piatok 1. novembra 2024

Trend: Psychedelikami asistovaná terapia

Úzkosť, depresia a ďalšie psychické ochorenia sú podľa WHO v ekonomicky rozvinutých štátoch krízou 21. storočia. Na Slovensku bolo v psychiatrických ambulanciách v roku 2022 vyšetrených vyše 417-tisíc osôb, čo bolo najviac za posledných päť rokov. Depresia sa na Slovensku vyskytuje u vyše 300 000 ľudí a zaťažuje zdravotný systém ako aj chod krajiny. Záujem odbornej verejnosti o možnosti terapeutického využitia psychedelík celosvetovo narastá.

Psychedelikami asistovaná terapia prináša sľubné výsledky v liečbe depresie, posttraumatickej stresovej poruchy, závislosti, poruchách príjmu potravy ako aj v prípade niektorých chronických a neurodegeneratívnych ochorení. Klinické štúdie posledných rokov ukazujú, že práve psychedeliká, ako napríklad ketamín, psilocybín, LSD, DMT, či MDMA majú v terapeutickom využití pod dohľadom odborníka veľký liečebný potenciál. Ich schopnosť meniť vedomie a transformovať potlačené emócie a traumy je v kombinácii so správnym psychickým rozpoložením (set) a kontextom, v ktorom liečba prebieha (setting) nádejou na riešenie globálnej krízy duševného zdravia.

Počet klinických štúdii, ktoré skúmajú účinky psychedelík rapídne narastá. Klinické štúdie Lykos Therapeutics, firemnej odnože neziskovej Multidisciplinárnej asociácie pre výskum psychedelík (MAPS) ukázali, že približne 70 % pacientov v štúdii MDMA asistovanej terapie vykazovalo výrazné zlepšenie stavu posttraumatickej stresovej poruchy po 18 týždňoch. Londýnska biotechnologická spoločnosť Compass Pathways zistila, že štvrtina pacientov s depresiou rezistentnou na liečbu sa dokáže vďaka terapii psilocybínom dostať do remisie za 12 týždňov. V roku 2023 Austrália legalizovala psychedelikami asistovanú terapiu v prípade MDMA a psylocibínu. Tamojší úrad pre dohlaď nad liečivami povolil registrovaným psychiatrom predpisovať MDMA a psilocybin k liečbe posttraumatickej stresovej poruchy a niektorých typov depresií.

štvrtok 31. októbra 2024

EU: LIFE a čisté technológie

Európska komisia poskytla vyše 380 miliónov EUR na 133 projektov v rámci programu LIFE pre životné prostredie a ochranu klímy. Ide o viac ako polovicu celkových investičných potrieb na tieto projekty vo výške 574 miliónov EUR – zvyšok pochádza od národných, regionálnych a miestnych samospráv, verejno - súkromných partnerstiev, podnikov a organizácií občianskej spoločnosti. Vybrala tiež 85 inovačných projektov v oblasti emisnej neutrálnosti s cieľom získať 4,8 miliardy EUR vo forme grantov z inovačného fondu, čo pomôže zaviesť špičkové čisté technológie do praxe v celej Európe.

Projekty programu LIFE sa budú vzťahovať na všetky oblasti programu, pričom sa zmobilizuje:
• 143 miliónov EUR (z toho EÚ poskytne 74 miliónov EUR) na príspevok k obehovému hospodárstvu a zlepšeniu kvality života s 26 projektmi na zníženie spotreby vody, priemyselného odpadu a odpadu z domácností, znečistenia ovzdušia a hluku, ako aj na zdôvodnenie znižovania, opätovného použitia a recyklácie;
• takmer 216 miliónov EUR (príspevok EÚ vo výške 144,5 milióna EUR) na projekty v oblasti prírody a biodiverzity zamerané na obnovu sladkovodných, morských a pobrežných ekosystémov a biotopov, a zlepšiť stav ochrany vtákov, hmyzu, plazov, obojživelníkov a cicavcov;
• približne 110 miliónov EUR (príspevok EÚ takmer 62 miliónov EUR) na odolnosť proti zmene klímy, zmierňovanie zmeny klímy a riadenie a informovanie v tejto oblasti;
• 105 miliónov EUR (príspevok EÚ vo výške 99 miliónov EUR) na riadenie a trhové riešenia na urýchlenie prechodu na čistú energiu.

