piatok 4. marca 2022
Aktuálne: Obchodné aktivity na Ukrajine a v Rusku
EU: Dohody v poľnohospodárstve
Upozorňujeme: Nové nebezpečné produkty
Výzva: Podpora pre autobusových prepravcov
štvrtok 3. marca 2022
Aktuálne: Odborná psychologická pomoc pre deti, rodičov aj učiteľov
On-line: Kurzarbeit na Slovensku
EU: Women TechEU
SR: Nehnuteľnosti na bývanie zdraželi o vyše 10 %
streda 2. marca 2022
Radíme: Myslite na svoju bezpečnosť
EU: Nové pravidlá pre podniky
- začleniť náležitú starostlivosť do svojich politík,
- identifikovať skutočné a potenciálne nepriaznivé vplyvy na ľudské práva a životné prostredie,
- predchádzať týmto potenciálnym vplyvom, resp. ich zmierňovať,
- odstrániť alebo minimalizovať skutočné vplyvy,
- zaviesť a zachovať postup na vybavovanie sťažností,
- monitorovať účinnosť politiky náležitej starostlivosti a súvisiacich opatrení
- a verejne komunikovať o náležitej starostlivosti.
Aktuálne: Prvá pomoc pre Ukrajincov
utorok 1. marca 2022
Trend: Drahšia strava aj vybavenie na on-line vyučovanie
Phishing: Vyše 40 % Slovákov netuší, čo to je
Podvody pri on-line platbách pribúdajú a metódy na vylákanie citlivých údajov a získanie ich peňazí sú stále sofistikovanejšie. Podvodníci sa predstavujú aj ako zamestnanci Home Creditu a žiadajú vrátiť poskytnutú pôžičku z dôvodu, že došlo ku chybe. Sľubujú vrátiť peniaze nasledujúci deň, čo sa však nestane. Tomuto celému ale predchádza presvedčenie dotyčného, aby si nainštaloval aplikáciu na vzdialený prístup Anydesk, vďaka ktorému získajú prístup k počítaču a k internetovému bankovníctvu. Získajú tak ihneď informáciu, že klient obdržal na svoj účet pôžičku.
Phishing, čiže podvodné kampane, ktoré sa snažia pomocou rozosielania emailov či cez rôzne komunikačné platformy získať citlivé dáta, akými sú heslá, údaje o platobných kartách, rodné čísla alebo prístupy k internetovému bankovníctvu, je aj na Slovensku stále častejší. Čo to je phishing, však podľa údajov z prieskumu (agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia, december 2021) netuší 40 percent opýtaných Slovákov. Väčšina, takmer 90 percent, by sa ihneď obrátila na banku či poskytovateľa platobnej karty, traja z desiatich by volali na políciu a približne rovnaký počet Slovákov by kontroloval, či im nemiznú z účtu peniaze. „Správny postup je najprv skontrolovať pohyby na účte a kartu ešte v aplikácii alebo v internetovom bankovníctve zablokovať, než dôjde k nekontrolovaným transakciám. Ďalším krokom je kontaktovať poskytovateľa karty a dohodnúť sa na ďalšom postupe. Včasná reakcia môže pomôcť odhaliť nové formy phishingu a nastaviť tak obranné mechanizmy“, vysvetľuje Miroslav Zborovský. Slováci sú opatrní, vyše 70 percent nezdieľa s inými ľuďmi, a to ani v rodine, heslá do počítača alebo emailového účtu či domácej wifi. PIN ku platobnej karte alebo do mobilu si nechajú len pre seba tri štvrtiny respondentov. Na druhej strane, približne dvaja z desiatich svoj PIN zdieľajú aj s najbližšími v rodine.
Medzi hlavné znaky phishingu väčšinou patrí zlá slovenčina či komplikovaná emailová adresa, kedy je vidieť, že sa nezhoduje s oficiálnymi mailovými kontaktmi údajného odosielateľa, ktoré má na webových stránkach uvedené. Odkaz na zaplatenie alebo prihlásenie býva taktiež zložité. Medzi ďalšie znaky patrí napríklad mierne pozmenené logo a pokiaľ si na zaslaný odkaz prejdete myšou, zistíte, že názov smeruje na inú stránku, ako je uvedené, väčšinou na zahraničný web. „Bohužiaľ sa ale vo svojich trikoch podvodníci zlepšujú a často tak možno naraziť na veľmi vierohodné emaily so správnou slovenčinou, aktuálnymi logami a možno len drobnou, ľahko prehliadnuteľnou zmenou v adrese na prvý pohľad zodpovedajúcej skutočnej inštitúcii. V prípade akéhokoľvek podozrenia je preto žiadúce overiť si pravdivosť emailu u príslušnej inštitúcie prostredníctvom iného kontaktu, než ktorý uvádza prichádzajúci email, napr. pomocou kontaktu uvedeného na webových stránkach“, dodáva Miroslav Zborovský.
