piatok 23. augusta 2024

SR: Na cestovanie míňame najviac

Takmer dve tretiny Slovákov (62 %) minú na zábavu a záujmové činnosti do 10 % svojho mesačného rozpočtu. Tieto peniaze najčastejšie smerujú podľa prieskumu KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK) na cestovanie a výlety, najmenej na kultúru. Zatiaľčo muži viac športujú a navštevujú reštaurácie, ženy výraznejšie investujú do kultúry, cestovania a domácich miláčikov.

Najčastejší podiel rozpočtu domácností (do 10 %) investovaný do zábavy sa medziročne znížil, a naopak vzrástol podiel tých, ktorí investujú 10 – 30 % svojho rodinného rozpočtu, a to z 33 % na 36 %. Mierne sa zmenila aj skladba záujmov a záľub Slovákov. Cestovanie je stále najobľúbenejšie, keďže sa naň vynakladá takmer 28 % investícií do zábavy (vlani to bolo 24 %). Podiel návštev reštaurácií a posedení s priateľmi zostáva rovnaký ako v minulom roku (13 %), ale Slováci začínajú šetriť na záhradkárstve (podiel klesol z 12 % na 10 %) a na domácich miláčikoch (z 10 % v minulom roku na tohoročných 7 %). Na druhej strane Slováci viac míňajú za šport, podiel sa mierne zvýšil z 8 % na 9 %. Podiel Slovákov, ktorí na zábavu a koníčky nevydávajú vôbec nič, zostáva rovnaký: ide o celú štvrtinu respondentov. Na poslednom mieste je kultúra so 4 % výdavkov. „Návštevy reštaurácií a posedenia s priateľmi uprednostňujú mladí ľudia, záhradkárčenie seniori, ale vo všetkých ostatných vekových skupinách už prevládajú investície do cestovania. Preferencie cestovania sa takisto výrazne zvyšujú s úrovňou vzdelania, výškou príjmu domácnosti a väčším počtom členov domácnosti. Slováci sa ale dokážu aj uskromniť a s klesajúcim príjmom domácnosti obmedzujú aj svoje výdavky na zábavu. Okrem toho si len zriedka požičiavajú peniaze na voľnočasové aktivity,“ uvádza Jaroslava Palendalová.

V pomere k rozpočtu domácnosti míňajú muži za zábavu a koníčky rovnako ako ženy – 38 %, ale ženy sa výdavkom na zábavu vyhýbajú viac ako muži – 27 % žien a 24 % mužov, spravidla vo veku 55 rokov a viac. Najviac ľudí, ktorí neutrácajú na zábavu a koníčky, žije v Trnavskom a Košickom kraji, výrazne najmenej v Bratislavskom kraji. Obyvatelia Bratislavského kraja aj najradšej cestujú a za nimi nasledujú obyvatelia Žilinského kraja. Najviac športovcov žije v Prešovskom kraji a za kultúrou chodia najčastejšie v Banskobystrickom kraji, kde aj najviac investujú do domácich miláčikov. Zďaleka najviac prostriedkov na cestovanie vynakladajú pracovníci vo finančných službách a poisťovníctve. Reštaurácie navštevujú najmä zamestnanci armády a bezpečnostných zložiek. Naopak najmenej cestujú pracovníci v poľnohospodárstve a lesníctve. Výdavky na zábavu a koníčky najviac obmedzujú zamestnanci armády a bezpečnostných zložiek a ľudia pracujúci v školstve, vede a kultúre.

štvrtok 22. augusta 2024

Radíme: Ako schladiť auto

Rekordné teploty sú náročné nielen pre ľudí, ale aj pre autá. Keď je vonku dvadsaťpäť stupňov, v aute vystavenému priamemu slnku je bežne o pätnásť stupňov viac. A keď je vonku tridsať, môže byť v interiéri vozidla pokojne aj šesťdesiat stupňov, kovové povrchy sa potom môžu rozpáliť aj na sedemdesiat stupňov. Ako sa proti horúčave chrániť? Prekážajú extrémne teploty stále populárnejším elektromobilom, respektíve ich batériám?

