piatok 21. októbra 2022
EU: Alternatívne nabíjacie stanice
Aktuálne: Nový mapový portál
On-line: Zdravé oči už v škôlke
Do šiestich rokov nevedia naši najmenší sami vyhodnotiť či ich oči fungujú tak ako majú. Rovnako ani najstarostlivejší rodič voľným okom nemusí zachytiť začínajúce problémy. „Prevencia a starostlivosť o zrak má obrovský význam aj z dôvodu, že až 80 % všetkých vnemov zachytávame práve očami. Do šiestich rokov veku dieťaťa je možné odhaliť začínajúce očné poruchy a ochorenia. Rodičia sami veľmi často nevedia identifikovať prvé prejavy zrakových problémov. Dieťa nevyhodnotí, že niečo nie je v poriadku a skutočný stav sa následne prejaví až nástupom do školy, kde je na zrak dieťaťa kladená väčšia záťaž. Vtedy už ale môže byť na naštartovanie efektívnej liečby a korekcie neskoro,“ konštatuje MUDr. Beáta Bušányová, PhD.
štvrtok 20. októbra 2022
EU: Dohoda s ASEAN o leteckom prepojení 1,1 miliardy ľudí
- Nahrádza viac ako 140 dvojstranných dohôd o leteckých službách, čím poskytuje jednotný súbor pravidiel a znižuje administratívnu záťaž. Na členské štáty EÚ, ktoré nemali uzavreté žiadne dvojstranné dohody so štátmi združenia ASEAN, sa teraz vzťahuje aj moderný právny rámec.
- Všetky letecké spoločnosti EÚ budú môcť prevádzkovať priame lety z ktoréhokoľvek letiska v EÚ na ktorékoľvek letisko v štátoch ASEAN-u a opačne to platí aj pre letecké spoločnosti ASEAN-u. Uľahčí to hospodársku súťaž medzi leteckým spoločnostiam z EÚ a ASEAN-u, ktorí sa zameriavajú na lukratívny trh EÚ – ASEAN.
- Letecké spoločnosti budú môcť prevádzkovať až 14 letov osobnej dopravy týždenne do každého členského štátu EÚ alebo z neho, ako aj ľubovoľný počet nákladných letov medzi oboma regiónmi a ďalej do tretích krajín (tzv. dopravné práva v rámci piatej slobody).
- Dohoda obsahuje moderné a spravodlivé ustanovenia o hospodárskej súťaži na riešenie narušení trhu.
Radíme: Štipendiá v zahraničí
Konkrétne ide o Belgicko, Bielorusko, Bulharsko, Česko, Čína, Egypt, Grécko, Chorvátsko, Izrael, Kazachstan, Maďarsko, Moldavsko, Poľsko, Rumunsko, Severné Macedónsko, Slovinsko, Srbsko a Ukrajina. Agentúra upozorňuje na tohtoročnú zmenu termínu uzávierky predkladania žiadostí: zatiaľčo v predchádzajúcich rokoch boli uzávierky predkladania žiadostí podľa jednotlivých krajín od novembra do marca, tento rok bude uzávierka v jeden deň, 29. novembra na krátkodobé a dlhodobé študijné alebo výskumné pobyty a na prednáškové pobyty počas akademického roka 2023/2024, a na letné jazykové kurzy počas leta 2023.
Podrobné informácie o štipendiách, ako aj o spôsobe podania žiadosti sú zverejnené na portáli SAIA v databáze štipendií a grantov, ktorá obsahuje vyše 200 ponúk do rôznych krajín sveta, o ktoré sa môžu uchádzať slovenskí občania. Záujemcovia môžu získať podrobnejšie informácie aj v piatich pracoviskách SAIA v univerzitných mestách na Slovensku - v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Košiciach a Žiline.
Aktuálne: Najpredávanejšie jazdené autá
Ceny jazdených áut v 3. štvrťroku 2022 na Slovensku klesli, aj keď výrazne menej ako na jar. Kým v 2. štvrťroku sme pri autách do 5 rokov veku videli medzikvartálny pokles cien o takmer 8 %, v mesiacoch júl až september to bolo len 0,8 %. Priemerná cena auta do 5 rokov veku dosiahla 24.300 eur. Cena áut do 10 rokov veku klesali rýchlejšie, a to o 3,2 %, na 17.419 eur v priemere. Dôvodom poklesu cien je stále vyšší nájazd kilometrov, ktoré majú čoraz staršie kupované autá.
Podľa Carvago je zaznamenaný pokles cien jazdených áut je len dočasný. Už pri jarnom poklese analýza indikovala, že zlacnenie jazdených áut je len dočasné. Vývoj v posledných troch mesiacoch to potvrdzuje. „Keďže ceny nových áut kvôli drahým energiám, vyšším mzdám a stále aj kvôli problémom s dodávkami komponentov ďalej rastú, časť ľudí odkladá ich nákup a ponecháva si svoje pôvodné auto. Tým pádom sa ponuka jazdených áut zmenšuje, čo nahráva zvyšovaniu ich cien. Pokles cien, ktoré pôvodne „vystrelili“ nahor v priebehu pandémie, v 3. štvrťroku spomaľuje a je možné, že už koncom roka opäť jazdené autá zdražejú,“ hovorí Viktor Holík. Jedným z dôvodov, prečo na Slovensku jazdené autá za posledné tri mesiace zlacneli, je ich vek. Priemerný počet najazdených kilometrov kupovaných áut z druhej ruky sa zvyšuje. Kým úvodom roka malo typické jazdené auto v momente kúpy najazdených 89-tisíc kilometrov, v 2. štvrťroku to bolo už 110-tisíc a v júli až septembri už 114-tisíc kilometrov. Za necelý rok tak narástol počet kilometrov áut kupovaných cez autobazáre a predajcov áut o 28 percent. Práve zásadne viac najazdených kilometrov sa najvýraznejšie postaralo o pokles cien kupovaných jazdených áut v tomto roku. A platí to rovnako aj pre júl až september. Fakt, že Slováci sa pri nákupe jazdeného auta snažia ušetriť, má nepriaznivý dopad na životné prostredie. „Slováci navyše na rozdiel od vyspelých európskych krajín stále výrazne preferujú autá s naftovými motormi. Ich podiel medzi kupovanými autami dosahuje 63 %, zatiaľčo napríklad v Nemecku to je 36 %. Naďalej platí, že medzi dovážanými autami sú vo veľkej miere zastúpené staré naftové autá s emisnou normou Euro 3 a 4. To znamená, že namiesto omladzovania vozového parku na Slovensku ideme nižšími predajmi nových áut a dovozmi starších áut presne opačným smerom. Ak bude tento trend pokračovať, Slovensko môže v budúcnosti čeliť veľkej ekologickej záťaži. Bolo by načase výrazne zmeniť nelogické zvýhodnenie starších áut pred novými nízkymi poplatkami pri prihlasovaní,“ vysvetľuje Viktor Holík. Na porovnanie, v Česku je 50 % kupovaných áut s naftovým motorom, v Taliansku 51 %, avšak v Poľsku len 43 %.
Celkovo sa trh jazdených áut na Slovensku medziročne zmenšil o 4,6 %. Počet predaných áut inzerovaných autobazármi a predajcami online a následne predaných na Slovensku klesol z 25.864 (3Q
2021) na 24.688 (3Q 2022). Priemerná cena jazdeného auta do 5 rokov veku dosiahla v druhom kvartáli 24.300 eur, pri autách do 10 rokov veku to bolo 17.419 eur. Popri rastúcej popularite naftových áut si vysokú priazeň zachovali automatické prevodovky, ktoré boli zastúpené pri 54 percentách predávaných jazdených áut. Ide o mierne nižší podiel ako v prvom kvartáli 2022 (56 %). Značkám Škoda a najmä Volkswagen sa podarilo opäť zvýšiť podiel medzi jazdenými autami. Volkswagen už dokonca prekonal pôvodný trhový podiel spred roka. Naopak, luxusných značiek sa predalo oproti druhému kvartálu menej.