EU: Európska akadémia pre batérie
- rýchle schválenie a prijatie návrhu nariadenia o udržateľných batériách,
- pokračujúca diverzifikácia zdrojov surovín pre batérie prostredníctvom spolupráce s partnerskými obchodnými krajinami bohatými na nerastné suroviny,
- zjednodušenie povoľovacích postupov pre projekty v oblasti surovín v členských štátoch v súlade s najprísnejšími environmentálnymi normami,
- zlepšenie a uľahčenie prístupu k financovaniu projektov v Európe s podporou Európskej investičnej banky a Európskej banky pre obnovu a rozvoj, osobitnej skupiny pre materiály pre čisté technológie (zahŕňajúcej Európsku komisiu, ako aj Európsku alianciu pre suroviny a Európsku alianciu pre batérie, ktoré koordinuje Európsky inovačný a technologický inštitút) a Fondu pre udržateľné materiály pre batérie Európskej aliancie pre batérie,
- príprava a zavádzanie vnútroštátnych programov rekvalifikácie a zvyšovania zručností, ktoré by zodpovedali špecifickým potrebám jednotlivých krajín, v spolupráci s novozriadenou Európskou akadémiou pre batérie.
5G: Miliardy vynaložené na budovanie
pondelok 28. februára 2022
Medzinárodný deň zriedkavých chorôb: #30miliónovdôvodov
On-line: Pomocpreukrajinu.sk
EU: Akt o údajoch
- Opatrenia umožňujúce používateľom pripojených zariadení získať prístup k údajom, ktoré vygenerovali a ktoré často zbierajú výlučne výrobcovia, a opatrenia na výmenu takýchto údajov s tretími stranami s cieľom poskytovať popredajné alebo iné inovatívne služby založené na údajoch. Zachováva stimuly pre výrobcov, aby naďalej investovali do tvorby vysokokvalitných údajov tým, že pokryjú svoje náklady spojené s transferom a vylúčia využívanie zdieľaných údajov v priamej konkurencii s ich výrobkom.
- Opatrenia na vyváženie vyjednávacej sily MSP tým, že sa zabráni zneužívaniu zmluvnej nerovnováhy v zmluvách o zdieľaní údajov. Akt o údajoch ich bude chrániť pred neprijateľnými zmluvnými podmienkami uloženými zmluvnou stranou s výrazne silnejšou vyjednávacou pozíciou. Komisia takisto vypracuje vzorové zmluvné podmienky s cieľom pomôcť takýmto spoločnostiam pri navrhovaní a vyjednávaní spravodlivých zmlúv o zdieľaní údajov.
- Prostriedky, ktoré subjektom verejného sektora umožnia získať prístup k údajom súkromného sektora a používať takéto údaje, ktoré sú potrebné za výnimočných okolností, najmä v prípade všeobecného ohrozenia, ako sú povodne a prírodné požiare, alebo na vykonávanie právneho mandátu, ak údaje nie sú inak k dispozícii. Prehľad o údajoch je potrebný na rýchlu a bezpečnú reakciu, ako aj v záujme čo najmenšieho zaťaženia podnikov.
- Nové pravidlá umožňujúce zákazníkom účinne prejsť medzi jednotlivými poskytovateľmi služieb spracovania cloudových údajov a zaviesť záruky proti nezákonnému prenosu údajov.
Novinka: Kvantová sieť
Úrazy: Častejšie, než si myslíme
- Prečítajte si pokyny – Každých tri až šesť mesiacov si preštudujte dokumenty o ochrane zdravia a bezpečnosti, ktoré vám poskytol váš zamestnávateľ, aby ste si osviežili pamäť na osvedčené postupy.
- Urobte si fotografické dôkazy – V prípade úrazu na pracovisku, ak je to možné, použite svoj smartfón na odfotografovanie zranenia spolu s relevantnými aspektmi na pracovisku, ktoré podľa vás viedli k vášmu zraneniu.
- Získajte výpovede očitých svedkov – V prípade úrazu na pracovisku požiadajte očitých svedkov, aby vám poskytli podrobný popis toho, čo videli, v písomnej forme a svoje kontaktné údaje.
- Dodržujte formálne procesy – Vy alebo niekto iný (ak nemôžete) musíte incident nahlásiť svojmu zamestnávateľovi a uistiť sa, že je zaznamenaný v „knihe úrazov“. Ak to nie je možné, zaistite, aby ste to označili aspoň vyššiemu kolegovi, aby sa vytvoril oficiálny záznam o incidente.
- Posúďte situáciu – Na základe akýchkoľvek fotografických dôkazov alebo svedectiev očitých svedkov môžete mať pocit, že váš zamestnávateľ je čiastočne alebo úplne vinný za vaše zranenie. V takejto situácii môžete požiadať o kompetentnú právnu radu a podať žalobu na nedbalosť zamestnávateľa.