Základná rada je jednoduchá a účinná – najlepšie je zaparkovať v tieni. Účinné sú tiež reflexné clony odrážajúce slnečné žiarenie, a to hlavne na vonkajšej strane čelného okna. „Podľa merania nemeckého ADAC-u dokážu vonkajšie reflexné clony znížiť teplotu vo vozidle až o osem stupňov, zatiaľčo tie interiérové iba o štyri stupne. To navyše platí iba v prípade, že presne kopírujú tvar čelného skla, čo sa ale väčšinou nedeje,“ hovorí Petr Vaněček. Na zníženie teploty pomáhajú aj zatmavovacie fólie na zadných oknách, zvlášť ak vozíte deti. Povrch zadných sedadiel alebo autosedačiek vďaka tomu môže byť chladnejší až o desať stupňov. Pokiaľ slnečnú clonu nemáte, oplatí sa aspoň prehodiť tričko alebo kus látky cez kovové diely na volante a na radiacej páke – o ne sa totiž môžete aj popáliť. To isté je dobré urobiť aj s detskými sedačkami. „A samozrejme, o tom snáď ani nemusíme hovoriť, nikdy v týchto horúčavách nenechávajte deti a zvieratá v zamknutom aute. Smrteľne nebezpečných päťdesiat stupňov bude vo vozidle už za dvadsať minút,“ varuje Petr Vaněček s tým, že takéto teploty môžu byť likvidačné aj pre elektroniku zanechanú v rozpálenom vozidle.

Aj o klimatizácia v aute potrebuje pravidelný servis u odborníkov, ktorí skontrolujú technický stav komponentov a tesnosť celého systému, vymenia chladiacu kvapalinu a vydezinfikujú hadice, čím z nich odstránia nežiaduce baktérie. Odporúčame zapínať klimatizáciu aj v čase, keď to vodiči bežne nerobia, napríklad v zime. Pravidelné zapínanie klimatizácie raz za štrnásť dní alebo aspoň raz za mesiac zaistí premazanie kompresora, čím predídete jeho zadretiu. Pre používanie klimatizácie počas jazdy platia jednoduché pravidlá. Než vyjdete z parkoviska, poriadne auto vyvetrajte, aby ste horúci vzduch dostali von - stačí urobiť prievan na pár desiatkach metrov jazdy. Klimatizáciu zapnite spočiatku na čo najnižšiu teplotu, aby ste vnútro príjemne vychladili. Len dajte pozor na ofúknutie ľadovým vzduchom, mnohým to nerobí dobre. Ideálne je nastaviť ventiláciu na „ofuk“ okien. Akonáhle je vo vozidle príjemne, nastavte stabilnú teplotu. Pred cieľom cesty pridávajte stupne na klimatizácii, alebo ju rovno vypnite. Tým sa aklimatizujete a neutrpíte teplotný šok po vystúpení z auta, pri ktorom vznikajú rôzne prechladnutia. Pri krátkych jazdách v meste s častým nastupovaním a vystupovaním býva často lepšie ísť s otvorenými oknami ako intenzívne chladiť. S klimatizáciou sa spája aj pár typických vlastností, ktoré môžu neskúsených motoristov zaraziť. Napríklad voda kvapkajúca z podvozku je vlastne len kondenzát z výparníka klimatizácie. Rovnako ako u bieleho dymu, ktorý niekedy vyjde po naštartovaní z ventilácie auta. „Môže to byť vodná para z horúceho a vlhkého vzduchu. Chvíľku spustená klimatizácia ju zastaví,“ hovorí Petr Vaněček. Občas sa vodiči ľakajú zvýšeného hluku z motorového priestoru, zvlášť pri pomalom posúvaní sa v kolónach. Spôsobuje ho zapínanie a vypínanie ventilátora chladiča motora, ktorý kvôli úspore paliva nebeží stále. A ešte jedna vec sa spája s letnými horúčavami – niektorí vodiči sa sťažujú, že auto je lenivejšie a má pomalšiu odozvu na plyn. To je spôsobené tým, že horúci letný vzduch je ľahší a menej hustý, takže keď ho motor nasáva, má nižší výkon a naopak vyššiu spotrebu paliva.