Top 5 značiek v predajoch jazdených áut v 3. štvrťroku 2022
1Q 2022 Podiel (%) 2Q 2022 Podiel (%) 3Q 2022 Podiel (%)
Škoda 13,3 Škoda 15,7 Škoda 16,8
VW 9,4 VW 14,0 VW 14,6
BMW 8,7 BMW 9,2 BMW 8,7
M-B 8,1 Audi 8,1 Audi 7,4
Audi 5,7 M-B 6,9 M-B 6,5
Prvá päťka v rebríčku najpopulárnejších modelov sa dlhodobo nemení: zastúpenie v nej má len koncern
Volkswagen modelmi Škoda Octavia, Superb a Fabia a VW Passat a Golf. Za prvou päťkou áut z koncernu VW je rovnako ako v 2. kvartáli BMW 5 a VW Tiguan. Zvyšok TOP 10 patrí luxusným značkám. V TOP 10 sa tak u druhý kvartál po sebe neobjavujú predtým dlho populárne modely ako Kia Ceed či Hyundai i30.
Top 10 najpredávanejších jazdených áut na Slovensku v 3. štvrťroku 2022
1Q 2021 1Q 2022 2Q 2022 3Q 2022
1. Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
2. Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb
3. VW Passat VW Passat VW Passat VW Passat
4. VW Golf VW Golf VW Golf VW Golf
5. Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
6. Kia Ceed Kia Ceed BMW 5 BMW 5
7. VW Tiguan Hyundai i30 VW Tiguan VW Tiguan
8. Audi A4 Audi A6 Audi A6 Audi A4
9. Hyundai i30 Kia Sportage Audi A4 BMW 3
10. Audi A6 BMW 5 BMW 3 Audi A6
streda 19. októbra 2022
EU: Nižšie účty za energie
V uznesení prijatom 5. októbra 2022 poslanci Európskeho parlamentu žiadali, aby sa reakcia Európskej únie zamerala na najzraniteľnejšie skupiny, a presadzovali viac núdzových opatrení na zmiernenie tlaku rýchlo rastúcich cien energie na európske domácnosti a podniky. Poslanci tiež uviedli, že sú potrebné ďalšie kroky na zavedenie dane z neočakávaných ziskov. Komisia už načrtla svoje plány na dočasný poplatok, ktorý nazýva solidárnou daňou.
Upozorňujeme: Nebezpečný make-up
Trend: Zhoršovanie duševného zdravia
utorok 18. októbra 2022
EU: Lepšie normy
Aktuálne: Jesenné cestovanie
Môže sa zdať, že sezóna letných dovoleniek už povedala v tomto roku svoje posledné slovo. To však platí iba pre prímorské destinácie európskeho pobrežia. Vzdialenejšie exotické turistické letoviská naopak na začiatok tohtoročnej sezóny ešte len čakajú. Aké cenové stratégie si pre nás pripravili cestovné kancelárie a s čím počítať v prípade zakúpenia zájazdu v zahraničnej kancelárii?
Princíp cenových ponúk typu last minute so stratégiou „čím bližšie k odjazdu, tým nižšia cena“ sa pomaly vytráca. Stále častejšie sa pri ponukách môžeme stretnúť s takzvanými dynamickými balíčkami, pri ktorých cena služby s ubúdajúcim časom do začiatku zájazdu stúpa. Pre klientov to potom pochopiteľne znamená, že čím neskôr si dovolenku zakúpia, tým ju budú mať drahšiu. A prečo vlastne predajcovia zájazdov pristúpili k takýmto zásadným zmenám? „Tento západný trend odráža predovšetkým istú dávku opatrnosti cestovných kancelárií, ktoré stále častejšie už nenakupujú letenky a ďalšie čiastkové služby fixne dopredu. Kupujú ich až vo chvíli, keď majú dopyt od konkrétneho klienta,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Pri zájazdoch označených ako dynamický balíček sa tak bežne môžete dostať do situácie, kedy je vybraný pobyt podľa webových stránok inzerenta k dispozícii, avšak jeho skutočnú dostupnosť začne cestovná kancelária overovať až v momente, kedy sa dozvie o vašom záujme o kúpu zájazdu. Nevýhodou spomínaných dynamických balíčkov môže byť aj to, že cestovná kancelária v mieste pobytu zvyčajne nemá svojho delegáta a turisti tak v prípade potreby majú k dispozícii iba telefonickú linku. To môže znamenať istý diskomfort predovšetkým pre menej jazykovo vybavených cestovateľov či pre tých, ktorí na cieľovom letisku potrebujú akúkoľvek asistenciu.
