Dopravná situácia v slovenských mestách nie je jednoduchá a to sa odzrkadlilo aj vo vyššom počte dopravných nehôd, v ktorých figurovali motoristi s cyklistami. Vplyv na nárast nehôd mala aj pandémia koronavírusu, vďaka ktorej najmä v lete na Slovensku narástol počet cyklistov na cestách. Hoci sa počet zrážok medzi autami znižuje, podľa policajných štatistík sa v lete 2020 stalo až o pätinu viac nehôd medzi vodičmi a cyklistami ako v rovnakom čase vlani.
Téma bezpečnosti a ohľaduplnosti na cestách je aktuálna aj vzhľadom na rozmach počtu ďalších alternatívnych spôsobov dopravy, napr. nárast kolobežiek na elektrický pohon. Podľa štatistík odboru dopravnej polície za rok 2019, až 6 % z celkových úmrtí pri dopravných nehodách tvorili cyklisti. Hlavnou myšlienkou novej kampane #ShareTheRoad (Podeľ sa o cestu) je, že cesta patrí všetkým účastníkom cestnej premávky, ktorí by sa mali k sebe správať so vzájomným rešpektom. Do kampane sa opäť zapojil Matej Sajfa Cifra, ktorý ju tento rok podporil spolu s českým kolegom Kazmom nakrútením modelových situácií, v ktorých sa na cestách môže ocitnúť cyklista s vodičom, ale aj ten, kto jazdí napríklad na svojom „one_wheel“. „Všetky skupiny by sa mali navzájom rešpektovať a vnímať v premávke jeden druhého. Vodiči by mali dožičiť pri obchádzaní cyklistom dostatočný odstup a cyklisti by zase mali byť ostražití a zbytočne na ceste neriskovať. Dôležitá je aj priateľská komunikácia. Spolu s Kazmom sme chceli cez každodenné situácie, ktoré sa môžu cyklistom a motoristom udiať v cestnej premávke, vyzdvihnúť význam tolerovania sa navzájom a byť ohľaduplní jeden voči druhému. Sám som niekoľko takýchto situácií zažil a snažím sa ako vodič, ale aj keď som v roli cyklistu, takýmto situáciám predchádzať“, opisuje svoj pohľad na vzťahy medzi motoristami a cyklistami Sajfa.
Pre bezpečné spolužitie vodičov a cyklistov sú najdôležitejšie vzájomná ohľaduplnosť, dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, včasné upozornenie na zmenu smeru a plná koncentrácia všetkých účastníkov premávky. Podľa minuloročného prieskumu spoločnosti Continental (19. - 27. februára 2019 na vzorke 500 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku 18 - 70 rokov) až 97 % respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami. Dve tretiny opýtaných zažili za posledný rok situáciu, kedy vodič obmedzil alebo ohrozil cyklistu a naopak, kedy cyklista obmedzil vodiča automobilu. „Šoféri, chodci aj cyklisti by sa mali správať podľa kréda na ceste nikdy nie si sám. Ide to aj bez zdvihnutého obočia, neslušne vztýčených prstov či nadávok. Poďme preto spolu do cestnej premávky s dostatočným 1,5 metrovým odstupom pri obchádzaní cyklistov a prípadným poďakovaním vodičovi gestom ruky. Dodržiavanie pravidiel cestnej premávky považujem za samozrejmosť a ako vodič aj ako cyklista, tak robím", uzatvára Peter Klučka, národný cyklokoordinátor SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR.