S teplejším počasím prestáva platiť nariadenie o povinnom používaní zimných pneumatík. Podľa prieskumov Continental z minulých rokov sa slovenskí vodiči správajú zodpovedne a s výmenou obutia čakajú na priaznivé počasie. Stále sa však nájdu takí, ktorí v lete "dojazďujú" zimné plášte.
Priemerný slovenský vodič najazdí za rok približne 15.000 kilometrov, z toho väčšia časť pripadá na dlhšiu letnú sezónu. Pri prezúvaní zo zimných pneumatík na letné sa slovenskí vodiči správajú zodpovedne a s výmenou plášťov čakajú na dobré počasie. Aj napriek tomu sú ale dôslednejší pred zimou - žiadny z opýtaných motoristov neuviedol, že by používal letné pneumatiky celý rok. Na začiatku letnej sezóny však veľa šoférov váha a premýšľa, ako ušetriť za prezutie a za ďalšiu sadu plášťov. Podľa prieskumu volí správne letné obutie o 5 % menej majiteľov vozidiel.
Stále sa nájdu Slováci, ktorí praktizujú tzv. „dojazďovanie“, kedy jazdia aj v lete na zimných pneumatikách. Je to veľmi obľúbené u vodičov, ktorých zimné pneumatiky majú dezén menší ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť cez ďalšiu zimnú sezónu. Zákon síce používanie zimných pneumatík v letnej sezóne nenakazuje, z hľadiska bezpečnosti môže byť však jazda na nevhodných plášťoch riziková, pretože zimné plášte sú konštruované na jazdu v nižších teplotách a ich vlastnosti nie sú v lete optimálne. Špeciálne celoročné pneumatiky sú vhodným riešením pre vodičov, ktorí najazdia menej kilometrov, necestujú v extrémnych podmienkach a absolvujú len krátke vzdialenosti. Univerzálne plášte sú u slovenských vodičov stále obľúbenejšie vďaka zlepšujúcim sa jazdným vlastnostiam a bezpečnosti. K ich výhodám patrí aj časová a finančná úspora. Vodiči však nesmú zabúdať, že ide stále o kompromisné riešenie. Tým, ktorí cestujú viac, odborníci radia prezuť na letné plášte.
Dôležité je tiež načasovanie prezúvania. Vzhľadom na našu legislatívu sa oplatí sledovať hlavne vývoj počasia. „Dlhodobo motoristom radíme, aby sa riadili „pravidlom“ 7° C a prezúvali až vo chvíli, kedy sa teploty ani v nočných hodinách dlhodobo nedostávajú pod sedem stupňov. Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú rozdielne pri rôznych teplotách. Pozorujeme, že túto prax dodržiava čoraz väčšie percento vodičov, čo kvitujeme s radosťou," hovorí Aleš Langer. Veľa vodičov si pneumatiky prezúva doma, veľa motoristov sa však spolieha na služby pneuservisov. To môže aktuálne priniesť určité obmedzenia. Pneuservisy sú však otvorené a aj naďalej môžu poskytovať svoje služby, musia ale dodržiavať opatrenia, ktoré minimalizujú kontakt s klientmi.
* Prieskum agentúry STEM/MARK pre Continental Barum, vykonaný v období 7. - 14. 9. 2018 u 500 vodičov na Slovensku starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute.