Kúpa automobilu je väčšou investíciou, pri výbere tak musíme zvažovať nielen samotnú cenu, ale aj prevádzkové náklady. Práve tie sú dôvodom, prečo už 43 % Európanov reálne uvažuje o kúpe elektromobilu. Napriek tomu sa ale 56 % záujemcov obáva vysokej obstarávacej ceny, 39 % nedostatočného nájazdu a 35 % problémov s nabíjaním. Z výdrže batérie má obavy 62 % záujemcov o elektrické auto. Ako si vybrať elektromobil, ktorý bude vyhovovať našim individuálnym potrebám?
Okrem vysokej ceny sa podľa AAA AUTO zákazníci obávajú najmä nedostatočnej výdrže batérie elektromobilov, v prípade ojazdených áut je to dokonca až 62 percent. Pritom moduly batérie bývajú často v záruke do 8 rokov veku vozidla alebo 160 tisíc najazdených kilometrov, pokiaľ splníte základné parametre, akou je aj každoročná servisná prehliadka. Pri bežných spaľovacích autách sú záruky oveľa kratšie. Ako si ale overiť stav batérie? „Pri elektromobiloch je ďaleko riskantnejšia kúpa vozidla od súkromníka, pretože si sami reálny stav nezistíte. Ani sám predávajúci to nemôže vedieť presne. Aby sme v AAA AUTO mohli za ponúkané elektromobily ručiť, musíme každé vozidlo, ktoré nám zákazník privezie, detailne testovať. Dôležité sú pre nás dve kritériá. Prvým je zdravie batérie alebo State of Health (SoH), ktoré sa načíta z riadiacej jednotky vozidla. Interne máme v AURES Holdings nastavené, že vykupujeme len autá so SoH nad 80 %. Druhým kritériom je Aviloo skóre, čo je vlastná metodika špecializovanej rakúskej spoločnosti, s ktorou spolupracujeme. Zohľadňuje históriu nabíjania batérie, históriu jázd auta, zisťuje teplotne a napäťovo nevyvážené moduly akumulátora, plus množstvo ďalších parametrov. V jednotkách minút tak máme pri každom vykupovanom vozidle certifikát, na základe ktorého vidíme, či je batéria v poriadku. Keď Aviloo odhalí nejakú chybu, nemôžeme auto vykúpiť,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
Pri výbere konkrétneho elektromobilu sa odporúča poradiť s odborníkmi. Parametre, na aké sú používatelia zvyknutí v prípade spaľovacích áut, nie sú totiž pri elektromobiloch najdôležitejšie. Podstatnejšie je, ako rýchlo sa auto nabíja a aký má reálny dojazd. Okrem ceny a výdrže batérie je rozhodujúce aj to, aké máme možnosti nabíjania. Dobíjanie je jedným zo zásadných kritérií pri výbere elektromobilu. Ak máte doma fotovoltickú elektráreň, tak patríte medzi tých, ktorí by mali zvážiť zaobstaranie si elektromobilu ako prvého auta do rodiny. Napríklad dobre vybavená Tesla sa dá kúpiť za rovnaké peniaze ako naftové vozidlo rovnakej triedy. V slovenských podmienkach máme sedem až osem mesiacov, kedy môžeme vďaka slnečnej energii jazdiť prakticky zadarmo. Navyše prebytočnú energiu môžete ukladať do trakčného akumulátora elektromobilu a získate tým aj výhodné úložisko pre prebytky. Pokiaľ doma fotovoltiku nemáte, potom nabíjajte v noci. Vďaka vlastníctvu elektromobilu môžete dostať dvoj tarifnú sadzbu a tým pádom celú noc nabíjať elektromobil z takzvaného nočného prúdu. Ideálnym variantom je, ak máte možnosť nabíjať počas vašej pracovnej doby, kedy sa za 8,5 hodiny nabije akékoľvek auto. Ďalšou možnosťou je verejná dobíjacia sieť. Najlacnejšie je pomalšie striedavé AC nabíjanie. Svoj elektromobil tu nabijete spravidla cez noc, ale musíte si dať pozor na časový limit väčšiny prevádzkovateľov. Ďalším variantom je rýchlejšie DC nabíjanie. Toto nabíjanie je špecifické tým, že najrýchlejšie prebieha od 0 do zhruba 80 % kapacity batérie, ďalšie nabíjanie nie je energeticky, ani ekonomicky výhodné. Najrýchlejším typom nabíjania je UFC (ultra fast charger). Toto nabíjanie je cenovo najnáročnejšie. Auto tu plne nabijete väčšinou za 35 až 45 minút. Ani tu sa však po uplynutí tejto doby z hľadiska poplatkov neoplatí nabíjať dlhšie.