Inflácia a stúpajúce ceny tovarov aj služieb negatívne doľahli aj na tohtoročné predvianočné nakupovanie darčekov. Napäté rodinné rozpočty v mnohých domácnostiach jednoducho nestíhajú utiahnuť väčšie výdavky, ktoré každoročne súvisia s blížiacimi sa Vianocami. Pre rastúcu infláciu viac ako polovica Slovákov minie za darčeky menej peňazí. Takmer pätina opýtaných sa v prieskume pre Home Credit vyjadrila, že radšej ich nakúpili skôr, pretože podľa nich bude tesne pred Vianocami všetko drahšie. Vyše 20 percent respondentov sa vyjadrilo, že zdražovanie neriešia a neovplyvní ich výber a ani počet nakúpených darčekov. Takmer 15 percent zase čaká na zľavy a výpredaje a nevadí im nakupovať ani po Vianociach. Našli sa aj 4 percentá takých, ktorí nebudú nakupovať žiadne darčeky.
Koľko vlastne míňame za veci, ktorými obdarúvame na Vianoce svojich blízkych? Až osem z desiatich Slovákov sa s investíciami do všetkých darčekov zmestí pod hranicu 400 eur. Jeden zo sto si však dovolí minúť až do 2.000 eur. Keď sa pozrieme na to, odkiaľ berú Slováci peniaze na vianočné darčeky, tak je to predovšetkým z bežnej výplaty, čo uvádza viac ako 70 % opýtaných. Potom sú to úspory, z ktorých darčeky financuje takmer 40 % ľudí. Pôžičku u finančnej spoločnosti v tomto prípade riešia len dvaja zo sto opýtaných. „Elementárne rada je, aby sa ľudia na Vianoce zbytočne nezadlžovali. Na druhej strane, ak bude obdarovanému človeku vysnívaný darček slúžiť podstatne dlhšiu dobu, ako ho budete splácať, je to samozrejme možné. Aj tu však treba postupovať s rozvahou. Vhodné je využívať trebárs úverové služby, ktoré ponúkajú nulové splátky. Napríklad, ak sa na kreditnej karte načas splácajú minuté peniaze, je často výhodnejšia a prináša aj množstvo zliav. Ďalšou možnosťou je služba buy now pay later, ktorá umožňuje zaplatiť za kúpený tovar neskôr. Vždy je ale nutné si poriadne spočítať, či rozdiel medzi vašim mesačným príjmom a výdavkami pokryje výšku akejkoľvek splátky", radí Miroslav Zborovský.
Trend prechodu z tradičného nakupovania v kamenných obchodoch do on-line priestoru ešte viac urýchlila aj pandémia koronavírusu. Realita je dnes teda taká, že v e-shopoch sa z roka na rok nakupuje stále viac akéhokoľvek tovaru, vianočné darčeky nevynímajúc. Najviac Slovákov (takmer 48 %) kupuje dnes v režime – väčšinu darčekov on-line, zvyšok v kamennej prevádzke. Neistá súčasná doba, ktorú sprevádzajú lockdowny, rôzne obmedzenia, zákazy cestovania či zatvorené prevádzky hotelov a penziónov sa odráža aj na výbere darčekov. Dovolenku pod stromček kupujú len 2 % Slovákov, no darčekové poukazy sa zase uplatnili oveľa viac, daruje ich viac ako 15 percent opýtaných.