Slovenskí zákazníci internetových obchodov nakupujú na webe čoraz častejšie, on-line nákupy považujú za jednoduché a pohodlné. Väčšinu nákupov v slovenských internetových obchodoch pritom robí iba 44 % najaktívnejších e-shopperov.
Podľa aktuálneho prieskumu DPD E-shopper barometer robia pravidelní zákazníci až takmer 15 percent všetkých nákupov on-line, čiže takmer každý šiesty nákup. Ide o výrazný nárast oproti roku 2018, kedy slovenskí zákazníci robili na internete približne každý desiaty nákup. Pravidelní zákazníci, ktorí nakupujú na internete minimálne raz za mesiac, tvoria 44 % všetkých ľudí, ktorí využívajú služby internetových obchodov. Táto skupina ľudí však robí až 90 % všetkých on-line nákupov na Slovensku. „Aj keď pravidelných zákazníkov je menej ako polovica, táto skupina ľudí urobí až 9 z 10 nákupov v slovenských internetových obchodoch. On-line nakupovanie sa pre nich stalo bežnou súčasťou života. Až dve tretiny týchto zákazníkov využíva on-line nakupovanie viac ako päť rokov“, vysvetľuje Andrea Bačíková.
Pre väčšinu ľudí je on-line nakupovanie spôsob, ako nakupovať tovar výhodnejšie. Až 72 % ľudí v prieskume uviedlo, že vďaka nákupom na internete ušetria peniaze. Pre 85 % zákazníkov je dôležité, že nákup z pohodlia domova im šetrí čas, pričom až viac ako dve tretiny respondentov uviedlo, že nakupovanie on-line je pre nich menej stresujúce v porovnaní s návštevou bežných kamenných obchodov. „Väčšina ľudí, ktorí nakupujú on-line, si uvedomuje výhody, ktoré im to prináša. Vedia si jednoducho porovnať a vybrať najvýhodnejšiu ponuku bez zbytočného stresu. Dokazuje to aj fakt, že až 78 % ľudí v prieskume uviedlo, že nakupovanie cez internet je pre nich jednoduché“, dodala A. Bačíková.
Doručovanie tovaru je dôležitou súčasťou elektronického nakupovania. Väčšina pravidelných zákazníkov (81 %) aj samotné doručenie či prebratie zásielky považuje za jednoduché. Chcú však mať na výber z viacero možností. Väčšina zákazníkov (83 %) si necháva doručovať objednaný tovar na domácu adresu. Stále väčší počet ľudí (až 33 %) však využíva výhody, ktoré ponúka doručovanie do odberných miest. Ide o flexibilné riešenie, vďaka ktorému sa k zásielke dostanú vtedy, kedy im to najviac vyhovuje.
Prieskum E-shopper barometer 2019 pre DPD prebiehal od 27. mája do 10. júla 2019 na vzorke 23.255 respondentov starších ako 18 rokov z 21 európskych krajín. Zo Slovenska bolo zastúpených 1.001 respondentov.