Služby

piatok 9. augusta 2024

Radíme: Dovolenka s domácim miláčikom


Psy a ďalšie domáce zvieratá sú často vnímaní ako členovia rodiny, takže majitelia ich zapájajú do najrôznejších aktivít, vrátane letnej dovolenky. Na čo pamätať skôr, než sa vydáte so svojim miláčikom za zahraničným či domácim dobrodružstvom? Pri cestovaní s domácimi zvieratmi je potrebné splniť niekoľko podmienok.

„Predovšetkým musí byť zviera očipované, musí mať pas a najmä pri psoch, mačkách a fretkách musíme byť schopní doložiť aj očkovanie proti besnote, pričom cestovať s týmito zviera-tami je možné až 21 dní po zaočkovaní. V prípade cesty do Írska, Fínska alebo na Maltu musí byť pes odčervený 120 až 24 hodín pred vstupom na územie týchto štátov a od-červenie musí byť potvrdené veterinárom v pase spoločenského zvieraťa,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová z dTest. Pred cestou je nevyhnutné dôkladne overiť pravidlá a obme-dzenia konkrétneho štátu, ideálne v inštitúcii, ktorá v zemi vykonáva činnosť našej Štát-nej veterinárnej a potravinovej správy. Zvláštne podmienky môžu v niektorých krajinách platiť ohľadom tzv. bojových plemien. So zvieraťom by zároveň vždy mala cestovať osoba, ktorá je uvedená v pase, teda vlastník zvieraťa. Ak má so zvieraťom cestovať niekto iný, musí túto osobu vlastník zvieraťa písomne splnomocniť.

Pri cestovaní autom je dôležité zamerať sa na bezpečnosť zvieraťa aj ostatných cestujú-cich. Z rôznych prieskumov vyplýva, že veľa vodičov cestuje so zvieratami bez toho, aby ich akokoľvek zabezpečili. Zviera by sme nikdy nemali nechať v aute samotné. Teplota v aute môže rýchlo dosiahnuť život ohrozujúcu teplotu, a to aj keď necháme pootvorené okienka a auto stojí v tieni. Pre cestovanie lietadlom okrem už uvedených podmienok platia aj podmienky, ktoré si určujú letecké spoločnosti. Niektoré aerolinky povoľujú pre-pravu zvierat priamo na palube, najmä pri menších zvieratách do určitej hmotnosti – oko-lo 5 kilogramov. Zviera sa v takom prípade prepravuje v uzatvárateľnej prepravke či taš-ke, ktorá musí väčšinou splniť limity pre príručnú batožinu. Pri prekročení povolenej hmotnosti sa zviera prepravuje v nákladovom priestore. Aerolinky si môžu vyhradiť právo na prepravu len limitovaného počtu zvierat, neprepravovať zvieratá v letných mesiacoch a pod. Odporúča sa aj príprava, napríklad trénovať, aby si zviera zvyklo na prepravku. Pomerne bežné sú aj dovolenky, kedy časť cesty ideme autom a následne sa na ostrov necháme dopraviť trajektom. Cena prepravy zvieraťa sa odvíja od technických možností lode. Vyplatí sa aj včasná rezervácia, pretože kapacita na prepravu zvierat bude skôr obmedzená. Pri pohybe na palube lode sa spravidla vyžaduje, aby bol psík na vôdzke, prípadne aby mal aj náhubok. Z hľadiska venčenia sa možno na lodiach väčšinou spo-ľahnúť na „venčiacu zónu“, kde môžu psi vykonať potrebu. Myslieť by sme mali aj na prípadnú nevoľnosť psíka.




streda 7. augusta 2024

Trend: Digitálne peňaženky

Nakupovanie na internete je pre slovenských zákazníkov bežnou súčasťou každodenného života. Podľa prieskumu Mastercard iResearch (vyše 1 200 Slovákov) si z elektronických obchodoch objednáva tovar 92 percent, pričom v priemere uskutočnia dva nákupy za mesiac. Najobľúbenejší spôsob platby je pritom karta, pomocou ktorej najčastejšie nakupuje 69 percent zákazníkov. Rastie tiež záujem o digitálne peňaženky či iné moderné platobné metódy.

V posledných rokoch pribúdajú zákazníci, ktorí namiesto odpisovania čísla karty využívajú tzv. digitálne peňaženky. V roku 2020 pomocou nich platilo 12 percent zákazníkov, dnes už je to 32 percent. Od tohto roku ponúka Mastercard na Slovensku platobnú metódu Click to Pay, ktorá umožňuje nákup pár kliknutiami bez zadávania hesiel alebo ručného vkladania údajov z platobnej karty. Proces tokenizácie nahradzuje citlivé dáta platobnej karty jedinečným identifikátorom, tokenom. Jeho použitie má znížiť riziko podvodov a zlepšiť ochranu osobných údajov. Spoločnosť nedávno zverejnila svoju víziu stopercentnej tokenizácie on-line elektronického obchodu v Európe do roku 2030. Na Slovensku sa podiel platieb uskutočnených tokenom za posledného dva a pol roka zdvojnásobil.

