Reklamy aj internetové odkazy na stránky, ktoré ponúkajú za výhodnú cenu rozličné produkty sľubujúce redukciu váhy, rýchle vyliečenie chorôb alebo 250% zlepšenie sluchu či zraku doplnili produkty, ktoré majú chrániť pred ochorením COVID-19. Na obozretnosť vyzýva aj Európske spotrebiteľské centrum.
V prvej vlne pandémie ochorenia COVID-19 sa objavili internetové stránky ponúkajúce respirátory FFP3, ktoré dodnes nedoručili a spotrebiteľom peniaze nevrátili. Niektorí pritom investovali aj viac ako 200 eur. Objavili sa tiež internetové stránky, ktoré sľubovali doručenie do týždňa, avšak rúška prišli až po 3 mesiacoch. Napriek tomu, že stránka bola po slovensky, doručené boli z Číny vo veľmi nízkej kvalite. Išlo najmä o nákupy z internetových nákupných galérií, ktoré predaj sprostredkúvajú od predajcov z Ázie. Zaznamenali sme aj sťažnosti na e-shop, ktorý namiesto dezinfekcie doručil spotrebiteľom vodu.
Rady, ako sa nenechať nachytať
- Neverte zázračným účinkom produktu bez overenia zdrojov, ktoré dané tvrdenie poskytujú. Overte si informácie prostredníctvom internetu. Dôverujte iba serióznym zdrojom informácií.
- Je lekár citovaný v texte reklamy naozaj lekár? Nie je jeho podobizeň iba fotkou z fotobanky? Fotografiu si môžete stiahnuť do počítača a následne ju vložiť do internetového vyhľadávača Google. Ten vám ukáže kde všade daná fotografia už bola použitá.
- Zadajte si do internetového vyhľadávača názov produktu, predajcu, výrobcu, ako aj ďalšie tvrdenia, ktoré reklama obsahuje. Vyhľadajte recenzie.
- Skontrolujte kontakty na stránke. E-shop by mal uvádzať názov a sídlo predajcu, telefonický a mailový kontakt. Pred nákupom by ste si mali overiť od koho nakupujete. Zbystrite pozornosť, ak na adrese sídli príliš veľké množstvo spoločností, môže ísť o schránkovú firmu bez majetku.
- Zistite adresu na vrátenie tovaru, prípadne na uplatnenie reklamácii. Adresu je možné overiť aj prostredníctvom máp na internete.
- Pokiaľ ide o internetovú nákupnú galériu, skontrolujte zoznam predávajúcich. Internetové nákupné galérie predaj iba sprostredkúvajú, skutoční predávajúci sídlia väčšinou v Ázii. Môže to spôsobiť dlhšiu čakaciu lehotu na doručenie tovaru, problematické vrátenie tovaru, či uplatnenie reklamácie.
- Ak ste ponuku na „zázračný“ produkt našli v tlačenej verzii, overte si informácie na internete.
- V prípade, že sa vám nepodarilo vyhľadať informácie on-line, nechajte si čas na premyslenie. Poraďte sa pred nákupom s príbuznými, či s priateľmi. Zistite, aký je na produkt ich názor. V prípade zdravotníckych pomôcok konzultujte ich výber s lekárom.