pondelok 2. decembra 2024

Vianoce 2024: Darčeky od 150 do 300 eur

Takúto sumu plánuje minúť viac ako tretina Slovákov na tohtoročné vianočné darčeky. Na porovnanie, susedia Česi budú mať Vianoce o niečo štedrejšie, keďže najviac z nich dá na darčeky v prepočte od 200 do 400 eur. Ako ďalej vyplýva z prieskumu pre spoločnosť Home Credit, väčšina Slovákov nakupuje veci pre blízkych pod stromček v e-shopoch, štvrtina naopak skôr preferuje kamenné predajne. Najviac ľudí zháňa časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu, no je tu 15 percent takých, čo vyslovene všetky kupujú len vo výpredajoch. TOP 5 vianočných darčekov Slovákov tvorí oblečenie, kozmetika, hračky, knihy a elektronika.

Celková suma, ktorú dá najviac Slovákov (36 %) za všetky vianočné darčeky, sa pohybuje v rozmedzí od 150 do 300 eur. O niečo menej – 100 až 150 eur, minie 13 % a s výdavkami do 100 eur sa chce zmestiť rovnako 13 % opýtaných. Na druhej strane, je tu pätina ľudí (21 %), ktorí si dovolia dať za darčeky od 300 do 500 eur a 7 % sa dostane s týmito výdavkami na úroveň od 500 do 1 000 eur. Maximálny limit na darčeky v sume do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku od 18 do 26 rokov (25 %). Naopak, s útratou nad 300 eur počítajú najčastejšie domácnosti s mesačným príjmom 2 000 eur (44 percent). Vyzerá to tak, že susedia Česi budú mať Vianoce o čosi štedrejšie. Najviac z nich (32 %) minie za darčeky v prepočte od približne 200 do 400 eur. V ČR je priemerná mesačná mzda v hospodárstve vyše 1 830 eur, no na Slovensku 1 520 eur. Životná úroveň viacerých Slovákov núti k tomu, aby aj vianočné darčeky nakupovali v zľavách, no pre mnohých to zase nie je podstatné. Najviac je takých (54 %), ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu. Pätina ich kupuje vo výpredaji len vtedy, ak naň náhodou narazia a 9 % respondentov zľavy nijako neovplyvňujú. Je tu však 15 % ľudí, ktorí vyberajú všetky darčeky iba za akciové ceny. Zámer nakupovať darčeky len v zľavách deklarujú častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur (23 %), vo veku 18 – 26 rokov (22 %), z východného Slovenska (20 %) a so základným vzdelaním (35 %).

A čo si nájdu ľudia na Slovensku najčastejšie pod vianočným stromčekom? V prípade presnej polovice populácie to bude oblečenie. Tesne za ním je kozmetika (49 %), nasledujú hračky (40 %), knihy (39 %), elektronika (24 %), hotovosť (23 %), poukážky (18 %), darčekové balíčky (17 %), športové vybavenie (16 %), zážitky (12 %), šperky a hodinky (10 %), jedlo (7 %) a dovolenka (5 %). Jeden zo sto sa môže tešiť na živý darček v podobe domáceho zvieratka. Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí nakupujú darčeky prostredníctvom e-shopov. Najviac je takých (46 %) , ktorí väčšinu kúpia práve v internetovom obchode a zbytok v kamenných predajniach. Na druhej strane, iba v klasických obchodoch darčeky zháňa 9 % a iba v e-shopoch štyria zo sto opýtaných. Treba ale pripomenúť, že každoročne rastie i počet pokusov o čoraz sofistikovanejšie podvody. Odporúčajú sa preto nákupy v overených e-shopoch. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy. Najbezpečnejšou formou úhrady platieb sú kreditné a debetné karty. Určite je však vhodné neukladať si údaje o platobnej karte v internetovom obchode pre ďalšie nákupy.

Ako naložiť s nechcenými darčekmi? Počas každého Štedrého večera sa pri rozbaľovaní darčekov bežne stáva, že kupujúci sa jednoducho netrafia do vkusu či veľkosti obdarovaných. V takom prípade prichádza na rad riešenie citlivej situácie – čo s tým urobiť? Ako ukázal prieskum pre Home Credit, najviac je takých, ktorí si darček nechajú a nič nepovedia (40 %). Pre pätinu respondentov „žiadny darček nie je nevhodný“ a 16 % si ho neskôr vymení za iný. Sú tu však aj 4 % ľudí, ktorým „sa to nemôže stať, lebo si darček vyberajú sami“.