Služby

streda 17. mája 2023

#bezhejtu: Nenávistné komentáre

Podľa prieskumov používa sociálne siete až 85 % Slovákov, pričom 63 % z nich to robí denne. Viac než 15 % komentárov na slovenskom Facebooku sú pritom hejty, nenávistné komentáre. Novovzniknutá iniciatíva #bezhejtu chce mobilizovať firmy, organizácie, médiá aj verejné inštitúcie a iných majiteľov veľkých profilov na sociálnych sieťach s cieľom kultivovať verejný diskurz. Dosiahnuť to chce odstraňovaním nenávistných prejavov on-line.

Umelá inteligencia softvéru TrollWall posúdila v prvej polovici apríla 2023 vyše pol milióna komentárov pod príspevkami zo 428 facebookových profilov v rôznych oblastiach. „Výsledky analýzy ukazujú, že viac ako 15 % všetkých komentárov na Facebooku obsahuje nenávistné prejavy či vulgarizmy,“ hovorí Pavol Bujňák. Ako sa vysporiadať s hejtom na internete? Oprávnenie upratať diskusiu majú iba administrátori konkrétnej stránky alebo profilu. Firmy, organizácie, inštitúcie či influenceri tak môžu robiť osobne, najať si brigádnikov, profesionálnu agentúru alebo využívať technologické riešenia. Dôležité je, aby nenechali svoje profily napospas osudu. „Nenávistné prejavy na internete majú zásadný presah do skutočného sveta. Napríklad pre strach a nevôľu slušných ľudí zapojiť sa do toxickej diskusie môžeme mať často chybný pocit o väčšinovom názore spoločnosti. Prispieva k tomu aj to, že najviac lajkov dostanú tie najextrémnejšie komentáre, čo ich posúva hore na viditeľnú pozíciu. Tým nastavujú naratív pre ďalšiu diskusiu a opäť to skresľuje skutočný obraz. Prispieva to k polarizácii a odpútava od konštruktívnej debaty. Preto je dôležité hejty mazať. A to rýchlo,“ upozorňuje Dávid Benedig. 
 
Nenávistné prejavy na internete majú veľký dosah na spoločnosť, ale aj na psychické zdravie jednotlivcov. Či už tých, ktorí sú obeťami hejtu, alebo komunitných manažérov, ktorí prečítajú násobne viac hejtu. „Nenávistné komentáre vplývajú na psychickú pohodu a stav duševného zdravia, sebavedomie a vnímanie seba samého. V dôsledku toho sa objavujú stavy úzkosti, pocity strachu a neistoty. Ľudia majú pocit, že sa ich niekto dotýka a berie im ich ľudskú dôstojnosť. Necítia sa byť dosť dobrými ľuďmi a členmi spoločnosti. Len za minulý rok nás takmer každý deň žiadal niekto o pomoc v súvislosti s hate speechom. Mladí nám hovoria, často na hrane života a smrti, že nevládzu ďalej odolávať útokom, ktoré sa na nich valia bez prestávky, pretože online prostredie žije 24 hodín denne. Že sú úplne vyčerpaní, rezignovaní, nemajú možnosti, ako to zastaviť. Iniciatívu #bezhejtu vnímam ako výrazný krok k tvorbe zodpovednejšej a vnímavejšej spoločnosti, ktorým dávame jasne najavo, že nenávisť tu má až príliš veľký priestor. Zodpovednosť je na každom jednom z nás,“ dodáva Marek Madro.

Pri upratovaní diskusií je dôležité mať nastavené pravidlá, aby bolo jasné, čo je na danej stránke akceptovateľné a čo už nie. Súbor odporúčaní pre komunitných manažérov, ktoré môžu aplikovať na svojich profiloch je k dispozícii na webstránke bezhejtu.sk. Hejty by mali byť zachytené čo najskôr, aby nezískavali zbytočné lajky, ktoré ich posunú vyššie. Výhodou technologických riešení je, že komentár schovajú do pár sekúnd aj pri veľkom objeme príspevkov. Tým robia komunitný manažment škálovateľným a dostupným napríklad aj pre menšie organizácie, ktoré riešia spoločensky kontroverzné témy, ale sú personálne poddimenzované.