Po uvoľnení opatrení súvisiacich s koronavírusom sa pred pár dňami pre slovenských turistov otvorili prvé lyžiarske strediská, čo znamená viac vodičov na cestách, ktorí cestujú za zimnými športami. Pri zhustenej doprave v kombinácii so zimným počasím, poľadovicou či snehovými jazykmi je riziko dopravnej nehody niekoľko násobne väčšie než v lete. Najčastejšími príčinami sú nepozornosť, rýchla jazda, ale často aj strata kontroly nad vozidlom.
V roku 2020 evidovala Polícia Slovenskej republiky 11.856 dopravných nehôd: až 46 % bolo zapríčinených z nepozornosti, 14 % zvýšenou rýchlosťou. Vyše 300 nehôd zavinilo neodhadnutie svojich schopností a neprispôsobenie sa nepriaznivým poveternostným podmienkam. Tento rok boli šoféri na cestách ešte o niečo opatrnejší a k začiatku decembra došlo o 124 nehôd menej v porovnaní s minulým rokom. Často opakovaným, zásadným faktorom pre bezpečnú jazdu v zime sú zimné pneumatiky. Podľa spoločnosti Continental, sú najlepšou voľbou zimné pneumatiky s dobrou priľnavosťou a s označením snehovej vločky. Pneumatika tak splnila predpísané požiadavky v rámci testov a je na zimných cestách mimoriadne výkonná v oblasti bezpečnosti. Ďalšou zásadou je prezutie všetkých 4 kolies. „Kombinácia pneumatík je možná, ale len z hľadiska hĺbky dezénu alebo rotácie rovnakých pneumatík. V žiadnom prípade nie je bezpečná kombinácia zimných a letných pneumatík počas zimy. Špecifiká zimnej pneumatiky majú svoj význam. Gumová zmes na zimnej pneumatike si zachováva potrebné adhézne vlastnosti aj pri nízkych teplotách, špeciálne lamely majú lepšiu priľnavosť na snehu a ľade a špeciálne dezénové bloky zabezpečujú aj v hlbokom snehu dobrú trakciu. Veľmi dôležitá je aj hĺbka samotného dezénu. V zime by mala byť minimálne 3 mm, tak ako stanovil zákon“, dodáva Aleš Langer.
Pri zmene počasia je dôležité spozornieť a prispôsobiť nepriaznivým podmienkam aj svoju jazdu. Zvýšená opatrnosť je dôležitá najmä na mostoch, lesných cestách alebo v blízkostí polí, odkiaľ môže byť na ceste naviaty sneh. Jazda v zime si vyžaduje bezpečnú vzdialenosť od vozidla a vodič by mal vždy počítať s tým, že kedykoľvek bude musieť zabrzdiť a brzdná dráha sa na klzkom povrchu predlžuje. Dôležité je prispôsobiť aj rýchlosť jazdy. Bezpečná nie je veľmi rýchla jazda, ale naopak ani veľmi pomalá. Pomalá jazda môže ostatných vodičov znervózniť a práve pri pokusoch o predbiehanie môže dôjsť k nebezpečenstvu a zvyšuje sa riziko šmyku. Ak si vodič napríklad pri silnom snežení netrúfa ísť primeranou rýchlosťou, ideálne je stiahnuť sa ku krajnici a nechať ostatných vodičov bezpečne ísť. Zabudnúť by vodiči nemali ani na včasné upozornenie na zmenu smeru jazdy.
Nepríjemným situáciám sa dá zabrániť aj základnými pravidlami jazdy v snehu, iným zase dobrými šoférskymi zručnosťami. Pri jazde v snehu do kopca je lepšie zaradiť vyššiu rýchlosť a kopec vyjsť pomaly a bez zastavenia. Ak z nejakého dôvodu v kopci auto zastane, lepšou voľbou je zacúvať späť a skúsiť to znova. Brzdenie počas zimy by malo byť plynulé a nie náhle a tvrdé. V takomto prípade hrozí nebezpečenstvo šmyku. „Pri šmyku pneumatika stráca dostatočnú priľnavosť s vozovkou a nedokáže udržať stopu, toto riziko sa zvyšuje na zamrznutej a zasneženej vozovke“, vysvetľuje Aleš Langer. Najnebezpečnejší je pretáčavý šmyk, kedy zadná časť vozidla začne „utekať“ na opačnú stranu ako vodič točí volantom. Vozidlo sa vtedy môže otočiť okolo vlastnej osi. Viacerí odborníci radia, že v takomto prípade je potrebné dať nohu z plynu dole a zatočiť volantom do opačného smeru, ako uteká zadná časť. Ak sa priľnavosť kolies obnoví, pokračujeme v zatáčaní pôvodným smerom.