Európska únia chce dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050 a tento cieľ spolu s priebežným cieľom znížiť emisie o 55 % do roku 2030 sú stanovené v európskom klimatickom zákone. Zároveň spustila rôzne iniciatívy na dosiahnutie klimatických cieľov, jednou z nich je nariadenie o spoločnom úsilí, ktoré sa aktualizuje v rámci legislatívneho balíka Fit for 55.
V nariadení o spoločnom úsilí sa stanovujú záväzné ciele na zníženie emisií skleníkových plynov pre každú členskú krajinu v sektoroch, na ktoré sa nevzťahuje systém obchodovania s emisiami, akými sú doprava, poľnohospodárstvo, budovy a odpadové hospodárstvo. Tvoria väčšinu skleníkových plynov v EÚ (približne 60 % celkových emisií EÚ). V nariadení sa stanovujú záväzné ročné ciele emisií skleníkových plynov pre krajiny na obdobie rokov 2021 - 2030, ako aj pravidlá určovania ročných emisných kvót a spôsob hodnotenia pokroku. Súčasný cieľ zníženia emisií je 29 % do roku 2030. V rámci zvýšených ambícií v rámci Európskej zelenej dohody by sa tento cieľ mal v budúcnosti revidovať smerom nahor. Výbor Európskeho parlamentu pre životné prostredie 17. mája podporil zvýšenie cieľa na 40 % do roku 2030.
Keďže kapacita na znižovanie emisií sa v jednotlivých členských štátoch líši, zohľadňuje sa to tak, že sa ciele zakladajú na hrubom domácom produkte jednotlivých krajín. Rozdiely v navrhované cieľoch do roku 2030 by sa pohybovali v rozmedzí od -10 % do -50 % v porovnaní s úrovňami z roku 2005 a boli by v súlade so všeobecným cieľom EÚ znížiť emisie o 40 %.
Krajina | Predchádzajúci cieľ pre 2030 vzhľadom na rok 2005 | Nový cieľ pre rok 2030 v porovnaní s rokom 2005 (podľa návrhu komisie) |
Luxembursko | - 40 % | - 50 % |
Švédsko | - 40 % | - 50 % |
Dánsko | - 39 % | - 50 % |
Fínsko | - 39 % | - 50 % |
Nemecko | - 38 % | - 50 % |
Francúzsko | - 37 % | - 47,5 % |
Holandsko | - 36 % | - 48 % |
Rakúsko | - 36 % | - 48 % |
Belgicko | - 35 % | - 47 % |
Taliansko | - 33 % | - 43,7 % |
Írsko | - 30 % | - 42 % |
Španielsko | - 26 % | - 37,7 % |
Cyprus | - 24 % | - 32 % |
Malta | - 19 % | - 19 % |
Portugalsko | - 17 % | - 28,7 % |
Grécko | - 16 % | - 22,7 % |
Slovinsko | - 15 % | - 27 % |
Česko | - 14 % | - 26 % |
Estónsko | - 13 % | - 24 % |
Slovensko | - 12 % | -22,7 % |
Litva | - 9 % | - 21 % |
Poľsko | - 7 % | - 17,7 % |
Chorvátsko | - 7 % | - 16,7 % |
Maďarsko | - 7 % | - 18,7 % |
Lotyšsko | - 6 % | - 17 % |
Rumunsko | - 2 % | - 12,7 % |
Bulharsko | 0 % | - 10 % |
Pre každú krajinu sa vypracuje stratégia znižovania emisií, aby sa zabezpečilo, že budú emisie znižovať konštantným tempom počas celého obdobia. V súčasnom systéme je však možná určitá flexibilita. Krajiny EÚ si napríklad môžu ročné emisné kvóty medzi sebou z roka na rok uschovať, požičiavať si ich a presúvať. Komisia navrhla vytvoriť dodatočnú rezervu, ktorá by zahŕňala nadbytočné odstraňovanie CO2 krajinami EÚ nad rámec ich cieľov podľa nariadenia o využívaní pôdy a lesnom hospodárstve. Členské štáty, ktoré majú problém dosiahnuť svoje národné ciele zníženia emisií, by mohli čerpať z tejto rezervy za predpokladu, že budú splnené určité podmienky (napríklad EÚ ako celok by mala dosiahnuť svoj klimatický cieľ do roku 2030). Poslanci Výboru pre životné prostredie chcú väčšiu transparentnosť a zodpovednosť za znižovanie emisií v krajinách EÚ, ako aj menšiu flexibilitu pri úschove, požičiavaní alebo prevode kvót. Chcú viac ambícií a tiež zrušiť dodatočnú rezervu, ktorú navrhuje komisia.