Aj napriek tejto nepriaznivej cenovej stratégii je tohtoročný dopyt po európskych aj exotických destináciách mimoriadny. Akonáhle sú zájazdy organizované tuzemskými cestovnými kanceláriami vypredané, môže cestovná agentúra či iný sprostredkovateľ zájazdov ponúknuť dovolenku organizovanú zahraničnou cestovnou kanceláriou, napríklad nemeckou. Čo v takom prípade môžete ako spotrebiteľ očakávať? Postup zakúpenia zájazdu v nemeckej cestovnej kancelárii sa od toho slovenského dosť líši. „Zákazníci musia počítať s tým, že vybraný zájazd najprv záväzne potvrdia, zaplatia a až potom im od nemeckej strany príde potvrdenie, že im uhradená služba skutočne bude v objednanej podobe poskytnutá. Navyše, v čase medzi zaplatením a potvrdením dotyčného pracovníka je výška úhrady pohyblivá a cena sa môže oboma smermi meniť,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Pri zakúpení zájazdu v zahraničnej cestovnej kancelárii musíte tiež počítať s formalitami, ktorí sa vybavujú v cudzom jazyku. V úradnom jazyku danej krajiny (v tomto prípade teda v nemčine) vám prídu nielen obchodné podmienky a niektoré ďalšie neoddeliteľné náležitosti cestovnej zmluvy, ale aj v destinácii vás bude očakávať nemecky hovoriacidelegát. Ich jazyková vybavenosť v podobe angličtiny sa síce očakáva, ale nie je povinná. Vašou jedinou možnosťou na komunikáciu v úradných záležitostiach tak môže zostať naozaj iba nemčina.
pondelok 17. októbra 2022
EU: Európsky rok zručností
V rámci Európskeho roka zručností Európska komisia v spolupráci s Európskym parlamentom, členskými štátmi, sociálnymi partnermi, verejnými a súkromnými službami zamestnanosti, obchodnými a priemyselnými komorami, inštitúciami vzdelávania a odbornej prípravy a pracovníkmi a podnikmi spoločne navrhuje dať nový impulz celoživotnému vzdelávaniu, a to:
- Podporou rozsiahlejších, efektívnejších a inkluzívnejších investícií do odbornej prípravy a zvyšovania úrovne zručností v snahe plne využiť potenciál európskej pracovnej sily a pomôcť ľuďom pri prechode z jedného pracovného miesta na druhé.
- Zabezpečením toho, aby zručnosti zodpovedali potrebám trhu práce, a to aj spoluprácou so sociálnymi partnermi a podnikmi.
- Zosúladením ambícií a nadobudnutých zručností ľudí s príležitosťami na trhu práce, zvlášť pokiaľ ide o zelenú a digitálnu transformáciu a oživenie hospodárstva. Osobitný dôraz sa bude klásť na aktiváciu väčšieho počtu ľudí na trhu práce, najmä žien a mladých ľudí, zvlášť takých, ktorí nie sú zamestnaní, ani nie sú v procese vzdelávania alebo odbornej prípravy.
- Prilákaním ľudí z tretích krajín s požadovanými zručnosťami v EÚ, a to aj zlepšením možností vzdelávania a mobility a uľahčením uznávania ich kvalifikácií.
