utorok 1. októbra 2024

AI: Lepší prístup k práci

Využitie umelej inteligencie (AI) medzi znalostnými pracovníkmi vzrástlo z minuloročných 38 % na 66 % v roku 2024. Tohtoročný Work Relationship Index ďalej ukázal, že univerzálnou potrebou znalostných pracovníkov je osobný prístup v zamestnaní. Odhalil aj svetlý bod: ženy na vedúcich pozíciách si veria viac ako ich mužské náprotivky. Majú väčšiu sebadôveru ako v tzv. tvrdých zručnostiach (technických, počítačových, prezentačných atď.), kde mužov predbehli o 11 bodov, tak v tzv. mäkkých zručnostiach, kde je rozdiel medzi mužmi a ženami dokonca 13 bodov.

Najmenej dve tretiny znalostných pracovníkov si želá osobný prístup k svojim pracovným potrebám, vrátane vhodného prispôsobenia pracovného priestoru, prístupu k preferovaným technológiám a flexibilného pracovného prostredia. Osobný prístup je kľúčový pre zlepšovanie vzťahu k práci a má pozitívny vplyv na zamestnancov aj zamestnávateľov:
• 64 % znalostných pracovníkov uvádza, že lepšie prispôsobenie pracovného prostredia ich potrebám by ich motivovalo k väčšiemu zapojeniu sa do rozvoja firmy.
• 69 % znalostných pracovníkov verí, že by to prospelo ich celkovému well-beingu.
• 68 % znalostných pracovníkov uviedlo, že by mali silnejšiu motiváciu zotrvať dlhšie u súčasného zamestnávateľa.
Osobný prístup a pracovné prostredie šité na mieru je natoľko dôležité, že 87 % znalostných pracovníkov sa by kvôli nemu vzdalo časti svojho platu. Priemerne ide o 14 % platu, u generácie Z dokonca o 19 %.

Zamestnanci, ktorí AI používajú, hodnotia jej výhody a vplyv na svoj vzťah k práci takto:
• 73 % respondentov má pocit, že im umelá inteligencia uľahčuje prácu, a takmer 7 z 10 (69 %) ju využíva na zvýšenie svojej pracovnej produktivity.
• 60 % respondentov uvádza, že umelá inteligencia zohráva kľúčovú úlohu pri zlepšovaní rovnováhy medzi ich pracovným a súkromným životom.
• 68 % respondentov hovorí, že aj vďaka umelej inteligencii ich práca baví.
• 73 % verí, že lepšie porozumenie umelej inteligencii im uľahčí kariérny postup.
Zamestnanci, ktorí používajú AI, totiž vykazujú o 11 bodov vyššie skóre v indexe ako tí, ktorí s AI nepracujú. Je preto nutné umelú inteligenciu ponúknuť všetkým zamestnancom čo najskôr. Zamestnanci, ktorí s umelou inteligenciou nepracujú, sa tiež častejšie obávajú, že ich AI nahradia. Počet týchto zamestnancov za rok vzrástol o 5 % na tohtoročných 37 %.

Tohtoročný index vykazuje priemere len malé zmeny od toho minuloročného. Pri bližšom pohľade zistíme, že krajiny, kde index vzťahu k práci rástol, sa mierne zlepšili v šiestich kľúčových faktoroch zdravého vzťahu k práci: predovšetkým vo faktoroch Vedenia a Pocit naplnenia. Rozhodujúcim faktorom zdravých pracovných vzťahov je dôvera vo vrcholové vedenie. Vedúci pracovníci si síce uvedomujú dôležitosť tzv. mäkkých zručností ako napr. všímavosť, sebauvedomenie, komunikácia, kreatívne myslenie, odolnosť, empatia alebo emočná inteligencia, často však nemajú dôveru vo vlastnú schopnosť tieto zručnosti používať.
• Aj keď si viac ako 90 % vedúcich pracovníkov uvedomuje dôležitosť empatie, iba 44 % je presvedčených, že ju dokáže uplatniť.
• Aj keď 78 % zamestnancov veľmi oceňuje empatiu u svojich nadriadených, iba 28 % zamestnancov sa s ňou pravidelne stretáva.

On-line prieskum na základe zadania od spoločnosti HP realizovala agentúra Edelman Data & Intelligence (DXI) v období od 10. mája do 21. júna 2024 v 12 krajinách: USA, Francúzsku, Indii, Veľkej Británii, Nemecku, Španielsku, Austrálii, Japonsku, Mexiku , Brazílii, Kanade a Indonézii. Celkom bolo oslovených 15 600 respondentov: 12 000 pracovníkov s vysokou odbornosťou (1 000 v každej krajine), 2 400 osôb s rozhodovacou právomocou v oblasti IT (200 v každej krajine) a 1 200 vedúcich pracovníkov (100 v každej krajine).