Vadia horúčavy elektromobilom? Lenivosť auta vo vyšších teplotách neplatí pre elektromobily, ktoré mávajú práve v lete najdlhší dojazd. Vzduch do nasávania nepotrebujú a riedky vzduch im znižuje aerodynamický odpor. A čo klimatizácia, nevybíja batériu príliš? „Používanie klimatizácie nie je taký problém ako vykurovanie. Pri starších elektromobiloch s malými batériami to bývalo horšie, chladenie si pri jazde v meste vzalo napríklad desať percent dojazdu, čo je veľa. Moderné BEV už taký problém nemávajú – zo 100 kWh batérie im ubudne napríklad jedno percento, a to sa vynahradí práve teplým a riedkym vzduchom,“ hovorí Jan Dedek s tým, že najnáročnejšie bývajú jesenné dni, kedy idú klimatizácie aj vykurovanie naraz, pretože odvlhčujeme a zároveň vykurujeme. Horúčavy batériám elektromobilov neprospievajú, ale tie novšie ich už vedia účinne chladiť. Ak máte možnosť, je lepšie parkovať v tieni, aby sa rovnako ako autá so spaľovacím motorom neprehrievali. Samozrejme, batéria býva najčastejšie dole v podvozku, takže sa nezahrieva toľko ako interiér. Aj moderné elektromobily občas môžu obmedzovať nabíjací prúd, zvlášť keď akumulátor v letných horúčavách zahrievate veľmi dynamickou jazdou štýlom „brzda-plyn“. „Z batérie ide tým pádom väčší prúd a tepelné straty sa počítajú ako kvadrát prúdu, teda na druhú. Keď potom prídete na nabíjačku a budete chcieť auto rýchlo nabiť, riadiaca jednotka BMS rýchlosť obmedzí. Vždy sa postará o to, aby ste si nezničili batériu,“ vysvetľuje Jan Dedek s tým, že pokiaľ takéto obmedzenie zažijete, je lepšie obmedziť rýchlu jazdu na maximálne 130 km/h. Potom sa nemusíte o nič starať a zlepšíte si aj životnosť vášho akumulátora. Kto jazdí normálnym štýlom stále, nemusí si s letnými teplotami nijako lámať hlavu. Majitelia vozidiel značky Tesla, ktoré aj v lete predhrievajú batérie kvôli rýchlejšiemu nabitiu, by mali ideálne naplánovať svoju cestu v aplikácii, nech auto vopred vie, kedy má predhrievať a kedy chladiť. A na záver pridáva Jan Dedek radu: „Ak máte garáž a v nej 25 stupňov, je ideálne si auto tesne pred jazdou dobiť na sto percent a celé si ho vopred vychladiť. Keď potom prídete na nabíjačku a viete, že sa zdržíte napríklad hodinu na obed, vyberte si namiesto hyperchargeru s výkonom 250 kW pomalšiu päťdesiatkilowattovú nabíjačku, ktorá akumulátor tak tepelne nenamáha a pomalšie nabíjanie je väčšinou aj lacnejšie.“


streda 21. augusta 2024

ERP: Implementácia je len začiatok

Veľa firiem stále prechádza procesom digitalizácie a zavádzaním nových informačných systémov. Často ide o systémy typu ERP (Enterprise Resource Planning), ktoré dokážu podporovať všetky kľúčové činnosti a procesy, vrátane výroby, skladového hospodárstva, plánovania, nákupu, (on-line) predaja, riadenia financií, personalistiky alebo napríklad daňovej agendy. Zavedením nového ERP systému je zlomový okamih, od ktorého začína jeho ďalší rozvoj. Zastaraný ERP systém totiž prestáva byť zdrojom pridanej hodnoty a konkurenčnou výhodou, ale stáva sa len príťažou, ktorá bráni firme v ďalšom rozvoji.

Podľa posledného Eurostat prieskumu o využívaní informačných a komunikačných technológií v podnikateľskom sektore boli v európskom porovnaní v oblasti používania ERP systému slovenské podniky v roku 2023 hlboko pod priemerom krajín EÚ. Využívalo ich len 26,2 percent opýtaných podnikov, pričom priemer v EÚ je 43 percent. V Čechách tieto systémy využívalo v decembri 2023 iba 29 percent všetkých opýtaných podnikov. ERP systémom sa najlepšie darí v severských štátoch, ku ktorým sa pridalo aj Belgicko (Dánsko 67,3 percent, Belgicko 59,5 percent, Švédsko 58,6 percent, Fínsko 56,9 percent).

Úspech ERP systému vyžaduje voľbu vhodného dodávateľa aj širokú spoluprácu počas implementácie. Úvodná fáza implementácie začína ďaleko pred samotným zavádzaním systému a je zameraná na dôkladnú analýzu. Tu je úplne kľúčové zapojenie zamestnancov. Nezastupiteľnú úlohu totiž zohráva starostlivo zostavený interný tím, ktorý pozná dobre firemné procesy (alebo si ich dokáže podrobne naštudovať), a tiež jeho veľmi úzka spolupráca s tímom konzultantov dodávateľa ERP systému. Analýza odhalí hlavné procesy a činnosti, ktoré môže nový ERP systém optimalizovať, uľahčiť alebo dokonca plne automatizovať. Konzultanti ERP systému priamo vo firme zisťujú, ako prebiehajú jednotlivé procesy. Zbierajú informácie u kľúčových používateľov na vedúcich pozíciách aj u zamestnancov v prevádzke, pretože potrebujú pochopiť, ako firma funguje. Internému tímu by spoločnosť mala uvoľniť na koordináciu projektu s dodávateľom dostatočnú časovú kapacitu aj všetky potrebné zdroje. Je nutné počítať s veľkou časovou investíciou – rozsahom obvykle až dvojnásobnou v porovnaní s časom, ktorý projektu venuje dodávateľ. Ani potom ale práca nekončí – ERP potrebuje koncepčný rozvoj a neustále prispôsobovanie aktuálnym požiadavkám firmy aj trhu.

utorok 20. augusta 2024

Bankroty: Prešovský kraj opäť na čele

Júl 2024 priniesol pokles v počte osobných bankrotov na Slovensku: využilo ho 756 občanov, čo predstavuje po slabšom januári a marci tretí najnižší mesačný počet v tomto roku. Stabilným trendom je podiel žien vo vekovej kategórii 40 - 49 rokov. Muži bankrotujú o niečo mladší. Z analýzy CRIF ďalej vyplýva, že 85 dlžníkov (vyše 11 % z celkového počtu) boli ľudia bez domova. Bankroty postihli aj 7 manželských párov a 14 ľudí s príbuzenskými väzbami.

Z celkového počtu 756 bankrotov bolo 465 mužov a 291 žien, čo potvrdzuje dlhodobú tendenciu, že muži bankrotujú častejšie ako ženy. Podiel mužov predstavuje približne 61 % všetkých júlových bankrotov. U mužov dlhodobo dominuje veková skupina 30 - 39 rokov, čo sa potvrdilo aj v júli. V tejto vekovej kategórii bolo 141 dlžníkov. U žien je to skupina 40 - 49 rokov, ktorá bola najčastejšia v piatich zo siedmich mesiacov tohto roka. V júli to predstavovalo viac ako 30 % všetkých žien (89 dlžníčok). Osobné bankroty sa však nevyhýbajú ani seniorom. Najstarším dlžníkom v júli bol 80-ročný muž, zatiaľčo najstaršia žena mala 77 rokov. Už tradične je medzi bankrotujúcimi len malé množstvo vysokoškolsky vzdelaných ľudí. V júli zbankrotovalo 13 vysokoškolsky vzdelaných mužov a 9 žien. Až 97 % dlžníkov bolo bez vysokoškolského vzdelania.

