Nákupy na internete v roku 2021 po prvýkrát na Slovensku prekonali dve miliardy eur. Výška 19 % medziročného rastu je prekvapením najmä vzhľadom na predchádzajúci „skokový“ nárast o 29 % v roku 2020. Podľa analýzy Heureka významne rástli aj kategórie, ktoré majú bližšie skôr ku kamenným než on-line obchodom. Prekvapením bol napríklad rast nákupu investičného zlata a striebra.
Objem on-line nákupov na Slovensku v roku 2021 dosiahol 2,08 mld eur. Rast bol výrazný najmä v prvom kvartáli, kedy dosiahol až 65 %, na čom sa výrazne podieľala najmä pandémia. V ďalších kvartáloch dosiahol vždy rast medzi 5 až 8 %. Na porovnanie v Česku narástol v roku 2021 e‑commerce 14 % po predchádzajúcom rekordnom raste 26 % v roku 2020, v poslednom kvartáli minulého roka však zaznamenal medziročný prepad spôsobený skutočne extrémnym objemom obratu e‑commerce v roku 2020 z dôvodu jesenného lockdownu. Najväčší nárast zaznamenali kategórie, ktoré do on-line nákupov presunula pandémia. Medzi top 5 kategóriami sú až tri, ktoré neboli pre on-line nákupy štandardné: oblečenie, nábytok a potraviny. V uplynulom roku sa mimoriadne darilo ručnému náradiu (+ 90 %), spoločenským hrám (+ 70%), kancelárskemu zariadeniu a technike (+ 40 %). Ľudia však začali na internete výraznejšie nakupovať aj krmivo pre psy (+ 34 %) či pneumatiky (+ 30 %). Prekvapujúco jedna z najviac rastúcich kategórií bola, rovnako ako aj v Česku, kategória investičného zlata a striebra.
A aké sú očakávania e‑commerce v roku 2022? Jednou z možných prekážok aktuálneho roku bude podľa šéfa Heureka Group nastávajúca kríza v dodávateľsko-odberateľskom reťazci. Dôležitým faktorom bude aj vplyv rastu CPC, s ktorým sa mnohé e‑shopy budú musieť vysporiadať. „Na druhej strane e‑shopy s unikátnym sortimentom a tí, ktorých kríza dodávateľov nezasiahne, sa budú rozhliadať po tom, ako preraziť v zahraničí. Nezastaviteľným trendom je rastúca popularita marketplace, ktorá opätovne významne vzrastie, a to tak zo strany zákazníkov ako aj zapojených predajcov“, dodáva Tomáš Braverman.