Budúcnosť európskej mobility je v elektrických vozidlách. Aspoň taký je trend v prístupe špičiek Európskej únie. Aj keď prechod nebude taký zásadný, ako sa zdalo na začiatku, a spaľovacie motory nezmiznú zo dňa na deň, s postupnou zmenou musia počítať občania všetkých členských štátov Európskej únie. Pripravenosť Slovenska na postupný prechod na elektromobilitu je však podľa indexu EV Readiness a aj štatistík Eurostatu na chvoste európskych štátov. Najpálčivejším problémom v tejto chvíli je, že Slováci nemajú dostatočný záujem elektromobily nakupovať a využívať inak pomerne širokú infraštruktúru. V roku 2022 sa predalo len asi 1.700 elektroáut. Pritom do roku 2025 by podľa plánov EÚ mali ročné predaje dosahovať viac ako 50-tisíc kusov.
V porovnaní s ostatnými európskymi štátmi patrí Slovensko ku krajinám s najvyšším pomerom nabíjacích staníc na počet registrovaných elektromobilov. Tých bolo ku koncu roka 2022 na cestách takmer 5-tisíc, zatiaľčo verejných nabíjacích bodov bolo podľa dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) ku koncu roka 2022 k dispozícii 1.483 v 629 lokalitách. Medziročne sa zvýšil počet verejných nabíjacích bodov o 463 a počet verejných lokalít vzrástol o 199. Podľa SEVA by sa počet AC nabíjacích staníc mal do roku 2030 zvýšiť na 7.756 nabíjacích bodov a počet DC nabíjacích staníc na 1.942 v rámci scenára, ktorý reprezentuje prirodzený vývoj trhu bez zavedenia dodatočných podporných opatrení. „Pod značkou ZSE Drive je na Slovensku prevádzkovaných 409 verejne dostupných nabíjacích bodov v 142 lokalitách na území a v súlade s plánmi SEVA počty budeme ďalej zvyšovať. ZSE Drive je na Slovensku lídrom v ultrarýchlom nabíjaní s výkonom 150 kW a viac. Nabíjanie s výkonom 150 kW znamená dobitie na 250 km dojazdu za 20 minút,“ hovorí Rastislav Žembery.