Na Facebooku, Instagrame a ďalších sociálnych sieťach trávia Slováci rekordné množstvo času – denne až tri hodiny. Populárne sú nielen u mladých ľudí, ale čoraz častejšie si získavajú aj seniorov. Len dve percentá ľudí nepoužívajú sociálne siete vôbec.
Podľa prieskumu AMI Digital Index (agentúra STEM/MARK na vzorke 1010 respondentov starších ako 15 rokov, formou internetového dotazníka, 17. - 25. máj 2021) až 87 percent Slovákov používa sociálne siete denne v priemere 183 minút. Pri štvrtine populácie dokonca ide o viac ako štyri hodiny denne. Znamená to, že z jedného týždňa vezmú ľuďom Facebook, YouTube či Instagram celý jeden deň. Iba dve percentá ľudí nie sú na sociálnych sieťach vôbec. Slováci vedú aj v porovnaní so susedným Českom. Tam je priemerná doba o 30 minút kratšia, „len“ 2,5 hodiny denne. Sociálne siete si na Slovenskú každý deň prezerá až 97 percent mladých vo veku 15-29 rokov. U starších ľudí nad 60 rokov je to o niečo menej, 74 percent. Pri rodovom porovnaní sú o niečo „závislejšie“ ženy. Vyše dve hodiny na sieťach strávi o 14 percent viac žien než muži.
Najobľúbenejšími sociálnymi sieťami ostávajú Facebook a YouTube, no poradie sa v budúcnosti môže meniť. Instagram berie Facebooku čoraz väčšie množstvo mladých ľudí a na Slovensko postupne preniká aj TikTok, sociálna sieť s krátkymi videami. Starší ľudia uprednostňujú Facebook (až 74 percent ľudí nad 60 rokov), YouTube navštevuje 44 percent a Instagram len 13 percent. Naopak, mladí ľudia hľadajú dynamickejší a vizuálne zameraný obsah, čo praje napríklad sociálnej sieti TikTok. Hoci sa u nás používa relatívne krátko, navštevuje ju každý piaty mladý človek a fanúšikov má hlavne na východnom Slovensku.
Väčšina ľudí využíva sociálne siete na kontakt s priateľmi, až potom na zábavu či vyhľadávanie informácií. Napríklad na Facebooku má priemerný Slovák 270 kontaktov a vlastný príspevok naň aspoň raz týždenne zavesí až 39 percent používateľov. Na Instagrame je priemerný počet kontaktov 225 a aj frekvencia pridávania príspevkov je nižšia. Najviac sledované sú fotografie, za nimi nasledujú textové príspevky či krátke videá do jednej minúty. Zaujímavé je, že väčšina mladých ľudí sa nebráni ani dlhým videám, čo môže súvisieť s tým, že oveľa menej pozerajú televíziu. Aj dlhšie formáty si preto pozrú na sociálnej sieti. Spomedzi četovacích aplikácií jednoznačne dominuje Messenger, veľmi často ho používa až 69 percent Slovákov. Dvojkou je WhatsApp a trojkou Viber. Napríklad Skype je až na štvrtom mieste. Spôsob pripojenia na sociálne siete sa nemení, najčastejšie sa využíva mobil.
Prieskum takisto zisťoval, ktorým typom médií Slováci najviac dôverujú. Na prvom mieste skončil rozhlas, ktorý má takmer dvojnásobnú dôveru v porovnaní s televíziou a viac než trojnásobnú oproti tlači. Weby a sociálne siete skončili najhoršie. Medzi ich používateľmi je viac tých, ktorí im neveria ako tých, ktorí im veria.