Viac ako 70 percent slovenských zákazníkov platí v kamenných obchodoch radšej kartou alebo mobilom. Za nákupy v internetových obchodoch platí bezhotovostne aspoň niekedy 66 percent. Pokiaľ by to bolo možné, každý druhý zákazník by najradšej platil výhradne bezhotovostne.
Podľa prieskumu GfK Czech uskutočneného pri príležitosti vyhlásenia súťaže Mastercard Obchodník roka 2019 (v januári 2020 na reprezentatívnej vzorke 1.000 respondentov internetovej populácie na Slovensku) bezhotovostné platby uprednostňujú častejšie ľudia s vyšším vzdelaním a príjmom, ktorí žijú v mestách nad 20 tisíc obyvateľov, najviac vo vekovej skupine nad 25 rokov. V kamenných obchodoch platí bezhotovostne 70 percent opýtaných, pritom jednoznačne dominujú platby kartou. Mobil využíva 10 percent respondentov. Výhradne hotovosťou platia len 4 percent zákazníkov. Aj pri on-line nákupoch ubúda používania hotovosti. Polovica opýtaných odpovedala, že platia za objednaný tovar zásadne vopred, a to kartou, mobilom, elektronickou peňaženkou alebo bankovým prevodom. Tretina platí vždy až pri prevzatí tovaru, ale aj vtedy veľa z nich používa platobnú kartu alebo mobil. Platby až pri dodaní sa viac týkajú e-shopov, kde ľudia nakupujú prvýkrát alebo ich považujú za menej dôveryhodné. Hotovosť uprednostňujú častejšie starší ľudia a horšie situovaní zákazníci, ale aj mladí ľudia, ktorí nemajú možnosť bezhotovostnej úhrady.
Účastníci prieskumu, ktorí uprednostňujú bezhotovostné platby, sa zhodujú, že je to pre nich rýchlejšie a jednoduchšie. Oceňujú, že nemusia nosiť peniaze, respektíve príliš veľké čiastky a myslieť na to, či majú dostatok prostriedkov pre momentálnu potrebu. Používanie platobných kariet je podľa nich tiež bezpečnejšie. Naopak skalní zástancovia hotovostných platieb argumentujú, že majú lepšiu kontrolu nad svojimi financiami. Zákazníci, ktorí platby striedajú, dávajú prednosť hotovosti pri menších sumách, napríklad pri nákupe potravín v malom. Hotovosť je podľa nich tiež vhodnejšia pri úhrade účtu v reštauračných zariadeniach. Ako dôvod uvádzajú možnosť dať sprepitné priamo personálu. Bezhotovostné platby potom častejšie volia, pokiaľ ide o vyššie čiastky.
Podľa prieskumu majú účastníci pomerne malé povedomie o tom, kde sa platí iba bezhotovostne. Menujú zvyčajne e-shopy, samoobslužné pokladne u rôznych obchodníkov alebo čerpacie stanice. Žiadne konkrétne miesto nebolo zmienené viac ako raz. Informovanejší sú ľudia do 40 rokov a obyvatelia hlavného mesta. Tí, ktorí takéto miesta poznajú, z jednej tretiny uvádzajú, že im to úplne vyhovuje, ostatní sú s princípom výhradnej bezhotovostnej platby skôr oboznámení.