Služby

štvrtok 4. februára 2021

e-Commerce: Radikálny rast

Slováci na internete minuli v roku 2020 až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti roku 2019 nárast až o 29 %. Rast e-commerce do značnej miery kopíroval obdobia najväčších bezpečnostných obmedzení súvisiacich s pandémii koronavírusu.

 „Efekt „hokejky“, teda strmý nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím aj minulým rokom, sme zaznamenali v marci a apríli 2019. Obdobná situácia potom nastala s príchodom jesene a počas predvianočných nákupov, kedy sa spustila druhá vlna lockdownu a čísla opäť vyskočili o desiatky percent,“ hovorí Tomáš Braverman. Najväčší podiel na obrate e-commerce mala elektronika, tvorila až vyše tretinu všetkých nákupov. Ďalšími ťahúňmi boli produkty pre dom a záhradu s pätinovým podielom a oblečenie a móda, ako aj športové vybavenie. Uplynulý rok prial aj kategóriám, ktoré doteraz v on-line hrali skôr druhé husle. O 93 % vzrástol záujem o jedlo a nápoje, darilo sa aj erotickým pomôckam, ktoré podrástli o takmer polovicu.

Pandemické opatrenia, najmä zavreté kamenné obchody, boli hlavným dôvodom radikálneho rastu e-commerce v roku 2020. Počas uzavretí retailu vznikali nové e-shopy ako nový predajný kanál, často ako doplnok ku kamennému obchodu. Celkovo ich na konci roku 2020 evidovali na Slovensku už 14.300, čo je o 14 % viac ako predchádzajúci rok. Nasledovali ich aj zákazníci a pre mnohých z nich to bola prvá skúsenosť s nákupmi on-line. S núteným presunom do on-line začali zákazníci u e-shopov klásť oveľa väčší dôraz na známosť značky a na dôveryhodnosť obchodu. Veľkou výhodou, predovšetkým koncom roka s druhou vlnou pandémie, mali väčšie e-shopy, ktoré navyše disponovali kamennými predajňami a zákazníci ich mohli využiť ako odberné miesta. Vládne opatrenia a jarné obmedzenia kontaktu sa podpísali aj na platobných metódach, ktoré zákazníci využívali. Dobierka vplyvom opatrení klesla v jarných mesiacoch na nulu a platbu on-line si tak museli vyskúšať takmer všetci zákazníci e-shopov. Po obnovení dobierky sa však pomer platieb na dobierku a on-line vrátil takmer k predpandemickým číslam.

Rok 2020 bol rokom extrémov a prial on-line hráčom, ktorí dokázali adekvátne reagovať na zvýšený dopyt a náročnejšie podmienky. „Nedá sa predpokladať, že tento trend bude udržateľný – skôr naopak. Akonáhle si zákazníci navyknú na online nákupy, budú skôr šetriť a každý výdavok domácnosti budú zvažovať, a tak bude veľkou výzvou tento rok aspoň vyrovnať“, očakáva Tomáš Braverman.