John F. Kennedy definoval 15. marca 1962 štyri základné práva spotrebiteľa: právo na informácie, výber, bezpečnosť a zastupovanie. Rozsiahle používanie internetu zmenilo koncept spotrebiteľských práv, ktorý teraz musí vyhovieť novým potrebám kupujúcich. K ich súčasnej interpretácii prispeli nové technologické riešenia, najmä e-commerce a m-commerce.
Právo spotrebiteľa na informácie nie je len schopnosťou ľahko sa dostať k ponuke spoločnosti vďaka rôznym informačným kanálom, ale tiež zoznámením sa s presným popisom tovaru alebo služby. Podľa prieskumu by dokonca 42 % slovenských spotrebiteľov na internete nakupovalo častejšie v zahraničí, keby mohli získať zákaznícku podporu vo svojom jazyku a 35 % by nakupovalo viac, ak by web predávajúceho bol k dispozícii v slovenčine. Štvrtina Slovákov vyhľadáva na webe informácie o tovare alebo službách prostredníctvom desktopov a 17 % prostredníctvom mobilných zariadení. „Napríklad spotrebitelia z generácie Z strávia v priemere až 2 hodiny denne na sociálnych médiách. Niet divu, že spoločnosti, ktoré sa ich snažia osloviť, sa tam čoraz častejšie stretávajú", vysvetľuje Marcin Głogowski.
V dnešnej dobe znamená voľba nielen širokú škálu produktov, ale tiež možnosť využiť rad rôznych predajných kanálov - nakupovanie v nákupnom centre, v blízkom obchode, on-line alebo pomocou mobilného telefónu na pláži. Za posledných šesť mesiacov už tretina spotrebiteľov po celom svete nakupuje prostredníctvom sociálnych médií. Takmer tretina (32 %) slovenských on-line kupujúcich hľadá inšpiráciu na sociálnych sieťach. V roku 2018 to bolo 23 % a toto číslo stále rastie. V Českej republike sú mobilné zariadenia v súčasnosti najobľúbenejším zariadením pre on-line nakupovanie s 54 % transakcií pomocou smartfónov. Tohto trendu si spoločnosti všimli - 2/3 globálnych on-line predajcov optimalizovalo svoj web tak, aby prijímal mobilné platby. „Zákazníci si chcú zvoliť spôsob, akým zaplatí za nákupy. Každý piaty elektronický spotrebiteľ zruší transakciu, ak nemôže zaplatiť svojim obľúbeným spôsobom a 87 % opustí nákupný košík, ak je celý platobný proces príliš obtiažny", varuje M. Głogowski.
Takmer polovica globálnych spotrebiteľov sa obáva o bezpečnosť mobilných transakcií a niektorí z nich tak radšej volia kamenné obchody, pretože sa domnievajú, že platobný proces je bezpečnejší. „Dynamický rozvoj on-line obchodu znamená, že spotrebitelia sú čím ďalej viac ochotní nakupovať v menších špecializovaných e-shopoch v zahraničí. To však súvisí s rastúcimi obavami o to, či nám predajca tovar pošle, alebo či bude vyzerať, ako by sa objavilo na webových stránkach," dodáva M. Głogowski .