Služby

piatok 19. júla 2024

Upozorňujeme: Pred odchodom

Počas leta opúšťame svoje domácnosti častejšie na dlhšie obdobie, čo je ideálny čas pre vlámačov. Polícia na svojom webe pripravila viacero rád na ochranu majetku. Neodporúča zverejňovať na sociálnych sieťach statusy z dovolenky počas jej trvania, keďže to upozorňuje možných páchateľov na opustenú domácnosť. Svoje obydlie by ste mali zabezpečiť kvalitnými mechanickými prostriedkami, akými sú odolné okná, dvere a zámky, mreže, zosilňujúce fólie na sklenené časti dverí a okien, bezpečnostné sklá a elektronické zabezpečovacie systémy (alarm, kamera, snímač pohybu a podobne).

Prevencia proti vlámaniu začína dobre zamknutými dverami, bezpečnostné dvere sú pre zlodeja takmer neprekonateľnou prekážkou. Nikdy nenechávajte kľúče na dohovorených miestach (pod rohožkou, v kvetináči), zlodej ich vždy nájde. Na zvončeky, schránky a dvere uvádzajte svoje priezvisko v množnom čísle a bez akademických titulov, aby ste nepritiahli pozornosť zlodejov. Potrebné je tiež skontrolovať uzatvorenie všetkých okien ( aj v pivnici, špajzi, toalete či strešné okno), nenechať ich otvorené ani na "vetračku". Vytvorte zdanie, že vo vašom príbytku je niekto prítomný, a to využitím elektronických spínacích zariadení, ktoré na určitý čas rozsvietia svetlá, zapnú rádio či televíziu. K dispozícii je tiež pripojenie na pult centralizovanej ochrany Policajného zboru.

Nechváľte sa nadštandardnými majetkovými pomermi. Neuschovávajte doma väčšiu finančnú hotovosť. Zapíšte si výrobné čísla drahej elektroniky a iných cenností v byte, aby polícia mohla v prípade krádeže tieto veci ľahšie nájsť a vrátiť. Auto pred odchodom na dovolenku zaparkujte na bezpečnom mieste, ideálne v garáži, vo dvore za oplotením, na súkromnom pozemku u známych a podobne, kde bude pod kontrolou a zníži sa riziko krádeže alebo vlámania. Ak taká možnosť nie je, odporúča sa vozidlo zaparkovať na frekventovanom mieste, kde sa pohybuje viac ľudí. Pod lampou pouličného osvetlenia alebo na mieste, ktoré je chránené monitorovacím systémom obce. V aute nenechávajte veci, ktoré by mohli zlodeja zaujať a mohol by ich speňažiť, ako sú navigácie, mobily, cenné veci, notebooky a podobne.

Ak po návrate zistíte, že zámok na dverách je poškodený, okno rozbité a veci z auta chýbajú, privolajte políciu. V takom prípade s vozidlom ani vecami v ňom nemanipulujte, aby ste neznehodnotili prípadné stopy. Do príchodu polície zotrvajte na mieste, do vozidla si nesadajte, ničoho sa nedotýkajte a k vozidlu nikoho nepúšťajte.

štvrtok 18. júla 2024

AI: Pre rozvoj našich schopností

Nová štúdia ukazuje dôveru globálnych lídrov vo využívanie technológií, vrátane umelej inteligencie. Štúdia realizovaná HP Inc. spoločne s Oxford Economics (október - november 2023 v 10 krajinách: USA, Francúzsku, Indii, Veľkej Británii, Nemecku, Japonsku, Číne, Mexiku, Brazílii a Kanade, 1 036 výkonných manažérov (C-suite a priamych podriadených) a vládnych úradníkov, približne 100 v každej krajine) zistila, že 3 zo 4 vedúcich pracovníkov veria, že technológie sú kľúčom k rozšíreniu ekonomických príležitostí (76 %) a že umelá inteligencia pomôže dosiahnuť pokrok pri plnení cieľov udržateľnosti a sociálneho dopadu (76 %).

Manažéri z podnikovej sféry už umelú inteligenciu využívajú, alebo ju v najbližších 1-2 rokoch plánujú využívať na ciele, akými sú rozšírenie prístupu k digitálnemu vzdelávaniu (90 %) alebo rozvoj pracovnej sily (89 %). HP zverejnila, že od roku 2021 urýchlila dosiahnutie digitálnej rovnosti pre viac ako 45 miliónov ľudí. Dosiahla tak takmer tretinu cesty k svojmu cieľu – rozšíriť digitálnu rovnosť pre 150 miliónov ľudí do roku 2030.

Ľudia z podnikateľskej sféry aj štátni úradníci uvádzajú nedostatok zručností ako jednu z hlavných prekážok pri plnení kľúčových organizačných cieľov. Ich posilnenie je jedným z hlavných pilierov prístupu spoločnosti k digitálnemu kapitálu. HP preto rozširuje svoj cieľ zapísať 2,75 milióna používateľov do bezplatného programu HP LIFE. Do programu nadácie HP Foundation sa už prihlásilo viac ako 1,2 milióna používateľov, ktorým sprístupnil nové príležitosti alebo im pomohol k začatiu podnikania.

streda 17. júla 2024

SR: Zamestnanosť a mzdy v máji 2024

Rast reálnych miezd pokračoval podľa štatistického úradu na Slovensku aj v máji t. r., vo väčšine odvetví sa zvýšila tiež zamestnanosť. V porovnaní s vlaňajškom reálne mzdy v polovici sledovaných oblastiach vzrástli o vyše 5 %. Najviac si prilepšili zamestnanci v doprave so skladovaním. Vyššiu zamestnanosť ako vlani evidovalo 6 z 10 odvetví, najviac vzrástla vo vybraných trhových službách. Zamestnanci ubúdali najmä v priemysle a činnostiach reštaurácií a pohostinstiev.

Priemerná nominálna mesačná mzda sa na Slovensku v máji 2024 medziročne zvýšila vo všetkých sledovaných odvetviach. Dvojciferným tempom rástla v doprave a skladovaní o 11,1 %, a maloobchode o 10,3 %. Všetky vybrané odvetvia už tretí mesiac po sebe evidovali aj rast reálnych miezd, ktorý bol v rozpätí od 1 % v ubytovaní do 8,7 % v doprave a skladovaní. Výraznejší rast reálnych miezd nad 6 % dosiahol aj maloobchod, priemysel a predaj a oprava motorových vozidiel.

Zamestnanosť na Slovensku v máji 2024 rástla v porovnaní s vlaňajškom v 6 z 10 sledovaných odvetví. Najviac stúpla vo vybraných trhových službách, o vyše 5 %, a v sektore ubytovania nad 4 %. Priemysel i naďalej zápasil s úbytkom zamestnancov, aktuálne zamestnanosť v ňom poklesla o 2 %. Menej zamestnancov ako pred rokom pracovalo aj v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev, vo veľkoobchode a tiež v doprave so skladovaním.

V súhrne za päť mesiacov roka 2024 rástli nominálne aj reálne mzdy vo všetkých sledovaných odvetviach. Rast nominálnych miezd nad 10 % evidovali doprava so skladovaním, priemysel a tiež maloobchod. Reálne mzdy rástli v rozpätí od 1,7 % v informáciách a komunikácii do 8,1 % v doprave a skladovaní. Ich rast nad 7 % vykázali priemysel a maloobchod. Zamestnanosť medziročne rástla v 5 z 10 odvetví, najrýchlejšie vo vybraných trhových službách o 4,7 %. Medziročne nižšie počty zamestnancov evidoval priemysel, veľkoobchod, maloobchod, činnosti reštaurácií a pohostinstiev ako aj doprava a skladovanie.

utorok 16. júla 2024

EU: Inovačná výkonnosť

Inovačná výkonnosť Európskej únie od roku 2017 dosahuje 10 % nárast a v rokoch 2023 až 2024 rast o 0,5 %. Podľa aktuálneho európskeho prehľadu výsledkov inovácie (EIS) z roku 2024 väčšina členských štátov EÚ zvýšila svoju inovačnú výkonnosť, ale tento nárast sa medzi jednotlivými členskými štátmi výrazne líši. EIS 2024 sa po prvýkrát vzťahuje na všetky členské štáty EÚ, 12 susedných európskych krajín vrátane Moldavska a s menším súborom ukazovateľov 11 globálnych konkurentov. 

