utorok 29. októbra 2024

SR: Takmer 15 000 batériových elektromobilov

Automobilový trh v Európe v septembri druhýkrát po sebe zaznamenal pokles predaja nových vozidiel. V medziročnom porovnaní sa v Európe predalo o 4,2 % vozidiel menej, a to bez ohľadu na typ pohonu. Potešiteľné je, že podiel predaných elektromobilov medziročne rástol vo väčšine európskych krajín. V Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku dokonca batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony. No kým čisté elektromobily tvorili v Európe už 19,1 % nových predajov, na Slovensku to bolo stále len 2,2 %.

V treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 %. Celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných. Vozidlá značky Tesla sú kvôli absencii oficiálneho zastúpenia na Slovensku zaradené do kategórie individuálneho dovozu, a teda mimo štatistík ACEA. Podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 %, avšak na základe našich prepočtov, po započítaní nových vozidiel značky Tesla, môžeme hovoriť o podiele elektromobilov na úrovni 3 %. Pribúdajú nové modely a možností na výber je stále viac aj v kategóriách, v ktorých doteraz elektromobilita nebola etablovaná, aspoň nie v Európe. V roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných 74 rôznych modelov BEV, v minulom roku to bolo už 100 modelov a len za prvých 9 mesiacov tohto roka pridelili policajti evidenčné čísla až na 116 rôznych modelov osobných batériových elektrických vozidiel.

Začína sa predaj modelov v nižších triedach ako Citroën ë-C3, Kia EV3 či Škoda Elroq a na trh čoskoro prídu aj ďalšie elektromobily v nižšej strednej triede. To sú cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré budú vhodné aj ako bežnejšie služobné autá vo firmách. Viaceré z týchto modelov sa budú vyrábať aj na Slovensku a že ich obstaranie do firiem bude vďaka schváleným legislatívnym zmenám výhodnejšie. To, že Slovensko stále nedokáže naskočiť na tempo najväčšej revolúcie v doprave, je však podľa asociácie SEVA znepokojujúce: „Dúfame, že avizovaná podpora zo strany vlády aj prostredníctvom opatrení z Akčného plánu pre rozvoj elektromobility pomôžu tento trend zvrátiť. Výrazný nárast v predajoch bol zaznamenaný v Českej republike aj v Maďarsku, a to aj vďaka podporným mechanizmom. Adopcia v oboch krajinách presiahla 8 %.“ SEVA tiež očakáva silnejúcu snahu výrobcov automobilov, ktorí musia už v budúcom roku znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km.