V posledných rokoch rastie tiež obľuba nakupovania priamo z mobilných aplikácií. Tento spôsob využívajú na Slovensku 4 z 10 zákazníkov. Naopak, stále menej ľudí si objednáva tovar na dobierku a keď túto možnosť zvolia, platia kartou, nie hotovosťou. Medzi hlavné dôvody, prečo ľudia volia práve dobierku, patrí nedôvera ku konkrétnemu obchodníkovi a možnosť neplatiť za tovar vopred, ale až v momente, keď naozaj príde.

utorok 6. augusta 2024

SR: Pôžičku či úver majú dve pätiny domácností

Podiel Slovákov s pôžičkou či úverom sa medziročne prakticky nezmenil. Zatiaľčo v minulom roku malo nejaký finančný záväzok 40 % Slovákov, v súčasnosti ide o 41 % slovenských domácností. Prieskum spoločnosti KRUK Česká a Slovenská republika zistil, že záväzky medzi sumami 4 000 až 40 000 eur majú častejšie muži (38 %) než ženy (27 %), ktoré si však zase častejšie požičiavajú nižšie sumy. Záväzky vyššie než 40 000 eur má viac ako štvrtina (27 %) dlžníkov. Dlhodobo si Slováci požičiavajú peniaze predovšetkým v produktívnom veku, najvyššie sumy dlžia spravidla vo veku medzi 25 až 44 rokmi. Pôžičky má však aj celá pätina seniorov (nad 65 rokov) a u 70 % seniorov ide o sumy do 4 000 eur.

Pôžičky a úvery majú najčastejšie vysokoškoláci (50 %), ktorí si zároveň výrazne častejšie požičiavajú sumy nad 40 000 eur. Výška záväzkov rastie spoločne s príjmom domácností, pričom najčastejšie sú zadlžení obyvatelia Bratislavského a Trnavského kraja (59 %, resp. 52 % domácností), ktorí si požičiavajú aj najvyššie sumy. Najmenej dlžníkov žije v Trenčianskom kraji (31 %). Sú to najmä ľudia zamestnaní v odbore lesníctva a poľnohospodárstva, nasledovaní pracovníkmi v priemysle a stavebníctve. Najmenej si pôžičky berú zamestnanci zo zdravotníctva. Najväčší podiel záväzkov nad 40 000 eur majú ľudia pracujúci v odbore IT a telekomunikácií.

Slováci si dlhodobo požičiavajú predovšetkým v súvislosti s bývaním. V 37 % ide o kúpu bytu či stavbu domu (mierny medziročný pokles z 39 %) a následne o rekonštrukciu bývania (28 % oproti minuloročným 26 %). Nasledujú úvery na nákup vozidla s necelými 18 %, čo je mierny pokles oproti vlaňajšiemu prieskumu. Zatiaľ čo na bývanie si prakticky rovnakou mierou požičiavajú ženy aj muži, v úveroch na vozidlá výrazne prevažujú muži (23 % oproti 12 %). Záväzky spojené s bývaním majú predovšetkým ľudia v produktívnom veku. Podľa prieskumu 13 % úverov slúži na uhradenie iných dlhov. Také pôžičky si navyše najčastejšie berú mladí ľudia a seniori – obe tieto vekové kategórie môžu mať obmedzené možnosti ich splácania a hrozí im, že sa dostanú do dlhovej pasce. Ďalším varovným výsledkom je rastúci počet úverov pre potreby iného člena rodiny z 3 % na 7 % úverov a, bohužiaľ, rovnako ako v minulom roku zďaleka najviac takých úverov majú ľudia v dôchodkovom veku.

Dlhodobo Slovávi prakticky nepotrebujú úvery na oblečenie, lieky a lekársku starostlivosť, potraviny alebo školské pomôcky pre deti. Neberú si spravidla ani úvery na dovolenku, darčeky alebo zábavu. Každá dvadsiata domácnosť (5 %) však potrebuje pôžičky na úhradu pravidelných platieb, ako je nájom alebo účty za energie.

pondelok 5. augusta 2024

EU: Koniec TikTok Lite Rewards

Európska komisia potvrdila záväzok TikTok trvalo stiahnuť program TikTok Lite Rewards z Európskej únie s cieľom riešiť obavy, ktoré boli vyjadrené v rámci formálneho konania začatého proti spoločnosti 22. apríla a tiež zabezpečiť súlad s aktom o digitálnych službách. Platforma prijala záväzok natrvalo stiahnuť program TikTok Lite Rewards z EÚ a nezačať žiadny iný program, ktorý by obchádzal jeho stiahnutie. Akékoľvek ich porušenie by okamžite predstavovalo porušenie aktu o digitálnych službách, a preto by mohlo viesť k pokutám.