V záujme naplnenia týchto cieľov bude komisia podporovať možnosti zvyšovania úrovne zručností a rekvalifikácie, napríklad presadzovaním vhodných iniciatív vrátane možností finančnej podpory EÚ na uľahčenie ich využívania, realizácie a výsledkov v praxi. V celej EÚ budú zároveň prebiehať podujatia a osvetové kampane zamerané na podporu vzájomného učenia sa partnerov v procese zvyšovania úrovne nadobudnutých a získavania nových zručností. Cieľom navrhovaného Európskeho roka zručností je tiež pomôcť ďalej rozvíjať nástroje na získavanie informácií o zručnostiach a podporiť nástroje na zvýšenie transparentnosti a jednoduchšie uznávanie kvalifikácií vrátane kvalifikácií získaných mimo EÚ. V záujme koordinácie príslušných činností na vnútroštátnej úrovni komisia tiež vyzýva členské štáty, aby vymenovali národného koordinátora pre Európsky rok zručností.
On-line: Kalkulačka pre poľnohospodárov
Trend: Pôžičky on-line
Slováci v oblasti financií vo veľkom meradle prechádzajú k on-line službám. V súčasnej dobe ide klasické dojednávanie pôžičiek priamo v pobočke banky či finančnej inštitúcie do ústrania. Zatiaľčo ešte pred dvoma rokmi si pôžičku dojednávalo v pobočke alebo telefonicky až 85 percent ľudí a len zvyšných 15 percent prostredníctvom internetu, v tomto roku je už situácia úplne odlišná. Digitálne to v dnešnej dobe riešia až dve tretiny ľudí. Podobný trend zaznamenali aj v Českej republike.
Podľa Home Credit ešte v roku 2020 dominovalo na Slovensku vybavovanie pôžičiek na pobočkách a prostredníctvom telefonických hovorov – spolu to bolo až 85 percent prípadov v porovnaní s 15 percentami on-line. O rok neskôr sa začala situácia meniť, pričom už mierne začalo prevládať riešenie pôžičiek cez internet (53 % vs. 43 %). V tomto roku už digitálne prostredie jasne dominuje. Takmer dve tretiny klientov, presne 64 %, si už v tomto roku vybavuje pôžičky cez internet. Je to pre nich pohodlnejšie a rýchlejšie. Takto sa dá žiadosť vybaviť z pohodlia domova zo svojho počítača alebo mobilného telefónu.
Ešte markantnejšie je to v Českej republike, kde si podľa údajov Home Creditu pôžičky dojednáva on-line až 86 percent klientov. „Zaznamenali sme obrovský nárast dopytu po tejto službe v relatívne krátkom čase, čo je jasný signál, že on-line prostredie je pre spotrebiteľov čoraz pohodlnejšie. Na druhej strane je však veľmi dôležité, aby išlo nielen o používateľsky zrozumiteľné, ale aj úplne bezpečné služby v on-line prostredí,“ zdôrazňuje Milan Cáder. Na trhu sú navyše pôžičky, ktoré sa dajú splácať aj flexibilne, čiže každý mesiac je možné uhrádzať inú sumu. Spoločnosť prichádza s ďalšou inováciou v oblasti digitalizácie svojich produktov, a to s on-line žiadosťou o konsolidáciu úverov. V týchto dňoch s tým štartuje v Českej republike, no na budúci mesiac sa novinka dostane do praxe aj na Slovensku. Hlavnou výhodou pre klientov ba mala byť nesporná úspora času a jednoduchosť celého procesu pri zachovaní všetkých štandardov bezpečnosti.
SR: Zamestnanosť a mzda v auguste 2022
Počet osôb zamestnaných na Slovensku v auguste 2022 medziročne rástol najmä v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 6,5 %, v ubytovaní o 5,8 %, a taktiež v odvetví informácií a komunikácie o 5,3 %. Nižší nárast (do 5 %) mali všetky zložky vnútorného obchodu, doprava a skladovanie, stavebníctvo a vybrané trhové služby. V priemysle, ktorý však zamestnáva najväčší počet ľudí, poklesla zamestnanosť o 1,1 %. Od začiatku roka do konca augusta 2022 zamestnanosť medziročne vzrástla najvýraznejšie v ubytovaní o 10,3 %, v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 7,0 % a v informačných a komunikačných činnostiach o 5,1 %. Nevýrazný úbytok sa prejavil len v priemysle, o 0,6 %.