Nová štúdia Safe Kids odhalila, o čo sa deti zaujímali v uplynulom roku. Za posledný rok vzrástol ich záujem v kategóriách „softvér, audio a video“ a „on-line nakupovanie“, zatiaľčo pojmy „komunikačné médiá na internete“ a „počítačové hry“ mierne poklesli. Najpopulárnejšími aplikáciami sú TikTok, YouTube a WhatsApp. TikTok zároveň predbehol Instagram s takmer dvojnásobnou úrovňou popularity.
Pandémia ovplyvnila viaceré každodenné situácie, vrátane vzdelávania, stretnutí s kamarátmi a rodinou, oddychu a zábavy. Spoločnosť Kaspersky analyzovala napríklad vyhľadávané výrazy, najpopulárnejšie Android aplikácie či kategórie webových stránok, na základe anonymizovaných údajov, ktoré dobrovoľne poskytli používatelia aplikácie Kaspersky Safe Kids, aby preskúmala, ako sa v nových podmienkach zmenili záujmy a potreby detí. Najobľúbenejšie kategórie webových stránok u detí boli „softvér, zvuk, video“ (44,38 %), „komunikačné médiá na internete“ (22,08 %) a „počítačové hry“ (13,67 %). Medzi najobľúbenejšími aplikáciami vedie YouTube s veľkým náskokom – služba zostáva najobľúbenejšou službou streamovania videa medzi deťmi na celom svete. Druhou v poradí je služba WhatsApp a na treťom mieste je populárna sociálna sieť TikTok. TOP 10 rebríček zahŕňa aj štyri hry: Brawl Stars, Roblox, Among US a Minecraft.
Deti veľmi aktívne počúvajú a sledujú hudobné videá na YouTube – vyhľadávanie hudobných žánrov a videí predstavuje podiel 17,35 %. V štatistikách vyskočilo aj niekoľko „trendových“ videí – a to na tému „pop it a simple dimple“ (antistresových hračiek) a „ASMR“ (skratka pre Autonomous Sensory Meridian Response, čiže autonómna senzorická meridiánová odpoveď), pričom spolu tvorili 4,43 % vyhľadávaných dopytov. Tento rok vynikli v top hodnotení detí z celého sveta aj dopyty týkajúce sa videohry Gacha Life s podielom 4 %. Pokiaľ ide o hudobný vkus, popri tradičných lídroch, medzi ktorých patria K-POP skupiny ako BTS či BLACKPINK a speváčky Ariana Grande či Billie Eilish ako aj spevák Travis Scott sa stáva populárnym aj ďalší hudobný žáner – „phonk“. Ďalším trendom je posun smerom ku „kreatívnym“ videám – k čoraz populárnejším vyhľadávaniam patria výrazy so záujmom o rytmy, ukážky a lekcie týkajúce sa tvorby hudby v rôznych programoch. TikTok zároveň zostáva hlavnou platformou určujúcou hudobné trendy pre deti.
Vyše polovica (50,21 %) zo všetkých vyhľadávaní videí deťmi z celého sveta sa týkala kreslených rozprávok. Medzi najobľúbenejšie patria Lady Bug a Super Cat, Gravity Falls a Peppa Pig. Druhou populárnou kategóriou sú rôzne televízne programy – v angličtine bol najčastejšie vyhľadávaný The Voice Kids. V kategórii filmov a televíznych seriálov bodovali upútavky na filmy Godzilla vs. Kong a Justice League Zacha Snydera a na minisériu WandaVision dostupnej na platforme Disney+. Netflix aj naďalej priťahuje pozornosť detí, najčastejšie prostredníctvom tejto platformy vyhľadávali seriál Cobra Kai, ako aj dnes už kultový seriál Stranger Things. TikTok zostáva nesporným lídrom medzi deťmi, zároveň sa však začalo meniť vnímanie tejto sociálnej siete. Už totiž nejde len o sociálnu sieť, kde sa tancuje a synchronizujú sa texty piesní, začalo sa tu objavovať viac vzdelávacieho a kreatívneho obsahu. Tvorba videí pre platformu TikTok znamená, že jeden človek robí prácu kameramana, herca, režiséra a celého filmového štábu. To všetko rozvíja zručnosti, ktoré môžu byť pre deti užitočné nielen v budúcnosti, ale môžu ich to viesť k tomu, že si to zvolia ako ich povolanie.
Pokiaľ ide o videohry, medzi deťmi najviac leteli Minecraft (22,84 %), Fortnite (6,73 %), Among Us (3,80 %), Brawl Stars (6,34 %) a veľmi obľúbená hra Roblox (3,82 %). Roblox je zároveň najčastejšie hranou hrou v TOP 10 pre takmer všetky krajiny. Spomedzi všetkých regiónov to boli deti z Kazachstanu, ktoré vedú v návštevnosti stránok venovaných počítačovým hrám – 26,01 %. Na druhom mieste boli deti zo Spojeného kráľovstva (19,40 %). Veľmi odlišný obraz je vidieť v Indii, kde deti takmer nikdy nenavštívili na počítači stránky venované videohrám (iba 5,08 %). „Moderné deti vyrastajú s technologickými zariadeniami od malička, preto sa dokážu prispôsobiť digitálnemu priestoru a zvládať nové technológie oveľa rýchlejšie. Vidíme, ako sa TikTok stal v krátkom čase jednou z hlavných platforiem určujúca trendy medzi deťmi a naďalej si udržiava ich pozornosť. YouTube sa zároveň nestratil a zostáva lídrom v popularite u detí, najmä vďaka obrovskému množstvu rozličných videí, počnúc videami typu „poďme sa hrať“, cez videá dokumentujúce hranie videohier, až po vzdelávacie prednášky a klipy. Pochopenie a analýza záujmov detí na internete nám pomáha venovať pozornosť otázke bezpečnosti. Rodičia môžu tým, že vedia, akú hudbu dieťa počúva, kto sú ich obľúbení blogeri alebo aké hry hrá, posilniť ich dôveryhodné vzťahy s deťmi. Spoločne môžu napríklad natočiť video na TikTok. To tiež umožní rodičom pomôcť ich deťom chrániť sa pred potenciálnymi rizikami a hrozbami v online priestore,“ komentuje AnnaLarkinová, expertka na analýzu webového obsahu spoločnosti Kaspersky.
Aby mali deti v on-line priestore pozitívne skúsenosti, spoločnosť rodičom odporúča:
• Spoznávajte záujmy svojich detí.
• Spolu surfujte po internete a učte sa spoločne. Zistite, kde v on_line priestore trávia deti svoj čas a preskúmajte, ako ich čo najlepšie ochrániť.
• Vysvetlite deťom, že citlivé informácie by sa mali zdieľať iba prostredníctvom komunikačných aplikácií, tzv. messengerov a iba s ľuďmi, ktorých poznajú v reálnom živote.
• Zvážte stiahnutie aplikácií rodičovskej kontroly a porozprávajte sa s deťmi o tejto téme, aby ste im vysvetlili, ako tieto aplikácie fungujú a prečo ich potrebujú, aby boli v on_line priestore v bezpečí.
• Venujte viac času komunikácii s deťmi o on_line bezpečnostných opatreniach. Povedzte svojim deťom, čo nesmie byť za žiadnych okolností zverejnené na internete a prečo.