Takmer dve tretiny Slovákov a Sloveniek sa dostali do situácie, keď sa im niekto snažil ukradnúť peniaze z ich účtu alebo platobnej karty. Podľa Mastercard iResearch (viac než 1 200 Slovákov) sa najčastejšie stretávajú s podvodnými emailmi a SMS. Vďaka neustálemu zlepšovaniu technologických riešení a zavádzaniu generatívnej umelej inteligencie sa darí podvodom stále častejšie predchádzať. V súčasnosti Mastercard zabezpečuje ročne vyše 143 miliárd bezhotovostných transakcií.
Už 17 percent účastníkov prieskumu na Slovensku priznalo, že sa stali obeťou útoku kybernetických podvodníkov. Viac ako tretina respondentov osobne pozná niekoho, kto týmto spôsobom prišiel o peniaze. Popri podvodných mailoch a SMS sa Slováci najčastejšie stretávajú s falošnou platobnou bránou na internete a s tým, že sa niekto snažil zistiť údaje k ich platobnej karte. Následne 14 percent respondentov zaplatilo na internete za tovar, ktorý im vôbec neprišiel.
S akými situáciami ste sa stretli?
Dostal/a som podvodný e-mail 32 %
Dostal/a som podvodnú SMS 28 %
Narazil/a som na podvodnú platobnú bránu 22 %
Niekto sa odo mňa pokúsil získať údaje k platobnej karte 19 %
E-shop prijal peniaze, ale nezaslal tovar 14 %
Niekto volal a vydával sa za bankára, policajta alebo finančného poradcu 6 %
Narazil/a som na podvodnú aplikáciu 5 %
Mastercard každých 10 dní vyhodnocuje stav kybernetickej bezpečnosti každej finančnej inštitúcie a 14 miliónov ich obchodníkov. V rokoch 2022 až 2023 zabránila technológia Safety Net spoločnosti potenciálnym stratám zákazníkov v dôsledku pokusov o globálne podvody a kybernetické útoky vo výške 20 miliárd dolárov, čo je rekordná čiastka v jej histórii.Riešenie Decision Intelligence v súčasnosti overuje v priemere zhruba 4 tisíc transakcií každú sekundu. Nedávne zavedenie pokročilejšieho variantu Decision Intelligence Pro využívajúceho generatívnu umelú inteligenciu zvýši úspešnosť detekcie podvodov v priemere o 20 percent a v niektorých prípadoch až o 300 percent.