Služby

streda 4. decembra 2024

EU: Vzdelanosť klesá

Monitor vzdelávania a odbornej prípravy 2024, ktorý predstavila Európska komisia pri príležitosti Dňa vzdelávania o klíme, podrobne dokumentuje vývoj základných zručností mladých Európanov v jednotlivých členských štátoch. Venuje sa aj vzdelávaniu zameranému na udržateľnosť. Väčšina vzdelávacích systémov v členských štátoch Európskej únie už začala podporovať školy pri zavádzaní témy udržateľného rozvoja do výučby. Celkové skóre v čítaní, matematike a prírodných vedách u 15-ročných žiakov v celej únii dosiahlo historicky najnižšie hodnoty. Zatvorenie škôl počas pandémie COVID-19 len urýchlilo klesajúce trendy. Každý tretí študent nezvláda základné matematické výpočty a každý štvrtý má vážne problémy s čítaním a prírodnými vedami. Analýza zároveň ukazuje, že mladí ľudia zo sociálne znevýhodneného prostredia majú až šesťnásobne vyššiu pravdepodobnosť slabého výkonu v porovnaní s ich rovesníkmi.

Monitor vzdelávania a odbornej prípravy Slovensko
Učenie sa zamerané na udržateľnosť
• Ciele súvisiace s udržateľnosťou sú vo veľkej miere zakotvené v aktualizovanej stratégii globálneho vzdelávania na roky 2025 – 2030, ktorú vláda prijala v septembri 2024.
• V medzinárodnej štúdii o občianskom vzdelávaní a výchove k občianstvu (ICCS) z roku 2022 sa poukázalo na nedostatky pri vykonávaní politík, pokiaľ ide o učenie sa zamerané na udržateľnosť.
• Udržateľnosť je vo všeobecnosti súčasťou počiatočného vzdelávania učiteľov a kontinuálneho profesijného rozvoja.
• Monitorovanie uplatňovania udržateľnosti v školách by sa mohlo posilniť.

Vzdelávanie a starostlivosť v rannom detstve
•  Kapacita VSRD sa na Slovensku zlepšuje a prebiehajú ambiciózne reformy.
•  Slovensko má najnižšiu mieru zápisu detí do 3 rokov do VSRD v EÚ.
• Nedostatočná atraktívnosť učiteľského povolania a nedostatok kvalifikovaných a motivovaných učiteľov ovplyvňujú kvalitu poskytovania VSRD.

Školské vzdelávanie
• Približne tretina žiakov zo Slovenska nemá minimálnu úroveň znalostí v matematike, čítaní a prírodných vedách, čo môže mať negatívny vplyv na budúce zručnosti pre konkurencieschopné hospodárstvo.
• Znížili sa aj najlepšie výsledky a v čítaní patria k najnižším v EÚ.
• Slovensko patrí medzi krajiny s najväčšími rozdielmi vo výsledkoch v závislosti od sociálno-ekonomického prostredia žiakov, čo poukazuje na problémy v oblasti rovnosti a kvality v systéme vzdelávania a odbornej prípravy.
• Okrem toho slovenský vzdelávací systém vykazuje znaky včasného sledovania a zoskupovania žiakov podľa ich schopností.
• Pohoda žiakov v škole, duševné zdravie a vzťahy s ostatnými ovplyvňujú študijné výsledky.
• Jeden z piatich študentov uviedol, že sa často stretáva so šikanovaním, ktoré postihuje žiakov bez ohľadu na sociálno-ekonomické charakteristiky ich školy.
• Zhoršujúce sa výsledky v programe PISA 2022 možno len čiastočne pripísať zatváraniu škôl a dištančnému učeniu sa počas pandémie.
• Vo februári 2024 predložilo ministerstvo školstva na verejnú diskusiu návrh realizačného plánu na roky 2024 – 2026, ktorým sa aktualizuje národný program rozvoja výchovy a vzdelávania.

Odborné vzdelávanie a príprava (OVP)
• Slovensko má pomerne rozsiahly sektor OVP, ktorý predstavuje silný pilier vzdelávacieho systému.
• Programy OVP, ktoré neposkytujú žiadne ďalšie možnosti vzdelávania, boli zrušené, čím sa zvýšila priepustnosť sústav vzdelávania.
• Slovensko sa snaží zlepšiť kvalitu OVP aj s podporou fondov EÚ.
• Ďalej by sa mohol preskúmať potenciál OVP na zlepšenie situácie dlhodobo nezamestnaných, ľudí s nízkou kvalifikáciou a znevýhodnených skupín prostredníctvom zvyšovania úrovne zručností a rekvalifikácie.

Vysokoškolské vzdelanie
• Miera dosiahnutého terciárneho vzdelania sa za posledné desaťročie výrazne zvýšila.
• Miera mobility absolventov na Slovensku je vyššia ako priemer EÚ.
• Z programu obnovy a odolnosti sa podporujú reformy zamerané na zlepšenie kvality vysokoškolského vzdelávania prostredníctvom zavedenia financovania založeného na výkonnosti.

Vzdelávanie dospelých
• Účasť na vzdelávaní dospelých sa na Slovensku zlepšila.
• Dlho očakávaný zákon o vzdelávaní dospelých má byť prijatý v septembri 2024, účinnosť nadobudne v januári 2025.
• Na odstránenie rozdielov v kvalifikácii medzi dostupnou pracovnou silou a požiadavkami trhu práce je nevyhnutné zamerať sa najmä na skupiny s nižšou kvalifikáciou.