Služby

piatok 27. septembra 2024

Umelá inteligencia: Ľahší život

Iba zlomok Európanov verí, že dokáže využívať umelú inteligenciu v bežnom každodennom živote. Podľa výsledkov nového prieskumu Samsung Electronics medzi viac ako 11 000 respondentmi v 10 európskych krajinách viac ako polovica ľudí (53 %) túži po tom, aby im umelá inteligencia uľahčila každodenné fungovanie, vylepšila možnosti zábavy a celkovo zvýšila kvalitu života. Len 15 % Európanov však uviedlo, že vedia využívať výhody umelej inteligencie v každodennom živote a 38 % sa v súčasných debatách o umelej inteligencii podľa vlastných slov príliš neorientuje. Na otázku, do akej miery novú technológiu chápu, odpovedali s najväčšou sebadôverou respondenti v Poľsku (23 %), zatiaľčo najmenšiu sebadôveru dali najavo Briti (11 %). 

Viac ako polovica Európanov (53 %) by si priala, aby im technológie AI uľahčovali život, predovšetkým prostredníctvom fyzických úkonov, napríklad upratovaním. Na ďalších miestach sa ocitla okrem iného pomoc s úsporou nákladov na domácnosť (21 %). Avšak len niečo cez tretinu respondentov (38 %) uviedlo, že na rastúcu úlohu umelej inteligencie pozerajú so skutočným záujmom. Pre Európanov je veľkou prioritou konektivita – 42 % respondentov uviedlo, že by umelá inteligencia mala prispieť k lepšiemu prepojeniu prístrojov v domácnosti. Rovnaký počet ľudí (42 %) sa domnieva, že im umelá inteligencia domáci život vylepší a skoro štvrtina (24 %) považuje za najdôležitejšiu vlastnosť AI riadenie inteligentnej domácnosti:
  • Od umelej inteligencie ľudia očakávajú predovšetkým pomoc pri upratovaní a vysávaní – 33 % respondentov vyjadrilo záujem o inteligentné riešenia, ktoré by tieto práce zastali za nich.
  • Okrem toho sa 28 % respondentov zaujíma o umelú inteligenciu, ktorá by pomáhala s čistením kuchynských spotrebičov a 25 % hľadá pomoc s umývaním riadu.
  • 23 % respondentov má záujem o inteligentné funkcie pri varení a nakupovaní.
Tieto funkcie majú v predstavách používateľov prednosť pred tradičnejšími úlohami, ku ktorým patrí napríklad správa rodinných účtov a financií – tam by pomoc umelej inteligencie privítalo len 21 % respondentov. Zároveň používatelia prejavujú obavy o zabezpečenie nových technológií. Pre 37 % respondentov sú zásadnou požiadavkou pravidelné bezpečnostné aktualizácie, pre 34 % nepretržitý aktívny monitoring hrozieb a pre 27 % je najdôležitejšou funkciou umelej inteligencie kompletná ochrana, pokiaľ sa inteligentné systémy majú stať skutočnou súčasťou každodenného života. Z používateľského hľadiska je teda nutné, aby technológie s umelou inteligenciou neboli len inovatívne, ale aj bezpečné.

Zhruba dve tretiny (66 %) Európanov by chceli tráviť viac času činnosťami, ktoré ich bavia a tešia a 37 % z nich si myslí, že im v tom môže pomôcť umelá inteligencia. Pre 41 % je potom inteligentná technológia možnosťou, ako vylepšiť kreatívnu činnosť. Používatelia túžia po vylepšení obľúbených zážitkov, medzi ktoré patrí cestovanie, hranie alebo sledovanie televízie. To sa prejavuje aj vo výsledkoch prieskumu – medzi najžiadanejšie funkcie umelej inteligencie patrí prekladanie a tlmočenie v reálnom čase (23 %) alebo inteligentné režimy optimalizujúce rozlíšenie obrazu (27 %), prípadne umožňujúce odhaliť ruchy v pozadí a prispôsobiť tomu kvalitu zvuku pri sledovaní filmov či ďalšieho obsahu (27 %). Dôležitým trendom je aj personalizácia, najmä v oblasti zdravia a wellness. Polovica respondentov (50 %) by radšej chorobám predchádzala, než ich následne liečila. Konkrétne 32 % respondentov prejavilo záujem o úpravu jedálnička na mieru pomocou umelej inteligencie, 24 % by si prialo personalizované plány cvičenia a 34 % túži po úprave životného štýlu na základe zdravotných údajov. Podobný počet ľudí (31 %) sa zaujíma o využitie umelej inteligencie pri sledovaní a vylepšovaní spánkových návykov.

Napriek rastúcemu záujmu o zdravotné funkcie s umelou inteligenciou zostáva medzi ľuďmi, ktorí v súčasnosti inteligentné technológie nevyužívajú, istá skepsa – len 17 % z nich uviedlo, že uvažujú o využití zdravotných monitorovacích funkcií s umelou inteligenciou v každodennom živote. Podobne to vyzerá aj v oblasti domácej zábavy – napriek všeobecnému záujmu o inteligentné vylepšovanie obrazu a zvuku televízorov vyhlásilo 28 % respondentov, že ich žiadne funkcie umelej inteligencie v tomto ohľade nezaujímajú, čo zrejme svedčí o nedostatku informácií o potenciáli nových technológií.

Tieto čísla svedčia nielen o význame neustáleho vývoja inteligentných technológií, ale aj o potrebe lepšej komunikácie o ich prednostiach a spoľahlivosti, najmä v zdravotnom odbore. Zároveň sa preukázal význam robustných bezpečnostných opatrení, pravidelných aktualizácií a transparentnej komunikácie, ktorá je nutná pri budovaní a udržiavaní dôvery zákazníkov.