pondelok 30. decembra 2024

Radíme: Zmena miesta doručenia balíčka

Zvýšený záujem o elektronické nákupy sa môže prejaviť aj obsadenosťou doručovacích miest, ktoré sú často pohodlnejším variantom než čakanie na balík. Následne sa však môže stať, že doručovacia spoločnosť zistí, že je miesto doručenia preplnené (napríklad obsadené staršou zásielkou, ktorú si ale iný spotrebiteľ stále môže vyzdvihnúť) a je tak nútená uložiť balík inde. Môže si to doručovacia spoločnosť dovoliť a prípadne za akých podmienok? Aké práva majú v takom prípade spotrebitelia?

Hoci si pri nákupe na internete môžete spravidla vybrať miesto doručenia, ktorých sú vo väčších mestách desiatky až stovky, nie vždy si môžete balík vyzdvihnúť na rovnakom mieste. Doručovacia spoločnosť sa totiž rozhodne balík doručiť na iné miesto. Tento postup je bežne stanovený v obchodných podmienkach spoločnosti, s ktorou (spravidla) predávajúci uzatvára zmluvu. Táto zmena by však nemala byť samovoľná a bezdôvodná. „Typickým dôvodom na zmenu doručovacieho miesta uvedeným doručovateľom je obsadenie toho vybraného. Pri naplnení podmienok je však taká zmena možná. Okrem vyhradenia si tejto skutočnosti v zmluve je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo znamená nielen primeranú vzdialenosť, ale aj napríklad otvárací čas,“ upresňuje Eduarda Hekšová z dTest. Problém nastáva vo chvíli, keď nové miesto nie je podobné. Pokiaľ ide o rozdiel stoviek metrov či dokonca ide o kilometre, už možno jednoducho pochybovať o tom, že je miesto obdobné. Zložitejšie je to pri otváracom čase. Pokiaľ sa napríklad miesto doručenia zmení z úložného boxu, ktorý je prístupný nonstop na predajňu, ktorá má otvorené len počas pracovných dní od 8 do 14 hodín, je to spravidla pre spotrebiteľov veľmi obmedzujúce a rozdiel týchto miest je podstatný. Ak však ide o dve predajne, ktorých otvárací čas sa líši o hodinu či dve, je už podstatnosť rozdielu sporná. Pre niektorých spotrebiteľov to totiž nehrá žiadnu úlohu a tovar si môžu vyzdvihnúť aj na novom mieste. Ak má však spotrebiteľ priestor na vyzdvihnutie balíka od 15:00 a pôvodné výdajné miesto zatvára o 16:00, zatiaľ čo nové o 14:00, je pre neho vyzdvihnutie prakticky nemožné.

Niektoré spoločnosti ponúkajú možnosť zmeny doručovacieho miesta vo chvíli, keď zistia, že to pôvodné je obsadené. Pre spoločnosti samotné je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité – zatiaľčo niekedy si spotrebiteľ vyzdvihne balíček počas pár hodín, v iných prípadoch si môže balíček vyzdvihnúť až na konci úložnej doby, ktorá môže byť niekoľko dní. Spotrebiteľ má potom v týchto spoločnostiach v takom prípade možnosť vybrať si náhradné miesto, ktoré mu bude najviac vyhovovať. Nemusí ísť teda o podobné, ale vo výsledku môže byť spotrebiteľ spokojnejší, než keby mu nové miesto vybrala spoločnosť napríklad podľa automatického systému. Nie všetky spoločnosti však túto možnosť ponúkajú a nie vždy je v okolí dostatok alternatívnych miest.