piatok 8. novembra 2024

SR: Ohlásenie o odpade

Od 1. januára 2025 sa Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním budú na Slovensku podávať výlučne elektronicky priamo do informačného systému odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia SR (ISOH). Rozsah vykazovaných údajov sa nemení, údaje sa vykazujú v zmysle vyhlášky č. 366/2015 Z. z. Zavedením formy elektronického výkazu sa prechádza na ekologické bezpapierové vykazovanie, pričom starý a dlhodobo technicky ani vecne nepodporovaný informačný systém RISO bude ukončený. Do ISOH sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to ešte pred jeho uvedením na trh.

Ohlásenie je možné podávať dvomi spôsobmi – manuálnym vyplnením formulára na portáli ISOH alebo čiastočne automatizovane, vložením elektronického XML súboru s údajmi s predpísanou štruktúrou. Klientom je umožnené podávať opravné výkazy bez obmedzenia počtu opráv. Každé podávané ohlásenie je nutné podpísať elektronicky. Ohlásenia sa budú môcť podávať len v období prvých dvoch mesiacov roka: od 1. januára 2025 do 28. februára 2025. Po tomto termíne budú príslušné elektronické služby zablokované, podanie už nebude možné.

Séria krátkych návodov s cieľom stručne popísať postupy pri podávaní týchto ohlásení je zverejnená na webovej stránke ISOH. Prvým krokom pre vstup do informačného systému, resp. na portál ISOH je elektronické overenie totožnosti osoby podávajúcej ohlásenie prostredníctvom internetovej stránky Slovensko.sk. Na prihlásenie a identifikáciu osoby je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom. Následne sa zo stránky cez voľbu „Podanie ohlásenia o vzniku odpadu a nakladania s ním“ prekliknete na portál ISOH s možnosťou podávania ohlásení. Manuálny spôsob je určený najmä pre drobných producentov odpadov, ktorí pre svoju podnikateľskú činnosť nevyužívajú informačné systémy na evidenciu vlastných odpadov. Čiastočne automatizovaný spôsob podávania výkazov je určený pre osoby, ktoré pre svoju podnikateľskú činnosť majú zriadené informačné systémy, z ktorých dokážu vygenerovať elektronické súbory s predpísanou štruktúrou dát a takéto súbory dokážu cez portál priamo vkladať do ISOH. Podrobnejšie návody majú byť zverejnené koncom novembra t. r.

štvrtok 7. novembra 2024

EU: Pokles emisií

Podľa správy o pokroku opatrení v oblasti klímy za rok 2024 čisté emisie skleníkových plynov v Európskej únii klesli v roku 2023 v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 8,3 %. Ide o najvýznamnejší ročný pokles za posledné desaťročia s výnimkou roku 2020, kedy pandémia COVID-19 viedla k zníženiu emisií o 9,8 %. Čisté emisie skleníkových plynov sú v súčasnosti o 37 % nižšie ako v roku 1990, zatiaľčo HDP v rovnakom období vzrástol o 68 %, emisie sa tak naďalej oddeľujú od hospodárskeho rastu. Záväzok EÚ je znížiť emisie do roku 2030 aspoň o 55 %.

