piatok 25. júna 2021

Dovoz auta: Komplikovaný a drahý

Najväčšou prekážkou pri kúpe ojazdeného auta zo zahraničia je na Slovensku extrémne veľká byrokracia pri prihlasovaní áut. Podľa Carvago.com proces registrácie auta je na Slovensku v porovnaní so susednou Českou republikou nepochopiteľne zložitejší. Ak chce štát napomôcť omladeniu vozového parku na Slovensku, je načase prebyrokratizovaný proces zjednodušiť.

V Čechách platí pri dovoze auta pravidlo jedenkrát a dosť. Stačí tak raz navštíviť technickú kontrolu a následne jedenkrát úrad a auto prihlásiť. Dokonca samotnú žiadosť o registráciu možno podať na ktoromkoľvek úrade. Na Slovensku je celý proces mnohonásobne komplikovanejší. Aj keď majú obe krajiny rovnakú lehotu na schválenie prihlášky v trvaní 30 dní, na Slovensku celý proces trvá výrazne dlhšie. Rozdielne sú aj náklady na prihlásenie auta. Kým v Čechách predstavujú celkové náklady (technická kontrola a prihlásenie vozidla) 130 eur, na Slovensku môže suma narásť až na 4.328 eur. Aj pri najmenšom aute s výkonom motora do 80 kW vyjde suma poplatkov na 361 eur. „To je takmer trojnásobok poplatku, ktorý bežný motorista zaplatí v Čechách. Výsledkom je, že na Slovensko prichádza výrazne menej novších jazdených áut a priemerný vek vozového parku zostáva stále vysoký. Kým na Slovensku je to 13,9 roka, v Čechách 9,9 a v Rakúsku dokonca len 7,1 roka“, upresnil Jakub Šulta (Štatistika ACEA,Asociácia európskych konštruktérov vozidiel z roku 2018). Práve kvôli vysokej byrokracii bol dlho dovoz jazdených áut zo západnej Európy na Slovensku do istej miery limitovaný. „Kým 8 z 10 najpredávanejších modelov v bazároch patrí značke Škoda s prevažujúcimi sedanmi, pri on-line nákupe Slováci hľadajú najmä minivany značiek Seat a Volkswagen a SUV s modelmi Toyota CH-R, RAV-4 Dacia Sandero, ako aj Audi Q7, BMW X5. Slovákom nestačí obmedzená ponuka v bazároch, v ktorých sa „točia“ stále tie isté autá, v skutočnosti ich zaujímajú modely, ktoré doma nevedia kúpiť“, dodal Jakub Šulta.

Aj keď Česko a Slovensko vyšli z rovnakého systému registrácie a schvaľovania áut, za posledných takmer 30 rokov od rozdelenia spoločného štátu sa prax oboch štátov výrazne rozišla. Kým český systém sa zjednodušil, ten slovenský sa skomplikoval. Prvým nezmyslom je dvojitá kontrola cez technickú kontrolu a kontrolu originality. Pritom by sa dali urobiť na jednom mieste a za jeden poplatok. Druhou zbytočnosťou je preklad pôvodného technického preukazu do slovenčiny napriek tomu, že údaje sú na európskej úrovni štandardizované a slovenský úrad nemá problém overiť si ich v európskej databáze. Treťou prekážkou navyše sú rozdrobené poplatky: namiesto jedného poplatku za dovoz musí majiteľ osobitne platiť recyklačný poplatok, registračný poplatok a ešte poplatok za vydanie evidenčných čísiel. Nehovoriac o dodatočnom poplatku za administratívnu STK. Štvrtým nezmyslom je dvojitá návšteva úradov: najprv Dopravný úrad vystaví prázdny technický preukaz bez údajov majiteľa a následne musí majiteľ ísť na políciu, kde do dokladov doplnia osobné údaje a vydajú mu „značky“. Nastavenie poplatkov nesprávne podporuje dovoz čo najstarších áut zo zahraničia Osobitnou špecialitou je registračný poplatok podľa výkonu motora a koeficient zostatkovej hodnoty auta, ktorý klesá s vekom vozidla. „Namiesto, aby Slovensko podporovalo dovoz mladších jazdených vozidiel v snahe omladiť vozový park a znižovať emisie CO2 z dopravy, tak finančne zvýhodňuje dovoz starších áut na úkor mladších. V čase, keď Európska únia rieši podmienky novej emisnej normy Euro 7 a existuje záväzok zásadne znížiť emisie CO2 v najbližších rokoch, Slovensko podporuje dovoz skutočne starých áut s normami Euro 3 či Euro 4“, upozorňuje Jakub Šulta. 

Porovnanie procesu prihlásenia auta: Slovensko vs. Česká republika
Česko
1. Technická a emisná kontrola po dovoze auta staršieho ako 4 roky
2. Prihlásenie auta na úrade a vydanie evidenčných čísiel
Slovensko
1. Technická a emisná kontrola po dovoze auta staršieho ako 4 roky
2. Kontrola originality
3. Preklad technické preukazu do slovenčiny
4. Úhrada recyklačného poplatku
5. Prihlásenie na obvodnom úrade a zaplatenie registračného poplatku
6. Vydanie evidenčných čísiel
7. Administratívna STK