Výstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) mierne spomalila. Dôvodom je najmä nízky počet elektromobilov na našich cestách, čo znamená aj nižšiu mieru využitia nabíjačiek. Počet verejných nabíjacích bodov ku koncu septembra dosiahol 2 223 konektorov v 884 lokalitách, pričom celkový inštalovaný výkon vzrástol na 107 562 kW. Slovensko sa prvýkrát objavilo v pravidelnom hodnotení pripravenosti jednotlivých krajín na prechod k elektromobilite – tzv. index eReadiness 2024. Z 27 hodnotených krajín je od nás horšia len Južná Afrika. Dôvodom takéhoto hodnotenia však nie je primárne stav rozvoja nabíjacej infraštruktúry.
Spomalenie zaznamenané v poslednom kvartáli veľmi pravdepodobne súvisí aj s prípravami na budovanie nových staníc z Plánu obnovy a odolnosti: „Obidve výzvy pre firmy a samosprávy, spolu v objeme viac ako 16 miliónov eur, sú aktuálne už konečne vo fáze, kedy by sa mohla začať výstavba prvých verejných staníc z týchto zdrojov. Pevne verím, že sa to odrazí na pozitívnych výsledkoch najneskôr v druhom polroku 2025 a opäť sa vrátime k silnejšiemu rastu,“ dodáva Patrik Križanský. Zároveň začala aktívna príprava lokalít na prevádzku rýchlonabíjacích parkov na diaľniciach, čo je absolútna nevyhnutnosť pre pocit komfortu pri jazdách na dlhšie trasy. Slovensko sa zaviazalo, že ich vybudujeme do polovice roka 2026, s výstavbou sú však spojené investície do posilnenia distribučných sústav vo vybraných lokalitách (diaľničných odpočívadlách).
Index eReadiness 2024 od PwC je nástroj na meranie pripravenosti krajín na prechod na elektromobilitu a vypočítava sa na základe 14 kľúčových ukazovateľov, zoskupených do štyroch hlavných kategórií: vládne stimuly, infraštruktúra, ponuka a dopyt. Slovensko by tu mohlo dosiahnuť lepšie výsledky už na budúci rok. Vláda a parlament v rámci balíčka ekonomických zákonov nedávno prijala opatrenie, vďaka ktorému bude využívanie elektromobilov vo firmách výhodnejšie pre zamestnancov aj zamestnávateľov.