Aj na Slovensku rastie predaj tovaru s certifikáciou Fairtrade. V minulom roku sa tu predalo najviac fairtradového kakaa. Takmer o polovicu vzrástol aj objem predanej fairtradovej kávy. Skokanom roka je bavlna s najvyšším percentuálnym medziročným nárastom.
Podľa Fairtrade Česko a Slovensko rastúci predaj prináša väčšiu podporu pre pestovateľov týchto surovín v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky. Len za fairtradový tovar predaný v SR dostali vlani okrem ceny, ktorá skutočne pokrýva náklady ich práce, tiež fairtradový príplatok vyše 320.000 eur. Po vypuknutí pandémie ochorenia COVID-19 Fairtrade International umožnila flexibilnejšie nakladanie s fairtradovým príplatkom. Do konca septembra 2020 majú družstvá väčšiu voľnosť v rozhodovaní, akým spôsobom fairtradový príplatok využijú. Časť príplatku tak môžu vyplácať aj priamo pestovateľom. Za fairtradové produkty, ktoré si vlani kúpili slovenskí zákazníci, získali družstvá farmárov v Afrike, Ázii a Latinskej Amerike na fairtradovom príplatku celkovo vyše 324.000 eur, teda o približne dve tretiny viac ako v roku 2018.
Fairtradovej kávy, ktorá je zrejme najznámejšou fairtradovou surovinou, sa vlani na slovenskom trhu predalo 310 ton, teda o 43 % viac ako v roku 2018. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá asi 249 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť vyše 29 miliónov šálok espressa. To znamená, že každý obyvateľ SR vypil vlani päť a pol šálky fairtradovej kávy. Vo vzťahu k celkovej spotrebe kávy v SR podľa Štatistického úradu SR je podiel fairtradovej kávy 1,48 %, v roku 2018 to bolo asi 1,17 %. O 58 % vzrástla v roku 2019 na slovenskom trhu spotreba fairtradového kakaa, predalo sa ho celkovo 1019 ton, prevažne vo forme čokolády a cukroviniek.
Známka Fairtrade označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov Fairtrade zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho juhu (tzv. rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít.