Až 46 percent Slovákov plánuje minúť na vianočné darčeky menej ako v minulosti, dôvodom je zdražovanie. Pätina ľudí preto čaká na zľavy a jeden z desiatich nebude kupovať žiadne darčeky. Na druhej strane, pre dvadsať percent opýtaných vysoká inflácia nehrá žiadnu rolu. Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit (od 26. 10 do 2. 11. 2023) najviac - až štvrtina Slovákov minie za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej než 40 eur. Je tu však aj desať percent takých, ktorí nemajú problém na jedného minúť aj vyše 200 eur. Prevládajú kupujúci, ktorí väčšiu časť darčekov vybavia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Len v klasických obchodoch nakupuje už iba 13 percent ľudí.
Najčastejším darčekom tohtoročných Vianoc bude oblečenie, ktoré si podľa prieskumu nájde presná polovica Slovákov. Nasledujú kozmetika (43 %), knihy (40 %), drobné darčekové predmety (29 %) a elektronika (20 %). Devätnásť percent dostane hotovosť a mnohí sa budú tešiť aj zo športového vybavenia či darčekových balíčkov (po 17 %), módne doplnky, poukážky, zážitkové vouchre, šperky, hračky a dovolenky. Štvrtina opýtaných (presne 26 %) minie za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej než 40 eur, ďalších 21 % minie na jedného dvojnásobok a 17 % aj trojnásobne viac (do 120 eur). Sú tu však aj takí, čo si dovolia minúť oveľa viac. Dvanásť percent nemá problém kúpiť darčeky pre svojho blízkeho v hodnote od 121 do 200 eur, sedem percent od 201 do 400 eur a tri percentá aj vyše 400 eur. Najbežnejšími zdrojmi na darčeky sú výplaty (57 %), úspory (39 %) a kreditné karty (13 %), ale tiež úver či nákup na splátky.
Štyria z desiatich väčšiu časť darčekov kúpia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Opačnú preferenciu v takomto kombinovanom nakupovaní má 27 % respondentov. Výlučne v klasických obchodoch nakupuje už len 13 % ľudí a iba na internete 6 %. To, že sú Slováci citliví na rast cien tovarov a služieb, odzrkadľuje aj ich pomerne časté vyhľadávanie zliav a výpredajov. Dvaja z desiatich nakupujú vianočné darčeky jedine v zľavách a vyše 80 % takto aspoň ich časť. Veľkú väčšinu darčekov ľudia hodlajú nakúpiť na Slovensku, len 12 % v zahraničí. V takom prípade je to najčastejšie Rakúsko (43 %), nasleduje Česká republika a Poľsko (po 31 %), potom Nemecko a Maďarsko.