Stále viac ľudí pri cestovaní na letnú dovolenku uprednostňuje lietadlo pred osobným autom, autobusom alebo vlakom. Rýchlejšie sa prepravia do cieľovej destinácie, avšak letecká doprava má svoje špecifiká a je vhodné sa orientovať vo svojich právach. Cestujúci majú v prípade zásadných komplikácií nárok na občerstvenie, ubytovanie a prípadne aj odškodnenie. Kedy teda máte nárok na kompenzáciu za oneskorený let? A môžete požadovať náhradu za poškodenie batožiny?
Pri zrušení letu je hlavným nárokom vrátenie peňazí za letenku za neuskutočnenú cestu, resp. za časť neuskutočnenej cesty. „Ak ste boli o zrušení letu informovaní menej než 14 dní pred uskutočnením letu, máte tiež nárok na finančnú kompenzáciu vo výške 250 až 600 eur na osobu v závislosti od vzdialenosti medzi letiskami,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová z dTest. Právo na finančné odškodnenie však nemáte v prípade zrušenia letu z dôvodu mimoriadnych okolností, ktoré dopravca nemôže predvídať a ovplyvniť, napríklad počasie, štrajky či nepriaznivá politická situácia. Ďalšou možnosťou je presmerovanie do cieľovej destinácie za porovnateľných podmienok. Vtedy nemáte nárok na vrátenie peňazí za letenku, stále však môžete požadovať náhrady podľa tabuľky (viď. nižšie), pokiaľ ste neboli o zrušení informovaní 14 dní vopred. Ak však dorazíte do cieľovej destinácie náhradným spojom maximálne o 2 až 4 hodiny neskôr oproti pôvodnému plánu (podľa dĺžky letu), odškodnenie vám môže letecký prepravca znížiť o 50 %. Máte tiež nárok na stravu a občerstvenie v rozsahu primeranom dĺžke čakania. Ak by ste museli čakať na ďalší let do ďalšieho dňa, máte nárok na ubytovanie. V prípade, že sa do cieľovej destinácie dostanete s vyše trojhodinovým oneskorením, máte tiež právo na odškodnenie za rovnakých podmienok a v rovnakej výške ako pri zrušení letu.
Bezplatnú stravu a občerstvenie môžete požadovať v rozsahu primeranom dĺžke čakania v prípade oneskorenia leteckej dopravy:
- 2 hodiny a viac pri letoch do 1 500 km,
- 3 hodiny a viac pri letoch v rámci EÚ dlhších ako 1 500 km,
- 3 hodiny a viac pri ostatných letoch od 1 500 km do 3 500 km,
- 4 hodiny a viac pri všetkých ostatných letoch.
Ak bude očakávaný čas odletu posunutý min. o deň neskôr než bol pôvodne oznámený čas odletu, máte právo na bezplatné ubytovanie v hoteli.
Počas leteckej prepravy môže dôjsť aj k poškodeniu, strate alebo meškaniu batožiny. Za tieto nepríjemnosti je zodpovedaný letecký dopravca, ktorý vám musí vyplatiť náhradu až do približnej výšky 1 300 eur. Poškodenú batožinu reklamujte priamo na letisku, najneskôr však do 7 dní. „O poškodení si nechajte spísať protokol, do ktorého uvediete aj informácie týkajúce sa kúpnej ceny či o tom, ako je batožina stará,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Ak vám chýba vaša batožina, je opäť vhodné túto skutočnosť oznámiť ihneď na letisku leteckému dopravcovi. Rovnako máte nárok na preplatenie vecí osobnej potreby, ktoré ste si museli nevyhnutne kúpiť v destinácii počas čakania na batožinu.
Nároky na kompenzáciu za zrušený či oneskorený let podľa európskeho nariadenia máte iba pri letoch z letísk na území Európskej únie, prípadne letov z letísk mimo EÚ na letisko v EÚ (za predpokladu, že je letecký dopravca z EÚ). V prípade, že teda cestujete napríklad zo Slovenska do Turecka, potom pod danú ochranu spadáte. Ak však naspäť letíte tureckou spoločnosťou, spomínané nároky nie je možné uplatniť a bude potrebné postupovať podľa podmienok konkrétneho dopravcu.