Pandémia ovplyvňuje aj správanie motoristov, ktorí začali viac premýšľať, aký typ auta a najmä aká pohonná jednotka sú pre nich ideálne. Už dlhšie rastie podiel benzínových motorizácií a stúpajú aj predaje áut s hybridnými alebo plne elektrickými motormi. Zaujímavosťou je skok z 0 % na 2,7 % pri benzínových motoroch u dodávok, kde bola nafta vždy prakticky stopercentná. Rast je spôsobený zaradením benzínových motorizácií do pick-upov, ktoré využívajú najmä stále rastúce rozvozové a donáškové služby v mestách.
„Nie je to tak dávno, čo boli stredoeurópske krajiny "dieselovým" regiónom. V posledných pár rokoch sa trend obracia a v súčasnosti už benzínové motorizácie vedú predajné štatistiky v Českej republike s podielom 49,4 %, naftové majú 48,2 %, zvyšok pripadá alternatívnym palivám. V Poľsku ide pomer ešte viac v prospech benzínu, tam je podiel už mierne cez 60 %. Iba na Slovensku stále o niečo vedú ešte diesle s 51,6 %, ale svoj náskok pomaly strácajú aj tu", uviedol Petr Vaněček.
Sú kategórie jazdených vozidiel, kde sa trendy od roku 2019 výrazne nezmenili. Sem patria napríklad hatchbacky alebo kombi, kde sa podiel benzínových motorizácií pohybuje na úrovni okolo 77 %, respektíve 33 % u „kombíkov“. Naopak, u stále populárnejšej kategórie športovo úžitkových vozidiel SUV a crossoverov, je nárast zrejmý. Oproti roku 2019 podiel benzínových motorizácií vzrástol o 7,7 percentuálneho bodu - na súčasných 49,9 %. Je to dané tým, že automobilky dnes produkujú oveľa viac modelov tejto kategórie a zároveň sa u veľkej časti zákazníkov znížili vzdialenosti a početnosť jázd, na ktoré auto využívajú, takže sa im úspornejší naftový motor až tak neoplatí.
Opačný trend, teda príklon k nafte, je vidieť u jazdených sedanov, teda luxusnejších limuzín využívaných najmä stredným a vyšším manažmentom vo firmách. Tu poklesol podiel benzínových motorizácií od roku 2019 zo 44 % na súčasných 36,8 %. „Tu si to vysvetľujeme downsizingom, kedy automobilky postupne vyraďujú z ponuky kultivované viacvalcové benzínové motory, ktoré nahrádzajú práve diesely alebo hybridné pohony. Veľkých sedanov s hybridným ústrojenstvom pribúda a s ním aj ich predaje v rámci trhu ojazdených áut, kde dnes ide už takmer o jedno percento," uzatvára Vaněček.