Na majetok občanov nepodnikateľov bolo vyhlásených 689 bankrotov a 67 na majetok podnikateľov. Drvivá väčšina (745) si zvolila formu konkurzu, len 11 dlžníkov sa rozhodlo pre splátkový kalendár. V júli bolo zrušené 1 oddlženie pre nepoctivý zámer a do Registra diskvalifikácií z rovnakého dôvodu pribudli 4 dlžníci. Z regionálneho hľadiska dominoval už tretí mesiac po sebe a v piatich zo siedmich mesiacov tohto roku Prešovský kraj so 134 bankrotmi, nasledovaný Košickým (118) a Bratislavským krajom (108). Nitriansky kraj zaznamenal 93 bankrotov, Banskobystrický 91 a Trnavský 81. Najnižšie počty boli v Žilinskom kraji so 73 bankrotmi a v Trenčianskom kraji, ktorý zaznamenal najmenej - 58 prípadov.

pondelok 19. augusta 2024

SR: Inflácia stúpla na 2,6 %

Celkovú medziročnú infláciu na Slovensku v júli t. r. ovplyvnili podľa štatistického úradu vyššie ceny v rozpätí od 0,4 % za bývanie a energie až po 10 % v odbore vzdelávanie. Potraviny a nealko nápoje boli medziročne drahšie o 1,5 %. Aj medzimesačne spotrebiteľské ceny tovarov a služieb v júli t. r. vzrástli v priemere o 0,3 %. Pri júlovej úhrnnej miere medziročnej inflácie 2,6 % dosiahla jadrová inflácia hodnotu 2,1 % a čistá inflácia hodnotu 2,4 %. Medzimesačne jadrová inflácia a čistá inflácia dosiahla hodnotu zhodne 0,3 %. Spolu za sedem mesiacov roka 2024 sa spotrebiteľské ceny medziročne zvýšili o 2,6 %.

Priemerné spotrebiteľské ceny tovarov a služieb sa v júli t. r. medzimesačne zvýšili o 0,3 %. Ceny rástli v rozsahu od 0,1 pri bývaní a energiách až do 1,8 % v prípade cien v odbore pošty a spoje. Najväčší vplyv mali predovšetkým vyššie ceny potravín a nealko nápojov v priemere o 0,3 %. Priemerné ceny potravín sa oproti júnu zvýšili o 0,2 % najmä vplyvom zdražovania mäsa, olejov a tukov, ale aj chleba a obilnín. Naopak výraznejší tlmiaci účinok na rast cien malo sezónne zlacňovanie zeleniny a ovocia, a tiež zníženie cien mlieka, syrov a vajec. Obdobie letných dovoleniek prinieslo aj zdraženie v odbore rekreácia a kultúra a tiež v odbore dopravy, v oboch na priemernej úrovni 0,8 %. Vzrástli najmä ceny zájazdov a vstupného na kúpaliská a plavárne (dovolenkové služby) ako aj pohonných hmôt. Podstatnejšie sa zdvihli tiež telekomunikačné a poštové poplatky, medzimesačne o 1,8 %. Vyššie boli aj finančné služby bánk a pôšt (3,7 %). Naopak klesli ceny odevov a obuvi (o 0,7 %) ovplyvnené sezónnymi výpredajmi, a tiež alkoholických nápojov o 0,3 %, ale aj nábytku a údržby domácnosti (o 0,1 %).

Najvýznamnejší vplyv na rast úhrnnej hodnoty inflácie mali medziročne vyššie ceny v odbore potraviny s nealko nápojmi (o 1,5 %). Celkovo spomedzi potravín sa za vyššie ceny ako pred rokom predávalo 7 z 9 skupín tovarov, väčšina do 5 %. Infláciu najviac ovplyvnil drahší chlieb a obilniny (o 4,9 %), ale aj oleje a tuky (11,2 %), tiež cukor a cukrovinky. Naopak lacnejšie ako pred rokom bolo ovocie, a súčasne mlieko, syry a vajcia. Negatívny vplyv na celkovú mieru inflácie mal rast cien v odbore rekreácia a kultúra (o 3,1 %) ovplyvnené najmä zdražovaním dovolenkových zájazdov a vstupného na kúpaliská a plavárne. Rast inflácie podporili tiež medziročne drahšie finančné služby pôšt a bánk v odbore rozličné tovary a služby (o 4 %). Pod výsledok sa v júli, podobne ako v predošlých mesiacoch, podpísali aj medziročne drahšie tovary a služby v odbore zdravotníctvo (7,4 %), ako aj v odbore alkohol a tabak (5,1 %). V odbore bývanie s energiami, ktoré spolu s potravinami a nealko nápojmi tvoria najvýznamnejšie zložky výdavkov domácností, boli ceny vyššie ako pred rokom len o 0,4 %.