Hlavnými faktormi pri rozhodovaní o účasti v tohtoročných európskych voľbách boli rastúce ceny a životné náklady – tie motivovali 42% v občanov v celej Európskej únii a 54% na Slovensku – a ekonomická situácia – kvôli nej sa rozhodlo ísť voliť 41% obyvateľov a 50% občanov na Slovensku. Tretinu respondentov z celej EÚ (34%) a temer polovicu opýtaných na Slovenska (43%) priviedla do volebných miestností medzinárodná situácia.
Na Slovensku dominovala aj téma sociálnej ochrany, sociálneho zabezpečenia a prístupu k zdravotnej starostlivosti - ako hlavný motivačný faktor ju uviedlo 37% respondentov na Slovensku a 24% v celej EÚ. Tretina Slovákov (33%) a o niečo menej Európanov (28%) prišlo voliť kvôli obrane a bezpečnosti EÚ a 32% opýtaných z celej EÚ a rovnaké percento zo Slovenska pritiahla k volebným urnám problematika demokracie a právneho štátu. Podobné témy by do volebných miestností pritiahli aj občanov, ktorí sa na júnových európskych voľbách nezúčastnili. Až 46% respondentov z celej EÚ a 38% zo Slovenska, ktorí nevolili, by prišlo voliť najmä kvôli rastúcim cenám a životným nákladom, ekonomická situácia by motivovala k účasti 36% opýtaných z EÚ a 29% zo Slovenska.
Na budúcnosť EÚ hľadí optimisticky 65% respondentov z celej EÚ a 66% opýtaných na Slovensku. Európsku úniu vníma pozitívne 48% obyvateľov EÚ a 47% občanov SR, pričom negatívny pohľad na úniu má 16% opýtaných z celej EÚ a rovnaký podiel respondentov na Slovensku. Pozitívne je vnímané aj členstvo v EÚ. Sedem z desiatich Európanov (70% občanov EÚ) a až osem z desiatich Slovákov (80% občanov SR) je presvedčených, že ich krajina z členstva v únii profituje. Respondenti z celej EÚ uvádzali štyri hlavné dôvody, pre ktoré si myslia, že členstvo v EÚ je pre ich krajinu prospešné: zlepšenie spolupráce s ostatnými členskými štátmi (36%), ochrana mieru a posilňovanie bezpečnosti (32%), hospodársky rast (28%) a nové pracovné príležitosti (24%). Pohľad obyvateľov Slovenska je mierne odlišný: občania SR považujú za najdôležitejší benefit členstva v únii nové pracovné príležitosti (44%), nasleduje zlepšenie spolupráce s ostatnými členskými štátmi (33%), zlepšenie životnej úrovne (32%) a hospodársky rast (28%).
Povolebný prieskum verejnej mienky Eurobarometer uskutočnila pre Európsky parlament v dňoch 13. júna až 8. júla vo všetkých 27 členských štátoch EÚ agentúra Verian (bývalý Kantar Public). Prieskum sa realizoval formou osobných rozhovorov, v Česku, Dánsku, vo Fínsku a na Malte bol doplnený o video rozhovory (CAVI) s celkovým počtom 26.349 rozhovorov.