Aj napriek turbulentnému roku sa európski spotrebitelia rozhodli, že Vianoce si pokaziť nenechajú. Tým, že sa ľudia stále prispôsobujú zmenám spôsobeným pandémiou koronavírusu, sú pri výdavkoch obozretnejší. Nový prieskum ukázal, že polovica z nich (52 %) plánuje robiť väčšie nákupy v období zliav či nákupných sviatkov, vrátane Black Friday (v porovnaní s ich správaním v predošlých rokoch). Ba čo viac, tretina (34 %) z nich plánuje nechať to na poslednú chvíľu v očakávaní ešte väčších zliav.
V snahe vychutnať si Vianoce a zároveň dodržať opatrenia súvisiace so sociálnym dištancovaním zameriavajú európski spotrebitelia pri hľadaní vianočných darčekov svoju pozornosť mimo kamenné obchody. V skutočnosti až traja z piatich spotrebiteľov (60 %) tvrdia, že plánujú väčšinu svojich vianočných nákupov uskutočniť on-line. Pätina (20 %) z nich dokonca zašla ešte ďalej a tvrdí, že aj keď to nebolo zvykom, tento rok všetky svoje vianočné nákupy uskutočnia on-line. Popri rastúcom trende on-line nakupovania prieskum spoločnosti Kaspersky ďalej naznačil, že väčšina spotrebiteľov neplánuje znižovať svoje vianočné výdavky – a to aj napriek hospodárskej recesii na celom kontinente. Iba štvrtina (26 %) spotrebiteľov plánuje tento rok svoje vianočné rozpočty znížiť aspoň o tretinu či viac, a to hlavne z dôvodu finančných obmedzení spôsobených pandémiou koronavírusu. Toto číslo však v mladšej vekovej skupine (u ľudí vo veku 25 – 34 rokov) stúpa až na 30 %, teda medzi ľuďmi, ktorí sú najviac postihnutí znižovaním počtu pracovných miest v súvislosti s pandémiou.
Avšak s rastom počtu spotrebiteľov, ktorí lovia superzľavy na internete, sa zvyšujú aj riziká, ktoré táto naháňačka za zníženou cenou sprevádza. Iba 16 % spotrebiteľov nie je ochotných vymeniť svoje osobné údaje za on-line zľavy – napriek tomu, že sa môžu stať obeťou podvodných webových stránok či podvodov súvisiacich s akciovými cenami. „Vianočné obdobie je dôležité vždy, no o to viac tento rok, keď sa ľudia ešte k tomu snažia zorientovať v chaose, ktorý spôsobila pandémia. Je logické, že sa snažia väčšinu svojich nákupov robiť on-line, aby zostali v bezpečí a zároveň hľadajú čo najlepšiu cenu. No takisto musíme vziať do úvahy, že tam, kam smerujú davy, smerujú aj zločinci. Rovnako ako vreckári prúdia do preplnených miest a dúfajú, že budú mať šťastie, kyberzločinci sa budú pozerať na nákupné trendy spotrebiteľov a budú sa snažiť využiť túžbu ľudí naháňať zľavy, aby ušetrili. Ľuďom by som preto poradil, aby si spravili prieskum, riadili sa pri nakupovaní zdravým rozumom a tým sa vyhli tomu, že ich zmetie prívalová vlna spôsobená eufóriou z blížiacich sa radostných vianočných sviatkov v snahe vynahradiť si pochmúrnejšie predošlé mesiace tohto roka. Vždy treba mať na pamäti, že ak sa nejaká ponuka zdá príliš dobrá na to, aby to bola pravda, tak to tak najskôr aj bude“, radí Miroslav Kořen.
Spoločnosť Kaspersky preto naháňačov zliav varuje, aby si dávali pozor na potenciálne podvody súvisiace s nákupným sviatkom Black Friday a predvianočným obdobím. Radí, ako aj v tomto predvianočnom období nakupovať s dôverou, aby ste sa vyhli nákupným podvodom:
- Nakupujte iba v legitímnych a overených obchodoch. Je vždy bezpečnejšie, ak webovú adresu zadáte do prehliadača sami, prípadne ju vyberiete z uložených záložiek, než klikanie na odkaz. Využite zadávacie pole v prehliadači, aby ste skontrolovali, či je web, ktorý sa chystáte navštíviť pravý a bezpečný a či sa pri zadanej webovej adrese zobrazuje zamknutý zámok alebo webová adresa začína HTTPS.
- Nákupy dokončujte prostredníctvom bezpečných platobných metód. Plaťte kreditnými kartami alebo zabezpečenými platobnými službami, aby transakcie zostali chránené.
- Zľavy si overujte. Ak dostanete informácie o zľave prostredníctvom emailu alebo SMS správy, skontrolujte odosielateľa a predtým, než kliknete na akékoľvek webové odkazy, uistite sa, že sú legitímne. Udržujte softvér ako aj aplikácie na svojom zariadení aktualizované a chráňte všetky svoje zariadenia pomocou dôveryhodného riešenia na zabezpečenie internetu.
- Kyberbezpečnostné riešenia s anti-phishingovými technológiami založenými na správaní vám dokážu zaslať notifikácie, ak sa napríklad chystáte navštíviť phishingovú webovú stránku.
- Spravujte svoje heslá. Riešenia na správu hesiel vám zas môžu pomôcť pri nákupoch v rôznych e-shopoch tým, že bezpečne uložia vaše osobné údaje, aby boli jedinečné pre všetky vaše on-line účty.