EIS 2024 kategorizuje členské štáty do štyroch inovačných skupín na základe ich skóre:
• Lídri v oblasti inovácií (výkonnosť je vyššia ako 125 % priemeru EÚ),
• Silní inovátori (od 100 % do 125 % priemeru EÚ),
• Mierni inovátori (od 70 % do 100 % priemeru EÚ) a
• Začínajúci inovátori (pod 70 % priemeru EÚ).
Inovační lídri majú mimoriadne atraktívne výskumné systémy a silné postavenie v oblasti digitalizácie. Silní inovátori preukazujú významne silné stránky vo svojich inovačných ekosystémoch (inovácie výrobkov a podnikov). Medzi miernymi inovátormi existuje celý rad pozitívnych trendov, najmä rozvoj spolupráce v oblasti výskumu; keďže začínajúci inovátori preukázali celkovo pozitívnu trajektóriu inovačnej výkonnosti, ale stále zaostávajú. Hoci sa rozdiely vo výkonnosti medzi silnými inovátormi a miernymi inovátormi v rokoch 2017 až 2024 mierne znížili, medzi inovačnými lídrami a novými inovátormi sa stali výraznejšími. Pretrvávajú aj geografické rozdiely v inovačnej výkonnosti, pričom inovační lídri a väčšina silných inovátorov sa nachádzajú prevažne v severnej a západnej Európe a mnohí mierni a začínajúci inovátori v južnej a východnej Európe. V rokoch 2023 až 2024 sa vnútroštátna inovačná výkonnosť zvýšila v 15 členských štátoch, zatiaľčo v prípade ďalšej skupiny 11 stúpla. Chorvátsko zostalo stabilné. V porovnaní s posledným vydaním:
• Najinovatívnejšou krajinou EÚ zostáva Dánsko, nasleduje Švédsko, ktoré bolo na čele rebríčka v rokoch 2017 – 2022.
• Dve krajiny teraz patria do inej výkonnostnej skupiny. Estónsko sa po stabilnom raste od roku 2017 stalo silným inovátorom. Belgicko, ktoré bolo v roku 2023 lídrom v oblasti inovácií, sa presunulo do kategórie silných inovátorov, hoci si zachovalo v rebríčkoch celkovo piatu pozíciu.

Širšia analýza vrátane ďalších európskych krajín a vybraných globálnych konkurentov poukazuje na meniace sa medzinárodné prostredie. Švajčiarsko je najinovatívnejšou európskou krajinou a Južná Kórea zostáva v roku 2024 najinovatívnejším svetovým konkurentom, kým Čína prekonala Japonsko. V globálnom kontexte si EÚ zachováva silnú pozíciu, ktorá preukazuje vysokú výkonnosť vo väčšine ukazovateľov, a to aj v MSP, ktoré zavádzajú inovácie výrobkov a procesov a technológie súvisiace so životným prostredím. EÚ stále čelí výzvam v porovnaní so svojimi hlavnými svetovými konkurentmi v oblastiach, akými sú duševné aktíva, spolupráca medzi inovatívnymi MSP a výdavky na výskum a vývoj v podnikateľskom sektore.

pondelok 15. júla 2024

Radíme: Reklamácia zájazdu

Ako zabezpečiť, aby vysnívaná dovolenka dopadla dobre? Zájazd je podľa zákona kombináciou najmenej dvoch rôznych služieb cestovného ruchu. Spravidla tak zahŕňa dopravu na miesto aj späť, ubytovanie a môže obsahovať aj dodatočné služby, napríklad výlety a exkurzie. Medzi spotrebiteľom a cestovnou kanceláriou dochádza k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, ktorá by mala obsahovať všetky špecifikácie daného zájazdu. Súčasťou sú tiež obchodné podmienky cestovnej kancelárie, kde bývajú dohodnuté o. i. podmienky výpovede zmluvy či storno poplatky.