• Emisie z elektrární a priemyselných zariadení, na ktoré sa vzťahuje systém EÚ na obchodovanie s emisiami, zaznamenali v roku 2023 rekordný pokles o 16,5 %. Emisie v rámci systému EÚ na obchodovanie s emisiami sú v súčasnosti približne o 47,6 % nižšie ako v roku 2005 a sú na dobrej ceste k dosiahnutiu cieľa na rok 2030, ktorým je znížiť emisie o 62 %.
• V rámci systému EÚ na obchodovanie s emisiami sa emisie z výroby elektrickej energie a vykurovania znížili o 24 % v porovnaní s rokom 2022, a to v dôsledku nárastu objemu obnoviteľných zdrojov energie, najmä veternej a slnečnej energie, a odklonu od uhlia. Emisie z leteckej dopravy vzrástli o 9,5 %, čím pokračoval trend spred pandémie COVID-19.
• Zo systému EÚ na obchodovanie s emisiami vznikli v roku 2023 príjmy vo výške 43,6 miliardy eur na investície do opatrení v oblasti klímy. 7,4 miliardy eur je pridelených na Inovačný fond a Modernizačný fond, pričom zvyšok finančných prostriedkov je určený priamo členským štátom.
• V roku 2023 klesli emisie z budov, poľnohospodárstva, vnútroštátnej dopravy, malého priemyslu a odpadu (na ktoré sa vzťahuje nariadenie o spoločnom úsilí) približne o 2 %. K zníženiu prispel najmä sektor budov, ktorého emisie sa znížili približne o 5,5 %. Emisie z poľnohospodárstva klesli o 2 %, zatiaľ čo emisie z dopravy klesli o menej ako 1 %.
• Prirodzený záchyt uhlíka v EÚ sa v roku 2023 zvýšil o 8,5 %, čím sa zvrátil klesajúci trend posledného desaťročia v sektore využívania pôdy, zmien vo využívaní pôdy a lesného hospodárstva. Na splnenie cieľa na rok 2030 však treba vyvinúť aj ďalšie úsilie.

Minulý rok však viedla meniaca sa klíma aj k viacerým katastrofickým udalostiam a stratám životov, pričom globálne emisie ešte nedosiahli vrchol. A v roku 2023 Európa zaznamenala najväčšie prírodné požiare, jeden z najvlhších rokov od začiatku meraní, silné morské horúčavy, rozsiahle ničivé záplavy a pokračujúci nárast teplôt. EÚ sa tak musí naďalej angažovať aj na medzinárodnej úrovni, aby aj naši medzinárodní partneri prijímali potrebné opatrenia. Na konferencii OSN o zmene klímy COP28 v Dubaji zmluvné strany uzavreli prvé globálne hodnotenie v rámci Parížskej dohody, pričom prijali rozhodnutia o urýchlení opatrení do roku 2030 a neskôr, a to vrátane odklonu od fosílnych palív, strojnásobenia celosvetovej kapacity energie z obnoviteľných zdrojov a zdvojnásobenia globálnej priemernej ročnej miery zlepšenia energetickej účinnosti do roku 2030.

streda 6. novembra 2024

Elektromobil: V zime

Zima býva pre elektrické autá najťažším obdobím roka, keďže sa ich batérie vplyvom nízkych teplôt rýchlejšie vybíjajú a skracuje sa tak ich dojazd. Experti AURES Holding pripravili rady, ako sa správne starať v zime o elektrické auto, na čo sa zamerať a vyhnúť sa tak možným problémom na cestách.

Mnohí majitelia batériových elektrických vozidiel (BEV) majú v obľube používanie celoročných pneumatík. „Celoročky“ bývajú často optimalizované pre nízky valivý odpor – a teda umožňujú dlhší dojazd. Pri trvalom jazdení v horách, alebo pri snehovej kalamite však s nimi musíte jazdiť opatrne. Zvážte preto kúpu zimných pneumatík napriek tomu, že skracujú dojazd, za čo môže ich mäkšia zmes, ktorá však auto lepšie drží na premrznutej a klzkej vozovke. Ak ste vášnivými lyžiarmi a elektromobil ešte len zháňate, voľte BEV s pohonom všetkých kolies. Ovládanie „štvorkolky“ na snehu je istejšie, BEV totiž bývajú výrazne ťažšie ako porovnateľné spaľovacie autá, čo ich na klzkom povrchu znevýhodňuje. „Celkovo sa správajú inak ako spaľovacie vozidlá, pri spomínanej vyššej hmotnosti majú veľmi nízke ťažisko. Ovládanie mení aj ich rekuperácia alebo dokonca ovládanie jedným pedálom. Pokiaľ nemáte skúsenosti, vrelo odporúčam vyskúšať si správanie sa vozidla v hraničných situáciách, buď na nejakom voľnom zasneženom parkovisku, alebo sa vydajte do školy šmyku. Tie bývajú vo veľkých mestách alebo napríklad pri závodných okruhoch,“ radí Petr Vaněček.

Veľkým problémom elektroáut pri nízkych teplotách je dojazd, ktorý sa podľa Americkej automobilovej asociácie znižuje v mraze o priemerne 12 percent, a to pri vypnutom kúrení; so zapnutým kúrením je to dokonca o 30 až 50 percent. Výhodu majú BEV s tepelným čerpadlom – ich vykurovanie spotrebováva približne 800 W na každú hodinu kúrenia, pri vozidlách s odporovým vykurovaním je to zhruba 2 000 W. Ušetriť je možné vypnutím vykurovania alebo výrazným znížením teploty a používať len vyhrievanie volantu a sedadiel. Petr Vaněček pridáva užitočný tip: „Aby ste zistili, ako na tom váš budúci elektromobil v zime bude, vytvorili sme na webových stránkach AAA AUTO špeciálnu kalkulačku. Keď v nej posuvníkom zadávate údaj o vonkajšej teplote, môžete si simulovať dojazd konkrétneho vybraného auta s konkrétnou degradáciou batérie. Rovnako tak zistíte, či vybrané auto spĺňa vaše požiadavky na dojazd aj v tých najhorších podmienkach.“ Pretože kúrenie v zime je energeticky náročné, oplatí sa predhriať si vozidlo pomocou diaľkového vykurovania v čase, keď je pripojený k nabíjačke – ideálne v temperovanej garáži, ktorá znižuje vychladnutie celého vozidla. Ak garáž nemáte, je veľkou výhodou mnohých elektroáut možnosť odmrazenia okien na diaľku. A ešte zaujímavosť – moderné BEV zvládne v stojacej kolóne kúriť dlhšie ako rovnako moderné spaľovacie vozidlo.

Na dlhších trasách môže aj predhriata batéria vychladnúť, čím sa zníži dojazd. Naplánujte si preto trasu defenzívnejšie, počítajte s nižším dojazdom, alebo aspoň majte pri ceste „núdzovú nabíjačku“. S plánovaním vám pomôžu aplikácie ako A Better Routeplanner (ABRP), ktoré zohľadnia stav vášho vozidla, jeho nastavenie, ale aj počasie, obsadenosť dobíjacích staníc či protivietor. Ďalšou radou je nenechávať auto stáť v zime s batériou vybitou pod 20 percentami kapacity. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor v batérii, čo ovplyvní jej výkon. Je potrebné ju udržiavať nabitú. Pokiaľ chcete zaistiť čo najdlhšiu životnosť trakčného akumulátora, správajte sa k nemu citlivo, čo sa týka akcelerácie aj rekuperácie. Nielenže tým batériu šetríte, ale zabránite tiež tomu, aby sa do jej riadiacej jednotky zapísalo zlé zaobchádzanie. Moderné diagnostiky totiž spoznajú, ako sa s trakčným akumulátorom v zime zaobchádzalo. Ohľadom nabíjania ešte jedno upozornenie – keď necháte elektromobil na pomalej vonkajšej verejnej AC nabíjačke, napríklad cez noc v mraze a vlhku, môžete sa stať, že vám kábel k autu primrzne. Na týchto nabíjačkách sa tiež určite v zime stretnete so špinavými káblami. Zaobstarajte si na ne tašku či obal a pridajte do výbavy čističku káblov (improvizovane stačí hubka v obale) a tiež rukavice. Na záver ešte k batérii, tentoraz však k tej dvanásťvoltovej, ktorá rovnako ako pri spaľovacom aute poháňa všetku elektroniku, stierače, svetlá alebo rádio. Pri dlhom státí v zime sa môže vybiť, preto je nutné ju buď priebežne dobíjať, alebo auto čas od času nechať poriadne prejsť, aby sa nabila a váš elektromobil bol aj počas zimy schopný kedykoľvek vyraziť.

utorok 5. novembra 2024

Radíme: Ako zrýchliť domáce Wi-Fi?

Frustrujúce momenty pomalého internetového pripojenia: zaseknuté videohovory počas dôležitých pracovných stretnutí, nekonečné načítanie streamovaných filmov počas večerného relaxu alebo nepríjemné oneskorenie pri vzrušujúcom on-line hraní s priateľmi – to sú situácie, ktoré môžu pokaziť aj ten najlepšie naplánovaný deň. Našťastie existuje niekoľko účinných spôsobov, ako zlepšiť domácu sieť a zabezpečiť stabilné a rýchle pripojenie v celom byte alebo dome.

Optimálne umiestnenie smerovača: Prvým a jedným z najdôležitejších krokov lepšieho Wi-Fi signálu je správne umiestnenie routera, čo môže mať prekvapivo veľký vplyv na kvalitu pripojenia v celej domácnosti. V ideálnom prípade by mal byť smerovač umiestnený v strede obytného priestoru, čo najďalej od hrubých stien a veľkých kovových predmetov, ktoré môžu blokovať alebo odrážať signál. Pri hľadaní optimálnej polohy ho tiež neumiestňujte do blízkosti mikrovlnnej rúry alebo televízora, pretože tieto zariadenia môžu výrazne rušiť signál Wi-Fi a znižovať jeho dosah a stabilitu. Experimentovanie s rôznymi polohami smerovača môže viesť k zlepšeniu pokrytia a eliminácii takzvaných mŕtvych zón, kde je signál slabý, alebo úplne chýba.

Aktualizácie firmvéru a správa pripojených zariadení: Pravidelná aktualizácia firmvéru smerovača je často prehliadaným, ale veľmi dôležitým aspektom údržby domácej siete, ktorý môže poskytnúť výrazné zlepšenie výkonu a zabezpečenia. Našťastie väčšina moderných zariadení ponúka možnosť automatických aktualizácií, ale je dobré to z času na čas skontrolovať manuálne, aby ste sa uistili, že váš smerovač beží na najnovšej verzii softvéru. Dôležité je tiež venovať pozornosť aj správe pripojených zariadení, najmä v domácnostiach s rastúcim počtom inteligentných spotrebičov, ktoré spolu môžu preťažovať sieť. Zvážte odpojenie zariadení, ktoré momentálne nepoužívate, alebo priradenie nižšej priority v nastaveniach smerovača, čo môže uvoľniť kapacitu siete na dôležitejšie úlohy, akou je napr. práca alebo streamovanie.

Pokročilá technológia Wi-Fi pre moderné domácnosti: Na optimálne pokrytie a výkon v celej domácnosti sa oplatí zvážiť investíciu do pokročilej technológie Wi-Fi. Zaujímavým riešením v tejto kategórii je tzv. mesh systém s najnovším štandardom Wi-Fi 7, ktorý ponúka rýchlosť 9,3 Gbps v trojpásmovom režime a pokrytie až 550 m² pomocou dvoch jednotiek. Mesh systémy využívajú niekoľko vzájomne prepojených jednotiek umiestnených po celom dome, ktoré navzájom komunikujú a vytvárajú jednotnú sieť s plynulým prechodom medzi jednotlivými bodmi. Tým sa eliminujú mŕtve zóny a zaisťuje sa stabilné spojenie aj vo väčších priestoroch alebo viacpodlažných domoch. V husto obývaných oblastiach môžu byť niektoré Wi-Fi kanály preťažené, čo vedie k spomalenému a nestabilnému pripojeniu. Riešením môže byť smerovač, ktorý umožňuje zmeniť kanál na menej používaný, čo často vedie k výraznému zlepšeniu stability a rýchlosti pripojenia.

Jednoduché riešenie na zvýšenie rýchlosti pripojenia: Na rýchle zvýšenie rýchlosti prenosu dát bez nutnosti výmeny celého sieťového zariadenia je ideálnym riešením adaptér PCIe, ktorý efektívne využíva rôzne frekvenčné pásma. Ľahko sa inštaluje do slotu PCIe PC a okamžite zlepšuje kvalitu pripojenia. Výsledkom je výrazne lepší výkon pre streamovanie, videokonferencie a on-line hranie hier bez nutnosti zložitých zmien vo vašej domácej sieti.

