Môže sa zdať, že sezóna letných dovoleniek už povedala v tomto roku svoje posledné slovo. To však platí iba pre prímorské destinácie európskeho pobrežia. Vzdialenejšie exotické turistické letoviská naopak na začiatok tohtoročnej sezóny ešte len čakajú. Aké cenové stratégie si pre nás pripravili cestovné kancelárie a s čím počítať v prípade zakúpenia zájazdu v zahraničnej kancelárii?
Princíp cenových ponúk typu last minute so stratégiou „čím bližšie k odjazdu, tým nižšia cena“ sa pomaly vytráca. Stále častejšie sa pri ponukách môžeme stretnúť s takzvanými dynamickými balíčkami, pri ktorých cena služby s ubúdajúcim časom do začiatku zájazdu stúpa. Pre klientov to potom pochopiteľne znamená, že čím neskôr si dovolenku zakúpia, tým ju budú mať drahšiu. A prečo vlastne predajcovia zájazdov pristúpili k takýmto zásadným zmenám? „Tento západný trend odráža predovšetkým istú dávku opatrnosti cestovných kancelárií, ktoré stále častejšie už nenakupujú letenky a ďalšie čiastkové služby fixne dopredu. Kupujú ich až vo chvíli, keď majú dopyt od konkrétneho klienta,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Pri zájazdoch označených ako dynamický balíček sa tak bežne môžete dostať do situácie, kedy je vybraný pobyt podľa webových stránok inzerenta k dispozícii, avšak jeho skutočnú dostupnosť začne cestovná kancelária overovať až v momente, kedy sa dozvie o vašom záujme o kúpu zájazdu. Nevýhodou spomínaných dynamických balíčkov môže byť aj to, že cestovná kancelária v mieste pobytu zvyčajne nemá svojho delegáta a turisti tak v prípade potreby majú k dispozícii iba telefonickú linku. To môže znamenať istý diskomfort predovšetkým pre menej jazykovo vybavených cestovateľov či pre tých, ktorí na cieľovom letisku potrebujú akúkoľvek asistenciu.
Aj napriek tejto nepriaznivej cenovej stratégii je tohtoročný dopyt po európskych aj exotických destináciách mimoriadny. Akonáhle sú zájazdy organizované tuzemskými cestovnými kanceláriami vypredané, môže cestovná agentúra či iný sprostredkovateľ zájazdov ponúknuť dovolenku organizovanú zahraničnou cestovnou kanceláriou, napríklad nemeckou. Čo v takom prípade môžete ako spotrebiteľ očakávať? Postup zakúpenia zájazdu v nemeckej cestovnej kancelárii sa od toho slovenského dosť líši. „Zákazníci musia počítať s tým, že vybraný zájazd najprv záväzne potvrdia, zaplatia a až potom im od nemeckej strany príde potvrdenie, že im uhradená služba skutočne bude v objednanej podobe poskytnutá. Navyše, v čase medzi zaplatením a potvrdením dotyčného pracovníka je výška úhrady pohyblivá a cena sa môže oboma smermi meniť,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Pri zakúpení zájazdu v zahraničnej cestovnej kancelárii musíte tiež počítať s formalitami, ktorí sa vybavujú v cudzom jazyku. V úradnom jazyku danej krajiny (v tomto prípade teda v nemčine) vám prídu nielen obchodné podmienky a niektoré ďalšie neoddeliteľné náležitosti cestovnej zmluvy, ale aj v destinácii vás bude očakávať nemecky hovoriacidelegát. Ich jazyková vybavenosť v podobe angličtiny sa síce očakáva, ale nie je povinná. Vašou jedinou možnosťou na komunikáciu v úradných záležitostiach tak môže zostať naozaj iba nemčina.