Inovačné projekty so zameraním na výrobu čistých technológií sa po prvýkrát udeľujú v rámci výzvy na predkladanie návrhov na rok 2023. Ide o najväčší projekt od začiatku fungovania inovačného fondu v roku 2020, ktorým sa celková suma podpory zvýšila na 12 miliárd EUR a počet projektov sa zvýšil o 70 %. Vybrané projekty sa nachádzajú v 18 krajinách: Belgicko, Dánsko, Nemecko, Estónsko, Grécko, Španielsko, Francúzsko, Chorvátsko, Taliansko, Maďarsko, Holandsko, Rakúsko, Poľsko, Portugalsko, Slovensko, Fínsko, Švédsko a Nórsko. Vzťahujú sa na širokú škálu odvetví z týchto kategórií: energeticky náročné priemyselné odvetvia, energia z obnoviteľných zdrojov, uskladňovanie energie, priemyselné riadenie uhlíka, emisne neutrálna mobilita (vrátane námornej a leteckej dopravy) a budovy. Vybrané projekty by sa mali uviesť do prevádzky pred rokom 2030 a očakáva sa, že počas prvých desiatich rokov ich prevádzky sa emisie znížia približne o 476 miliónov ton ekvivalentu CO2. Prispeje sa tým k európskym cieľom v oblasti dekarbonizácie, znížia sa emisie z odvetví, ktorých dekarbonizácia je mimoriadne náročná, posilní sa európska priemyselná výrobná kapacita a posilní sa vedúce postavenie Európy v oblasti technológií a odolnosť dodávateľského reťazca.




streda 30. októbra 2024

GDPR: Používanie auto-kamier

Auto-kamery, známe aj ako „dashcams“, sa stávajú bežnou výbavou mnohých slovenských vodičov. Nahrávanie videí z ciest môže byť užitočné v prípadoch, keď je potrebné objasniť dopravné nehody, alebo pre osobnú ochranu pri dopravných sporoch. Je však pritom nevyhnutné dodržiavať legislatívne požiadavky a ochranu osobných údajov.

Kamera v aute mnohým vodičom prináša pocit väčšieho bezpečia, no majitelia takýchto kamier si často neuvedomujú mieru zodpovednosti, ktorú so sebou kamera prináša. „Na Slovensku platí, že používanie auto-kamery, ktorá zaznamenáva dianie na verejných priestranstvách, vrátane iných vozidiel a osôb, sa považuje za spracúvanie osobných údajov podľa nariadenia GDPR. To znamená, že vodiči, ktorí používajú auto-kamery, musia dodržiavať určité pravidlá, najmä ak zábery plánujú zverejňovať alebo používať na verejné účely,“ upozorňuje Jakub Berthoty. Vodiči, ktorí dianie v cestnej premávke nahrávajú by mali vedieť preukázať oprávnený záujem. Môže ísť napríklad o ochranu svojich práv alebo dokumentovanie nehodových situácií. Je však dôležité, aby neboli zábery využívané na iné účely, napríklad na komerčné využitie bez súhlasu účastníkov videa.

Ak totiž vodič zverejňuje videá na platformách akou je napríklad YouTube, je povinný verejnosť informovať o používaní kamery. Mal by tak urobiť zreteľným označením vozidla vhodným spôsobom, kde môže odkázať na podrobnejšie informácie na webe. V tomto smere by mohol pomôcť unifikovaný prístup k plneniu informačných povinností na úrovni výrobcov automobilov alebo výrobcov auto-kamier. GDPR pozná mechanizmus certifikácí, značiek a pečatí, kedy by celý informačný postup mohol schváliť Úrad na ochranu osobných údajov. Pri verejnom zdieľaní záberov z auto-kamier sa odporúča tváre osôb a evidenčné čísla vozidiel rozmazať, aby sa zabránilo priamemu identifikovaniu účastníkov. Nedodržanie týchto pravidiel môže viesť k sankciám zo strany Úradu na ochranu osobných údajov.

utorok 29. októbra 2024

SR: Takmer 15 000 batériových elektromobilov

Automobilový trh v Európe v septembri druhýkrát po sebe zaznamenal pokles predaja nových vozidiel. V medziročnom porovnaní sa v Európe predalo o 4,2 % vozidiel menej, a to bez ohľadu na typ pohonu. Potešiteľné je, že podiel predaných elektromobilov medziročne rástol vo väčšine európskych krajín. V Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku dokonca batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony. No kým čisté elektromobily tvorili v Európe už 19,1 % nových predajov, na Slovensku to bolo stále len 2,2 %.

V treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 %. Celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných. Vozidlá značky Tesla sú kvôli absencii oficiálneho zastúpenia na Slovensku zaradené do kategórie individuálneho dovozu, a teda mimo štatistík ACEA. Podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 %, avšak na základe našich prepočtov, po započítaní nových vozidiel značky Tesla, môžeme hovoriť o podiele elektromobilov na úrovni 3 %. Pribúdajú nové modely a možností na výber je stále viac aj v kategóriách, v ktorých doteraz elektromobilita nebola etablovaná, aspoň nie v Európe. V roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných 74 rôznych modelov BEV, v minulom roku to bolo už 100 modelov a len za prvých 9 mesiacov tohto roka pridelili policajti evidenčné čísla až na 116 rôznych modelov osobných batériových elektrických vozidiel.

Začína sa predaj modelov v nižších triedach ako Citroën ë-C3, Kia EV3 či Škoda Elroq a na trh čoskoro prídu aj ďalšie elektromobily v nižšej strednej triede. To sú cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré budú vhodné aj ako bežnejšie služobné autá vo firmách. Viaceré z týchto modelov sa budú vyrábať aj na Slovensku a že ich obstaranie do firiem bude vďaka schváleným legislatívnym zmenám výhodnejšie. To, že Slovensko stále nedokáže naskočiť na tempo najväčšej revolúcie v doprave, je však podľa asociácie SEVA znepokojujúce: „Dúfame, že avizovaná podpora zo strany vlády aj prostredníctvom opatrení z Akčného plánu pre rozvoj elektromobility pomôžu tento trend zvrátiť. Výrazný nárast v predajoch bol zaznamenaný v Českej republike aj v Maďarsku, a to aj vďaka podporným mechanizmom. Adopcia v oboch krajinách presiahla 8 %.“ SEVA tiež očakáva silnejúcu snahu výrobcov automobilov, ktorí musia už v budúcom roku znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km.


pondelok 28. októbra 2024

Výzva: Zelená solidarita

Oddnes, 28. októbra 2024 o 10.00 hod. sa na Slovensku spúšťa projekt na zníženie nákladov na energie pre nízkopríjmové domácnosti Zelená solidarita. Domácnosti v rámci neho môžu žiadať o podporu na nákup zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie. Príspevok vo forme poukážky im môže pokryť až 90 % oprávnených výdavkov na kúpu a inštaláciu zariadenia – fotovoltických panelov, slnečných kolektorov a kotlov na biomasu. Na projekt Zelená solidarita je vyčlenených 28,4 milióna eur z európskych a národných zdrojov.

Registrácia žiadostí o poukážku pre domácnosti v projekte Zelená solidarita bude otvorená na webovom sídle zelenadomacnostiam.sk. Ak už záujemcovia s nízkym príjmom podali žiadosť o poukážku v rámci projektu Zelená domácnostiam a chcú využiť vyššie zvýhodnenie, môžu svoje elektronické žiadosti v informačnom systéme jednoducho upraviť a doplniť. Stačí, ak označia, že spĺňajú podmienky vyššieho zvýhodnenia. Zároveň bude od 28. októbra 2024 spustená aktivácia žiadostí zhotoviteľmi a tým sa začne proces preverovania.

Ak domácnosť prostredníctvom informačného systému na stránke zelenadomacnostiam.sk vo formulári označí, že spĺňa podmienky zvýhodnenia pre nízkopríjmovú domácnosť, SIEA jej elektronicky odošle formuláre na udelenie súhlasov potrebných na preverenie jej disponibilného príjmu. Ak domácnosť skutočne spĺňa podmienky zvýhodnenia, bude jej zaslaná poukážka. Praktické návody, manuál ako vyplniť žiadosť aj ďalšie cenné rady získajú domácnosti na stránke zelenadomacnostiam.sk a v pracovné dni je v čase od 9. do 15.00 h k dispozícii aj bezplatná poradenská linka 0800 199 399.