TikTok Lite je nová samostatná verzia aplikácie TikTok. Po spustení programu TikTok Lite Rewards v Španielsku a Francúzsku, ktorý umožnil získať body za vykonávanie určitých aktivít: sledovanie videí, likovanie obsahu, sledovanie tvorcov, pozývanie priateľov, aby sa pripojili k TikToku atď. vznikli obavy, že program bol spustený bez dôkladného posúdenia rizík, ktoré z neho vyplývajú, najmä pokiaľ ide o návykový účinok programu odmien, a bez prijatia účinných opatrení na zmiernenie rizika. Ide o potenciálne negatívne účinky na fyzické a duševné zdravie používateľov, najmä o maloleté osoby so zvýšenou citlivosťou.

Podľa aktu o digitálnych službách sú veľmi veľké on-line platformy povinné vykonať posúdenie rizika a predložiť správu útvarom komisie pred uvedením akýchkoľvek nových funkcií, ktoré by mohli mať kritický vplyv na systémové riziká. Takisto musia prijať účinné zmierňujúce opatrenia na riešenie identifikovaných rizík. Keďže TikTok nepredložil správu o posúdení rizika v súvislosti so spustením spoločnosti TikTok Lite, komisia 22. apríla prijala rozhodnutie o začatí formálneho konania proti spoločnosti a upozornila ju na zámer pozastaviť program TikTok Lite Rewards v EÚ. Komisia 24. apríla vzala na vedomie rozhodnutie TikTok dobrovoľne pozastaviť program TikTok Lite Rewards v Európskej únii.

V súčasnosti prebieha formálne konanie podľa aktu o digitálnych službách proti X (od decembra 2023, ku ktorému boli vydané predbežné zistenia 12. júla 2024), TikTok (vo februári 2024), AliExpress (marec 2024) a Meta (apríl a máj 2024).

EU: Investičné usmernenia NEB

Európska komisia prijala investičné usmernenia Nového európskeho Bauhausu (NEB) na ilustráciu, ako môžu verejné a súkromné investície integrovať hodnoty udržateľnosti, inklúzie a estetiky s cieľom transformovať európske zastavané prostredie. Sú výsledkom úzkej spolupráce s iniciatívou JASPERS (Spoločná pomoc na podporu projektov v európskych regiónoch), poradenským programom financovaným komisiou a Európskou investičnou bankou. Očakáva sa, že všetky členské štáty Európskej únie uskutočnia veľké kolá investícií do zastavaného prostredia s cieľom riešiť výzvy: klimatická neutralita, adaptácia na zmenu klímy, rýchla urbanizácia, reakcia na humanitárne krízy, ako aj prístupnosť a cenová dostupnosť udržateľného vysokokvalitného bývania, výstavby a obnovy.

Investičné usmernenia Nového európskeho Bauhausu sú koncipované ako praktický nástroj, ktorý podporí zvýšené investície do projektov NEB nielen v rámci nástroja NEB ale tiež iných programov EÚ, ako aj iné financovanie na podporu vykonávania NEB v nadchádzajúcich rokoch. Majú uľahčiť prilákanie investícií do mestských a vidieckych regiónov vrátane odľahlých alebo marginalizovaných oblastí, čím poskytnú hospodárske príležitosti a podporia inkluzívny rast komunít v teréne a vyvážený územný rozvoj. Investorom a developerom poskytnú najlepšie postupy a záruky kvality s cieľom uviesť NEB do praxe a podporiť investície, ktoré transformujú budovy, otvorené priestory a štvrte a zároveň zahŕňajú estetické ambície, záväzok k udržateľnosti a potvrdenie sociálnych hodnôt, inklúzie, cenovej dostupnosti a prístupnosti.

Nový európsky Bauhaus, ktorý Európska komisia spustila v roku 2021, je politická a finančná iniciatíva EÚ s cieľom transformovať zastavané prostredie, čo vedie k holisticky premysleným a navrhnutým budovám, otvoreným priestorom a štvrtiam v rámci transformácie Európskej zelenej dohody. Hľadá riešenia, ktoré sú nielen udržateľné, ale aj inkluzívne a krásne, pričom rešpektuje rozmanitosť miest, tradícií a kultúr v Európe aj mimo nej. Zastavané prostredie ako hlavné hospodárske odvetvie výrazne ovplyvňuje zdroje, životné prostredie a zmenu klímy. V dôsledku populačného rastu a rastúcej urbanizácie čelí vysokému dopytu po nových a aktualizovaných aktívach. Zároveň má vplyv na blaho jednotlivcov a spoločenskú funkciu.