Pokazený výrobok je spravidla možné reklamovať. Nie vždy je však jasné, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž hneď niekoľko. Kedy reklamovať u predávajúceho a kedy v servise či priamo u výrobcu? Základným pravidlom je reklamovať tam, kde ste tovar či službu kúpili. Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii. Existujú ale prirodzene aj výnimky.
Iná situácia nastane v prípade, že predávajúci výslovne označí inú osobu, u ktorej je možné vytknúť závadu, typicky autorizovaný servis. Na túto okolnosť by však mal predajca upozorniť kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky. „Ak vás predajca odkáže na servis, kde je možné vadu vytknúť, obracajte sa priamo na neho. Servis však spravidla vykoná iba opravu. S ostatnými požiadavkami, napríklad na zľavu či odstúpenie od zmluvy, je tak naďalej nutné sa obrátiť na predávajúceho, ktorý za vady tovaru v konečnom dôsledku zodpovedá,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Pre úplnosť pripomíname, že reklamáciu je možné uplatniť v jeho sídle, mieste podnikania alebo inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho. Ak má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich. Rovnako vyzerajúci obchod však nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu. Môže totiž ísť o takzvaný franchising. Obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa.
Spotrebiteľ spravidla nie je s výrobcom v žiadnom zmluvnom vzťahu. V niektorých prípadoch sa ho napriek tomu oplatí osloviť, napr. ak zakúpi tovar s nadštandardnou zárukou – napríklad práčku s 10-ročnou zárukou na motor, potom často ide o záväzok, ktorý na seba dobrovoľne prevzal práve výrobca. V obdobných prípadoch preto teda svoje práva uplatňujte u neho. Rovnako sa ponúka skúsiť výrobcu osloviť v situáciách, kedy s výrobkom nepochodíte u predajcu. Výrobca síce nie je povinný sa takouto reklamáciou zaoberať, v záujme budovania pozitívneho imidžu vám však môže, ale nemusí vyhovieť.
Pri nákupe použitého tovaru z bazáru či od iného podnikateľa sa postup prakticky nelíši. Problém môže nastať pri nákupe od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo stále častejšie na sociálnych sieťach. V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, avšak s pôvodným predajcom nie je majiteľ už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu. V praxi pôvodní predajcovia väčšinou nerobia pri takejto reklamácii problémy. Správne by ste však mali reklamáciu uplatniť u predajcu, od ktorého ste tovar zakúpili. Situáciu je možné riešiť aj postúpením práv zo zodpovednosti za vady, keď sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho.