Odborníci Euler Hermes poznamenávajú, že v dôsledku obmedzení v celej Európe, zaznamenali európske automobilové trhy v apríli bezprecedentný pokles. Verejná mobilita bola zastavená, predajne automobilov zatvorené a autosalóny zrušené či presunuté na neskôr.
Podľa údajov jednotlivých národných ekonomík zverejnených začiatkom mája klesol počet registrácií nových áut v Nemecku v apríli medziročne o 61 %, vo Francúzsku o 89 %, v Španielsku, v Spojenom kráľovstve o 97 % a v Taliansku až o 98 %. Od začiatku tohto roka do konca apríla poklesol automobilový trh v Nemecku o 31 %, v Spojenom kráľovstve o 43 %, vo Francúzsku o 48 %, v Španielsku o 49 % a v Taliansku o 51 %. „Týchto päť krajín reprezentujúcich 75 % európskeho trhu zaznamenalo v apríli súhrnný prepad o 84 %. Prepad počas prvých štyroch mesiacov je na úrovni -42 %, čo zodpovedá zníženiu predaja o 1,6 milióna nových automobilov“, uviedol Peter Mucina. Podľa ukazovateľov vyhľadávania automobilov sledovaných spoločnosťou Google vidno obnovený záujem o autá u domácností. S výnimkou Nemecka však ešte nie je dosť silný na to, aby sa čoskoro prejavil na nákupoch automobilov. Skúmala sa frekvencia vyhľadávaní výrazov „nákup automobilu“ a „cena automobilu“ na internete. „Medzi oživením záujmu o automobily na internete a obnovením registrácií nových áut v priemere dochádza k troj- až štvormesačnému oneskoreniu“, poznamenal Peter Mucina. V Nemecku už vyhľadávanie výrazov „nákup automobilov“ a „cena automobilov“ prekročilo úroveň pred krízou, čo naznačuje, že domácnosti sa v najbližších týždňoch pripravujú na nákup nových automobilov. V prípade ostatných krajín sa však záujem o automobily ešte nedostal na predkrízovú úroveň (Francúzsko, Taliansko, Spojené kráľovstvo a Belgicko) alebo sa ešte ani nezačal zotavovať (Španielsko).
Automobilová výroba sa pomaly rozbieha aj u nás a všetky štyri slovenské automobilky už svoju produkciu postupne obnovili – Kia Motors Slovakia vyrába už od konca apríla, Volkswagen Slovakia už funguje v dvojzmennej prevádzke a nedávno svoju produkciu spustili aj Jaguar Land Rover Slovakia a Groupe PSA Slovakia. „Výpadok výroby je ale značný a v polovici mája pre odstávky v štyroch slovenských automobilkách dosiahol takmer 115 tisíc vozidiel“, dopĺňa Peter Mucina. Zastavenie výroby pre pandémiu sa prirodzene prenieslo aj na dodávateľské reťazce v rámci automobilového priemyslu. „Znovuotvorenie showroomov a predajní v celom regióne je prvým predpokladom obnovenia dopytu, samozrejme popri ukončení obmedzení mobility. Pomôcť by mohli zľavy na aktuálne zásoby skladových vozidiel. Ďalším faktorom je samotné ochorenie Covid-19, pretože ľudia sa obávajú používať verejnú dopravu a autá považujú za bezpečnejšie“, pripomína Peter Mucina. Európa je podľa neho saturovaným trhom, poháňaným predovšetkým pravidelnou výmenou áut. Neočakáva však, že sa nákup automobilu stane v najbližšom čase prioritou pre väčšinu domácností, pokiaľ k tomu nedostanú určitú „motiváciu“.
Obnovenie vyústi do výroby nových modelov, bude však postupné a nebude stačiť na úplné oživenie dopytu. Ak neprídu žiadne konkrétne opatrenia na zvýšenie dopytu takým či oným spôsobom, ako napríklad bonusy, dotácie alebo fiškálne stimuly - najmä v prospech vozidiel s nižšími emisiami - mali by sme očakávať, že európsky trh sa v roku 2020 zníži zhruba o 30 %. To by viedlo k najhoršiemu výsledku od začiatku týchto štatistík v roku 1999, kedy sa predalo 12 miliónov kusov áut, čo je o 6 miliónov kusov menej ako v roku 2019.