Leto je pre deti najlepším časom na oddych a zábavu. A keďže počas prázdnin nemusia chodiť do školy či robiť domáce úlohy, majú viac času na konzumáciu rôzneho on-line obsahu, sledovanie obľúbených blogerov, hranie on-line hier či chatovanie s priateľmi. Spoločnosť Kaspersky analyzovala anonymizované údaje, akými sú vyhľadávacie dotazy a najobľúbenejšie Android aplikácie, ako aj kategórie webových stránok, ktoré dobrovoľne poskytli používatelia služby Kaspersky Safe Kids, aby preskúmala, ako sa zmenili záujmy a potreby detí počas leta 2021.
Deti, ktoré používajú zariadenia so systémom Android, strávili najviac času na YouTube (32,9 %) . Toto leto sa na druhom mieste umiestnil TikTok (19 %), ktorý tak predbehol WhatsApp (16 %) na treťom mieste. Ide o zmenu trendu pozorovaného od novembra 2020 do apríla 2021, kedy podiel používania TikToku bol na úrovni 14,9 %, zatiaľ čo WhatsAppu na 18,1 %. Deti, ktoré sledovali videá a YouTube, sa zaujímali najmä o otázky týkajúce sa videohier (32,3 %), s ktorými úzko súvisia tzv. Let's Play videá (ide o videozáznam priebehu hrania videohry). Medzi najobľúbenejšie "Let's Players" patrili anglicky hovoriaci SSundee a MrBeast Gaming. Najobľúbenejšou hrou bol počas leta Minecraft (25,9 %), a hre Brawl Stars (4,9 %) sa podarilo predbehnúť hru Roblox (4,6 %).
Druhým kľúčovým trendom medzi deťmi bola hudba. Takmer pätina všetkých internetových vyhľadávaní na videoplatforme YouTube (18,4 %) bola venovaná interpretom a klipom. Najobľúbenejšou skladbou tohto leta bola skladba Astronaut In The Ocean v podaní kapely Masked Wolf, zatiaľčo najpopulárnejšími interpretmi sa stali Ariana Grande a Lil Nas X. Zaujímavosťou je, že medzinárodná pesničková súťaž Eurovízia sa stala populárnou aj medzi deťmi a teenagermi. Tohtoroční víťazi, talianska skupina Måneskin, sa stali jednou z najpopulárnejších tínedžerských skupín na celom svete. Na YouTube deti najčastejšie vyhľadávali ich piesne Beggin', I WANNA BE YOUR SLAVE, ako aj víťaznú pieseň Eurovízie ZITTI E BUONI. Z ďalších on-line trendov je dôležité spomenúť prudký nárast popularity nových hračiek Simple Dimple a Pop It. Vznikajú k nim aj hudobné skladby, zaznamenali virálne šírenie na TikToku, a takisto sa aj na YouTube objavilo množstvo recenzií na tieto hračky.
„Z analýzy vyplýva, že deti nemenia svoje preferencie tak často a naďalej sledujú rovnaký typ obsahu, zmeny však možno pozorovať vo výmene hlavných aktérov. Napríklad talianski rockeri Måneskin nahradili BTS a hra Friday Night Funkin' predbehla Among Us. Čísla tiež ukazujú, že hudba zaujíma moderné deti viac ako šport. Ich pozornosť nedokázali upútať ani také globálne udalosti, akým bolo Euro 2020 či Letné olympijské hry v Tokiu“, komentoval Miroslav Kořen.
Ak chcete deťom zabezpečiť pozitívne on-line zážitky, spoločnosť Kaspersky odporúča:
• Spolu surfujte po internete a učte sa spoločne. Zistite, kde v on-line priestore trávia deti svoj čas a preskúmajte, ako ich čo najlepšie ochrániť.
• Zvážte stiahnutie aplikácií rodičovskej kontroly a porozprávajte sa s deťmi o tejto téme, aby ste im vysvetlili, ako tieto aplikácie fungujú a prečo ich potrebujú, aby boli v on-line priestore v bezpečí.
• Venujte viac času komunikácii s deťmi o on-line bezpečnostných opatreniach. Povedzte svojim deťom, čo nesmie byť za žiadnych okolností zverejnené na internete a prečo.