Pravidelná údržba sieťových zariadení: Okrem investície do kvalitného hardvéru nezabudnite na pravidelnú údržbu sieťového zariadenia. Občasné reštartovanie smerovača môže pomôcť vyriešiť menšie problémy s pripojením a obnoviť optimálny výkon. Pravidelné čistenie smerovača od prachu, ktorý sa môže hromadiť na ventilačných otvoroch, môže tiež pozitívne ovplyvniť jeho výkon a predĺžiť jeho životnosť.

pondelok 4. novembra 2024

EU: Ekodizajn cez digitálny pas

Nové nariadenie Európskej únie o ekodizajne č. 2024/1781, známe pod skratkou ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation), nahrádza staršiu smernicu z roku 2009 a prináša zmeny v oblasti regulácie ekologických aspektov výrobkov. Hlavným cieľom má byť prispôsobenie legislatívneho rámca súčasným výzvam, vrátane technologického pokroku. Cieľom je nielen „zelenšia“ výroba, ale aj podpora cirkulárnej ekonomiky v celej EÚ. Novo prijaté štandardy tak môžu zásadne ovplyvniť európsky trh a regulovať pohyb nekvalitných výrobkov z dovozu. Nariadenie je súčasťou Akčného plánu pre obehové hospodárstvo v rámci Zelenej dohody pre Európu (tzv. Green Deal). Postupne bude dopĺňané vykonávacími aktmi Európskej komisie pre jednotlivé skupiny výrobkov po konzultácii s výrobcami a ďalšími odborníkmi.

V praxi budú výrobcovia okrem iného povinní poskytovať informácie o kompatibilite svojich výrobkov s náhradnými dielmi od iných výrobcov a informovať o environmentálnom dopade ich produktov. Túto povinnosť by mali spĺňať prostredníctvom digitálnych dátových pasov alebo aj energetických štítkov. Nariadenie sa zameriava na elimináciu klamlivých tvrdení o ekologickosti produktov a zavedie zákaz likvidácie nepredaného spotrebného tovaru, akými sú odevy a obuv. Zakázané majú byť napríklad aj praktiky, ktoré zámerne skracujú životnosť výrobkov. „Ak sa spotrebitelia stretli s tým, že ich nový spotrebič prestal bez zjavného dôvodu fungovať tesne pred koncom záruky, nové nariadenie by malo zabezpečiť, aby sa takéto situácie už neopakovali,“ upresňuje Eduarda Hekšová.

Ambiciózne ciele tejto úpravy majú byť dosiahnuté aj prostredníctvom digitálnych produktových pasov. Majú poskytovať dôležité informácie o konkrétnom výrobku, napr. jeho popis, návod na inštaláciu, informácie o používaní, údržbe a oprave, či detaily o zložení výrobku, najmä ak obsahuje nebezpečné látky. Dostupný bude tiež cez QR kód na výrobku, čo umožní jednoduché naskenovanie a získanie dát. Od júla 2026 bude existovať register, kde budú tieto dáta zhromažďované a dostupné na porovnanie a vyhľadávanie. Zavedenie týchto pasov jednoznačne prinesie väčšiu administratívnu záťaž pre výrobcov, ale zároveň by malo podporiť väčšiu transparentnosť a zodpovednosť na trhu.

Isté je, že nariadenie prinesie vyššie výrobné náklady predovšetkým tam, kde dôjde k značnému sprísneniu ekologických požiadaviek, napríklad v textilnom, nábytkárskom či elektronickom priemysle. Výrobcovia budú musieť investovať do ekologickejších materiálov a energeticky úspornejších procesov, čo môže viesť aj k zdraženiu niektorých výrobkov. Ale z dlhodobého hľadiska môžu spotrebitelia vďaka energeticky efektívnejším a trvanlivejším výrobkom aj ušetriť.