Na rozdiel od klesajúceho trendu vo viacerých európskych krajinách sa na Slovensku dynamika nákupov na internete vracia na úroveň z roka 2021. V roku 2023 nakupovalo on-line až 80 % Slovákov a takmer polovica z nich pravidelne. Množstvo on-line zákazníkov sa tak priblížilo k rekordnej úrovni z obdobia pandémie v roku 2021, kedy na internete nakupovalo až 81% ľudí na Slovensku. Vyplýva to z prieskumu E-shopper Barometer spoločnosti DPD (v 22 európskych krajinách, 24 233 respondentov vo veku od 18 do 70 rokov, na Slovensku 1 009 respondentov).
Pravidelní zákazníci sú z pohľadu on-line obchodníkov kľúčoví. Až 87 % všetkých on-line nákupov urobia práve oni. Práve oni relazujú vyše 18 percent všetkých svojich nákupov on-line, a mesačne nakupujú v e-shopoch v priemere viac ako štyrikrát. Až 2/3 Slovákov na internete nakupuje najmä oblečenie a módu (69 %), nasleduje kozmetika (58 %) a obuv (52 %). Dôvodov, prečo sa ľudia rozhodnú uprednostniť internetový obchod pred kamenným je viacero: až 8 z 10 ľudí uvádza, že vďaka tomu šetria čas a 2 z 3 hovoria, že využívanie internetových obchodov výrazne znižuje stres z nakupovania. Pre 67 % ľudí je nakupovanie na internete natoľko pohodlné, že ho využívajú stále viac a to aj napriek tomu, že tovar musia niekedy vrátiť. Väčšina ľudí tiež uvádza (64 %), že na internete vedia kúpiť takmer všetko, čo potrebujú.
Slováci nakupujúci na internete sú veľmi citliví na cenu. Až pre 73 % z nich je cena najdôležitejším faktorom pri nákupnom rozhodovaní a 2 z 3 nakupujúcich využívajú veľké zľavy a sezónne výpredaje. Naopak, viac ako tretina ľudí si je ochotných priplatiť za produkty a služby, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Najdôležitejším kritériom pri výbere internetového obchodu je pre pravidelných zákazníkov najmä možnosť bezplatného doručenia a podrobný popis tovaru. Naopak, od nákupu ich odrádzajú zlé názory ostatných zákazníkov na sociálnych sieťach a chýbajúce skladové zásoby požadovaného tovaru. Pri doručovaní chcú mať ľudia na výber viacerých možností, dôležité je tiež doručenie na druhý deň po objednávke a možnosť v prípade potreby presmerovať balík na iné miesto. Pravidelní zákazníci internetových obchodov bežne využívajú viac miest, kam si nechajú balík poslať. Stále najčastejšie na tento účel využívajú domácu adresu (68 %), význam doručovania domov však postupne klesá. Výraznejšie vzrástla obľuba odberných miest, ktoré využíva 51 % ľudí a samoobslužných boxov (31 %).