Zima býva pre elektrické autá najťažším obdobím roka, keďže sa ich batérie vplyvom nízkych teplôt rýchlejšie vybíjajú a skracuje sa tak ich dojazd. Experti AURES Holding pripravili rady, ako sa správne starať v zime o elektrické auto, na čo sa zamerať a vyhnúť sa tak možným problémom na cestách.
Mnohí majitelia batériových elektrických vozidiel (BEV) majú v obľube používanie celoročných pneumatík. „Celoročky“ bývajú často optimalizované pre nízky valivý odpor – a teda umožňujú dlhší dojazd. Pri trvalom jazdení v horách, alebo pri snehovej kalamite však s nimi musíte jazdiť opatrne. Zvážte preto kúpu zimných pneumatík napriek tomu, že skracujú dojazd, za čo môže ich mäkšia zmes, ktorá však auto lepšie drží na premrznutej a klzkej vozovke. Ak ste vášnivými lyžiarmi a elektromobil ešte len zháňate, voľte BEV s pohonom všetkých kolies. Ovládanie „štvorkolky“ na snehu je istejšie, BEV totiž bývajú výrazne ťažšie ako porovnateľné spaľovacie autá, čo ich na klzkom povrchu znevýhodňuje. „Celkovo sa správajú inak ako spaľovacie vozidlá, pri spomínanej vyššej hmotnosti majú veľmi nízke ťažisko. Ovládanie mení aj ich rekuperácia alebo dokonca ovládanie jedným pedálom. Pokiaľ nemáte skúsenosti, vrelo odporúčam vyskúšať si správanie sa vozidla v hraničných situáciách, buď na nejakom voľnom zasneženom parkovisku, alebo sa vydajte do školy šmyku. Tie bývajú vo veľkých mestách alebo napríklad pri závodných okruhoch,“ radí Petr Vaněček.
Veľkým problémom elektroáut pri nízkych teplotách je dojazd, ktorý sa podľa Americkej automobilovej asociácie znižuje v mraze o priemerne 12 percent, a to pri vypnutom kúrení; so zapnutým kúrením je to dokonca o 30 až 50 percent. Výhodu majú BEV s tepelným čerpadlom – ich vykurovanie spotrebováva približne 800 W na každú hodinu kúrenia, pri vozidlách s odporovým vykurovaním je to zhruba 2 000 W. Ušetriť je možné vypnutím vykurovania alebo výrazným znížením teploty a používať len vyhrievanie volantu a sedadiel. Petr Vaněček pridáva užitočný tip: „Aby ste zistili, ako na tom váš budúci elektromobil v zime bude, vytvorili sme na webových stránkach AAA AUTO špeciálnu kalkulačku. Keď v nej posuvníkom zadávate údaj o vonkajšej teplote, môžete si simulovať dojazd konkrétneho vybraného auta s konkrétnou degradáciou batérie. Rovnako tak zistíte, či vybrané auto spĺňa vaše požiadavky na dojazd aj v tých najhorších podmienkach.“ Pretože kúrenie v zime je energeticky náročné, oplatí sa predhriať si vozidlo pomocou diaľkového vykurovania v čase, keď je pripojený k nabíjačke – ideálne v temperovanej garáži, ktorá znižuje vychladnutie celého vozidla. Ak garáž nemáte, je veľkou výhodou mnohých elektroáut možnosť odmrazenia okien na diaľku. A ešte zaujímavosť – moderné BEV zvládne v stojacej kolóne kúriť dlhšie ako rovnako moderné spaľovacie vozidlo.
Na dlhších trasách môže aj predhriata batéria vychladnúť, čím sa zníži dojazd. Naplánujte si preto trasu defenzívnejšie, počítajte s nižším dojazdom, alebo aspoň majte pri ceste „núdzovú nabíjačku“. S plánovaním vám pomôžu aplikácie ako A Better Routeplanner (ABRP), ktoré zohľadnia stav vášho vozidla, jeho nastavenie, ale aj počasie, obsadenosť dobíjacích staníc či protivietor. Ďalšou radou je nenechávať auto stáť v zime s batériou vybitou pod 20 percentami kapacity. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor v batérii, čo ovplyvní jej výkon. Je potrebné ju udržiavať nabitú. Pokiaľ chcete zaistiť čo najdlhšiu životnosť trakčného akumulátora, správajte sa k nemu citlivo, čo sa týka akcelerácie aj rekuperácie. Nielenže tým batériu šetríte, ale zabránite tiež tomu, aby sa do jej riadiacej jednotky zapísalo zlé zaobchádzanie. Moderné diagnostiky totiž spoznajú, ako sa s trakčným akumulátorom v zime zaobchádzalo. Ohľadom nabíjania ešte jedno upozornenie – keď necháte elektromobil na pomalej vonkajšej verejnej AC nabíjačke, napríklad cez noc v mraze a vlhku, môžete sa stať, že vám kábel k autu primrzne. Na týchto nabíjačkách sa tiež určite v zime stretnete so špinavými káblami. Zaobstarajte si na ne tašku či obal a pridajte do výbavy čističku káblov (improvizovane stačí hubka v obale) a tiež rukavice. Na záver ešte k batérii, tentoraz však k tej dvanásťvoltovej, ktorá rovnako ako pri spaľovacom aute poháňa všetku elektroniku, stierače, svetlá alebo rádio. Pri dlhom státí v zime sa môže vybiť, preto je nutné ju buď priebežne dobíjať, alebo auto čas od času nechať poriadne prejsť, aby sa nabila a váš elektromobil bol aj počas zimy schopný kedykoľvek vyraziť.