Podľa štúdie, ktorú pre spoločnosť SAS realizovala agentúra Coleman Parkes Research, je na čele využívania generatívnej umelej inteligencie (GenAI) Čína, kde sa k jej využívaniu kladne vyjadrilo 83 % respondentov. To je viac ako v Spojenom kráľovstve (70 %), Spojených štátoch (65 %) a Austrálii (63 %). Organizácie v Spojených štátoch však majú náskok, najmä pokiaľ ide o vyspelosť a úplné zavedenie technológií GenAI, a to 24 % v porovnaní s 19 % v Číne a 11 % v Spojenom kráľovstve.
Spoločnosť McKinsey vo svojej správe z roku 2023 odhaduje, že GenAI by mohla v rôznych prípadoch použitia priniesť ročne ekvivalent 2,6 až 4,4 bilióna USD. To je porovnateľné s celým HDP Spojeného kráľovstva v roku 2021. Tento dopad by zvýšil celkový vplyv umelej inteligencie o 15 % až 40 %. Vzhľadom na široký dopad GenAI na svetovú ekonomiku sa spoločnosť SAS v spolupráci s Coleman Parkes rozhodla realizovať prieskum na vzorke 1 600 osôb vo vedúcich pozíciách na kľúčových globálnych trhoch. Respondenti pracujú v rôznych odvetviach vrátane bankovníctva, poisťovníctva, verejného sektora, prírodných vied, zdravotníctva, telekomunikácií, výroby, maloobchodu či energetiky. Najmenšie organizácie, ktoré sa zúčastnili prieskumu, zamestnávali 500 – 999 ľudí a najväčšie viac ako 10 000 ľudí. Prieskum signalizuje, že jednotlivé regióny začínajú GenAI implementovať zmysluplným spôsobom, ale v rozdielnom tempe.
Ktoré regióny naplno využívajú a implementujú generatívnu umelú inteligenciu do procesov svojej organizácie?
Severná Amerika: 20 %
APAC: 10 %
LATAM: 8 %
Európa: 7 %
Ktoré regióny zaviedli politiky používania GenAI?
APAC: 71 %
Severná Amerika: 63 %
Európa: 59 %
LATAM: 52 %
Do akej miery majú tí, ktorí plánujú investovať do GenAI v nasledujúcom finančnom roku, vyčlenený rozpočet?
APAC: 94 %
Európa: 91 %
Severná Amerika: 89 %
LATAM: 84 %
Poznámka: Severná Amerika zahŕňa Spojené štáty a Kanadu; LATAM zahŕňa Brazíliu a Mexiko; severná Európa zahŕňa Spojené kráľovstvo/Írsko, Švédsko, Nórsko, Fínsko a Dánsko; juhozápadná a východná Európa zahŕňa Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Benelux, Španielsko a Poľsko; a APAC zahŕňa Austráliu, Čínu, Japonsko a Spojené arabské emiráty/Saudskú Arábiu.
Pri pohľade na rôzne odvetvia prieskum ukázal, že bankovníctvo a poisťovníctvo sú lídrami v začleňovaní GenAI do svojich každodenných procesov podľa viacerých ukazovateľov.
Ako sú na tom jednotlivé odvetvia z hľadiska plnej implementácie GenAI do bežných podnikových procesov?
Bankovníctvo: 17 %
Telekomunikácie: 15 %
Poisťovníctvo: 11 %
Vedy o živej prírode: 11 %
Profesionálne služby: 11 %
Maloobchodný predaj: 10 %
Verejný sektor: 9 %
Zdravie: 9 %
Výroba: 7 %
Energetika a verejné služby: 6 %
Ktoré priemyselné odvetvia uvádzajú, že už GenAI v určitej miere denne využívajú?
Telekomunikácie: 29 %
Maloobchodný predaj: 27 %
Bankovníctvo: 23 %
Profesionálne služby: 23 %
Poisťovníctvo: 22 %
Vedy o živej prírode: 19 %
Zdravotná starostlivosť: 17 %
Energetika a verejné služby: 17 %
Výroba: 16 %
Verejný sektor: 13 %
Ktoré oddelenia v organizáciách používajú alebo plánujú používať GenAI?
Sales: 86 %
Marketing: 85 %
IT: 81 %
Financie: 75 %
Výroba: 75 %
Prví používatelia narážajú na množstvo prekážok pri používaní a implementácii GenAI
Hlavnou výzvou, ktorej čelia organizácie pri každodennom používaní GenAI, je nedostatok jasnej stratégie. Iba 9 % vedúcich pracovníkov v prieskume uviedlo, že sú dobre oboznámení s tým, ako ich organizácia využíva GenAI. Z tých, ktorí GenAI už plne implementovali, len 25 % tvrdí, že sú dobre oboznámení so stratégiou jej zavedenia.Napriek tomuto nedostatku väčšina organizácií (75 %) uvádza, že majú vyčlenený rozpočet na investície do GenAI v nasledujúcom finančnom roku. Medzi ďalšie výzvy, ktorým organizácie čelia, patria:
Dáta: Keď organizácie zavádzajú generatívnu umelú inteligenciu, zisťujú, že nemajú dostatok dát na vyladenie veľkých jazykových modelov (LLM). Tiež zisťujú, a to často až počas implementácie, že im chýbajú správne nástroje na úspešné nasadenie AI. IT lídri v organizáciách sa najviac obávajú ochrany súkromia dát (76 %) a ich bezpečnosti (75 %).
Nariadenia: Len desatina organizácií uvádza, že sú plne pripravené na dodržiavanie budúcich nariadení o AI. Z organizácií, ktoré AI už plne implementovali, iba tretina verí, že dokážu splniť tieto nariadenia. Iba 7 % poskytuje vysokú úroveň školenia v oblasti správy GenAI a len 5 % má spoľahlivý systém na meranie zaujatosti a rizík pre súkromie vo veľkých jazykových modeloch (LLM).
Napriek prekážkam už niektorí skorí používatelia zaznamenali významné výhody: 89 % uvádza zlepšenie skúseností a spokojnosti zamestnancov, 82 % tvrdí, že šetria prevádzkové náklady a 82 % konštatuje vyššiu mieru retencie zákazníkov.