Služby

piatok 6. decembra 2024

Elektromobil alebo klasika?

Výsledky troch najnovších medzinárodných štúdií, ktoré sa venovali analýze emisného vplyvu celého životného cyklu vozidiel od ťažby surovín a výroby cez používanie až po ich recykláciu, sa zhodujú na tom, že batériové elektromobily (BEV) majú oproti spaľovákom (ICE) výrazne nižšiu emisnú stopu – úspora môže už dnes dosiahnuť až 74 %. Tvrdenie, že elektromobily sú pre životné prostredie rovnako zlé alebo dokonca horšie ako spaľováky, je teda na základe týchto vedeckých zistení podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) nepravdivé.

Konkrétne ide o štúdiu spoločnosti Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ďalej report Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) a napokon štúdiu Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učenia technického v Brne (VUT). Autorský tím vedený slovenským výskumníkom sa v analýze sústredil na špecifické podmienky krajín V4 a prináša cenné údaje o regionálnych ekologických dopadoch elektromobilov. Štúdia zdôrazňuje zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na to, aký významný je ekologický prínos prechodu na elektromobil. Kým v Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa reálny ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov, Slovensko s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie exceluje vďaka výrazne nižším emisiám počas prevádzky BEV. Zistenia VUT potvrdzujú, že BEV majú v porovnaní s ICE na Slovensku emisnú stopu nižšiu o 60 až 70 %. Po slovenských cestách tak stačí prejsť s elektromobilom len 23 tisíc kilometrov, aby sa „vymazali“ emisie navyše, vytvorené pri výrobe batérie pre elektromobil.

Okrem štúdie z Brna analyzovala SEVA aj najnovšie zahraničné reporty, ktoré takisto potvrdzujú výrazne nižšiu uhlíkovú stopu BEV v porovnaní s ICE. Podľa reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) sú emisie skleníkových plynov pri BEV až o 74 % nižšie oproti ICE, zatiaľ čo štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre FIA prišla k záveru, že BEV v Európe znižujú emisie o 63 % a do roku 2050 môže pokles dosiahnuť až 80 %.