Automobilkám sa obmedzil, alebo dokonca úplne zastavil dovoz niektorých dielov z ukrajinských tovární, musia tak obmedzovať svoju produkciu. Po nútených odstávkach počas covidových locdownov sa budú dodacie lehoty nových vozidiel opäť predlžovať. To spôsobí ďalší tlak na už aj tak napätý sekundárny trh, kde doteraz kontinuálne rástli ceny ojazdených áut. Navyše pretrvávajúca energetická kríza v posledných týždňoch sa naplno prejavuje aj v cenách pohonných hmôt, ktoré už prekonali historické maximá.
„Sledujeme, že od začiatku vojny na Ukrajine zákazníci začali viac zvažovať, či je pre nich konkrétne vozidlo vhodné, a to najmä kvôli spotrebe paliva. Výber auta tak viac prispôsobujú svojim finančným možnostiam a budúcim nákladom na prevádzku. Častejšie si volia základné a úsporné motorizácie aj pri autách vyššej kategórie. Napríklad pri vozidlách z koncernu Volkswagen sú teraz častejšie dopytované motory 1.6 TDI aj pri modeloch, ako je Škoda Superb alebo Volkswagen Passat. Dokonca aj tí, pre ktorých bola elektromobilita doteraz skôr výstrelkom určeným len pre určitú skupinu ľudí, sa začínajú vo väčšej miere zaujímať o hybridné vozidlá a elektromobily, ktorých prevádzka je za súčasnej situácie ekonomicky priaznivejšia“, hovorí Petr Vaněček. Hoci cena ropy a s ňou aj ceny pohonných hmôt v posledných dňoch mierne klesli, možno očakávať, že motoristi budú aj naďalej uprednostňovať maloobjemové benzínové a úspornejšie dieselové motory. Miera inflácie vo februári presiahla 8,2 %, čo zákazníkov vedie k šetreniu. Vyššie ceny pohonných hmôt sa v najbližšom čase nepochybne premietnu aj do cien všetkých produktov a to následne povedie k ďalšiemu obmedzeniu spotreby domácností.
Elektromobilita bola v stredoeurópskom priestore doteraz u mnohých vnímaná skôr ako „nutné zlo“ a veľa zákazníkov si v trhovom prostredí bez dotácií štátu zatiaľ nenašla. Ako ukázala analýza trhu jazdených vozidiel, ktorú pravidelne robí AURES Holdings - vo februári minulého roka bolo na slovenskom trhu v ponuke ojazdených vozidiel 44.673 tisíc áut, pričom len 105 z nich bolo plne elektrických a 322 s hybridným pohonom. Vo februári tohto roku bolo v slovenskej ponuke ojazdených vozidiel 43.909 tisíc áut, z ktorých 158 bolo plne elektrických a hybridných už bolo 414. Pri plne elektrických vozidlách bolo v ponuke najviac vozidiel BMW i3, nasledoval Nissan Leaf a Tesla Model S. Do prvej päťky sa dostala aj Tesla Model 3 a Renault Zoe. U Hybridov je dominantnou značkou japonská Toyota, ktorá kraľuje na prvých piatich miestach s modelmi C-HR, RAV 4, Corolla, Yaris a Auris.