V zmluve by mala byť uvedená súhrnná cena zájazdu vrátane všetkých daní, poplatkov alebo iných súvisiacich nákladov. Pokiaľ by niektoré náklady uvedené neboli, spotrebiteľ ich nemusí platiť. Rovnako tak by v zmluve malo byť uvedené miesto pobytu, termín začatia a skončenia zájazdu, dĺžka pobytu, informácie o ubytovaní, doprave a stravovaní, jazyku, v ktorom sú služby poskytované, prípadne ďalšie informácie o vlastnostiach všetkých súvisiacich služieb. Ak si spotrebiteľ s cestovnou kanceláriou dohodne osobitné požiadavky na zájazd, mali by byť v zmluve tiež vyznačené. Hoci si, na rozdiel od zmluvy, nemôže spotrebiteľ dojednať zvláštny obsah obchodných podmienok, aj tak je chránený zákonom. Ak by v nich boli časti, ktoré možno považovať za neprijateľné a spotrebiteľ by ich nemohol rozumne očakávať, bude takáto dohoda neúčinná. Zmluva teda platiť bude, ale bez neprijateľných častí.

Cestovná kancelária má povinnosť poskytnúť zájazd v dohodnutom rozsahu riadne a bez vád. O vadu ide, pokiaľ niektorá z čiastkových služieb cestovného ruchu zahrnutých do zájazdu nie je poskytovaná v súlade so zmluvou. Príkladom môže byť nedostatočná kvalita ubytovania alebo nesplnené špeciálne požiadavky spotrebiteľa, ktoré však boli s cestovnou kanceláriou vopred dohodnuté. Vadu by mal spotrebiteľ vytknúť písomne, aby ju mohol v prípade potreby neskôr tiež preukázať. Pritom je spravidla dobré si vadu zdokumentovať, napr. fotografiami alebo videozáznamom. Vhodné je tiež zaobstarať si svedectvo iných návštevníkov, pokiaľ danou vadou trpia tiež. Oznámiť vadu je dobré čo najskôr a to aj počas trvania zájazdu, napr. u delegáta. Cestovná kancelária by sa oznámením mala zaoberať a snažiť sa o okamžitú nápravu a zabezpečiť bezchybné pokračovanie zájazdu. Neskoré nahlásenie vady, napr. až po skončení zájazdu, môže byť spotrebiteľovi na škodu. Cestovná kancelária by ako nápravu mala spotrebiteľovi zaistiť alternatívu nevyhovujúcej služby, ktorá je v rámci kvality porovnateľná s pôvodnou dohodnutou službou. Pokiaľ nie je možné alternatívu zaistiť a jediná možnosť je kvalitatívne horšia, cestovná kancelária je povinná spotrebiteľovi ponúknuť primeranú zľavu z ceny týchto služieb. Naopak, pokiaľ je alternatíva kvalitatívne lepšia, spotrebiteľ nie je povinný nič doplácať. „A ak sa cestovná kancelária reklamáciou vady nezaoberá, spotrebiteľ je oprávnený si nápravu zariadiť sám a následne požadovať preplatenie nákladov od cestovnej kancelárie,“ dodáva Eduarda Hekšová. Pritom je dobré zaobstarať si od delegáta písomné potvrdenie, že k náprave zo strany cestovnej kancelárie nedošlo. Ďalej môže byť reklamácia vyriešená aj zľavou z ceny zájazdu. V určitých prípadoch môže spotrebiteľ požadovať aj náhradu ujmy, pokiaľ došlo k podstatnému porušeniu zmluvy o zájazde vinou cestovnej kancelárie. V každom prípade má cestovná kancelária povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní.