Služby

piatok 7. mája 2021

On-line: Najčastejšie komunikujeme, nakupujeme a bankujeme

Mladí ľudia na Slovensku vo veku od 15 do 25 rokov sú v digitálnom prostredí sebaistí - 46 % z nich je presvedčených, že pozná nástrahy on-line sveta a len 23 sa takýchto nástrah obáva. Až 73 % mladých si myslí, že prípadné nebezpečenstvo dokáže včas odhaliť. Naopak je to u seniorov vo veku nad 65 rokov. Tí sú viac sebakritickí a svoje schopnosti nepreceňujú – len 20 % tvrdí, že nástrahy on-line sveta 
pozná a každý tretí (37 %) sa ich obáva. To, že prípadné nebezpečenstvo dokáže včas odhaliť, si myslí len každý druhý (51 %) z nich.

Podľa ďalších výsledkov prieskumu agentúry STEM/MARK, ktorý zrealizovala pre mBank (marec 2021, on-line populácia SR vo veku nad 15 rokov, N = 1 008) každý druhý (51 %) opýtaný uviedol, že internet a moderné komunikačné prostriedky využíva častejšie ako pred pandémiou. Najväčší nárast je podľa prieskumu vo vekovej kategórii od 15 do 25 rokov, a to až o 80 %. U respondentov v strednom veku (45 - 55 rokov) či seniorov (nad 65 rokov) je to približne o 40 % viac. S výrazným nárastom pohybu v digitálnom prostredí by mala vzrásť aj obozretnosť všetkých používateľov technológií a to nielen pri správe svojich financií. Aj preto mBank prichádza s edukačnou kampaňou zameranou na digitálnu bezpečnosť, v ktorej ich chce informovať o tom, ako sa chrániť a tiež im pomôcť, aby prípadné hrozby dokázali včas odhaliť. „V mobilnej aplikácii mBank si môžu napríklad okamžite zablokovať platobnú kartu či magnetický pásik, ktorý v Európe väčšinou vôbec nepotrebujú, ale jeho blokácia môže výrazne zvýšiť ochranu pred skimmingom. Klienti si môžu dočasne zablokovať celú kartu alebo len niektoré typy transakcií – napríklad bezkontaktné alebo zahraničné platby, výbery z bankomatov v zahraničí, ktoré si za transakcie účtujú dodatočný poplatok či službu DCC, ktorú v zahraničí ponúkajú prevádzkovatelia bankomatov a terminálov často s menej výhodným kurzom. Ďalšou veľmi užitočnou funkciou je možnosť nastavenia limitov pre rôzne typy transakcií. Vďaka tomu majú klienti istotu, že výber z bankomatov alebo platba na internete nebude vyššia. Limit sa, navyše, dá jednoducho meniť priamo v mobilnej aplikácii či cez internet banking“, hovorí Martin Podolák,

Slováci najčastejšie využívajú technologické novinky na komunikáciu s inými ľuďmi (99%), sledovanie sociálnych sietí (95 %), nákupy v e-shopoch (91 %), správu financií či obsluhu bankového účtu (89 %) a sledovanie spravodajstva (89 %). Viac ako polovica Slovákov používa internet a komunikačné technológie na vzdelávanie a sťahovanie filmov alebo hudby. Naopak, menej ako polovica opýtaných využíva tieto technológie na sťahovanie programov, hier a na aktivity, ktoré sú platené (napr. streamovacie platformy) alebo slúžia na finančné operácie (mikrotransakcie v hrách, investovanie na burze). Až 96 % Slovákov si myslí, že sa na internete správa väčšinou bezpečne. Najsebavedomejšie vystupuje skupina mladých ľudí. Z nich 27 % uviedlo, že sa vždy správa na internete bezpečne, zo skupiny seniorov to je len 17 %. Zaujímavé je aj to, že práve mladí ľudia sú v praxi zároveň aj menej opatrní – každý tretí (34 %) totiž občas alebo pravidelne potvrdzuje bez prečítania aj dôležité informácie ako správy z banky, v emaile či na sociálnych sieťach. Zo seniorov takto odpovedalo len 10 % opýtaných. Ako však vieme, útočníci vedia využiť aj malú chvíľku nepozornosti. Pri menej dôležitých veciach, ako napríklad potvrdzovanie cookies, pozornosť a zodpovednosť mladých klesá ešte výraznejšie. Bez prečítania, o čo presne ide, zaklikne takéto správy občas alebo pravidelne až 84 % z nich. Naproti tomu, vo vekovej kategórii seniorov je to len 40 %. Na webe mBank v hlavnom menu pribudla nová sekcia Bezpečnosť, kde všetci nájdu jednoduché tipy na to, ako svoje bezpečie v digitálnom svete zvýšiť.