streda 13. novembra 2024

Kryptomeny: Lákajú iba mužov?

Kryptomeny vlastní viac ako pätina mužov (21 %), čo je takmer dvojnásobne viac ako ženy (11 %), záujem o krypto však má až 54 % mužov a 46 % žien. Ženy sú pritom otvorenejšie vzdelávaniu a viac ako polovica z nich by pred tým, ako sa pustia do investovania, najprv absolvovala odborné vzdelávanie alebo kurz (prieskumu BITmarkets Academy v spolupráci s agentúrou Ipsos, vyše 1 550 respondentov z vybraných európskych trhov vrátane Slovenska).

„Prieskum potvrdzuje, že podobne ako v iných oblastiach investovania sú aj pri kryptomenách aktívnejší muži, ktorí sú ochotnejší riskovať a majú väčšiu tendenciu skúšať nové technológie. Pozitívnym zistením však je, že potenciálny záujem žien o kryptomeny je takmer na rovnakej úrovni ako u mužov a ženy sú dokonca viac ochotné investovať čas do vzdelávania predtým, ako sa pustia do novej oblasti pri investovaní. V budúcnosti tak môžeme očakávať silnejšie zapojenie žien do investovania do kryptomien,“ komentoval výsledky Ali Daylami. Ochotu prehĺbiť svoje znalosti v oblasti krypta v prieskume prejavilo 54 % žien zo skupiny, ktorá má záujem o oblasť investícií do kryptomien. Pri mužoch to bola presná polovica. Muži v tomto prieskume uvádzali väčšie znalosti o fungovaní kryptomien a len 4 % z nich priznali, že o kryptomenách nič nevedia, a to v porovnaní s 9 % žien. Pokiaľ ide o technickejšie pojmy ako „kryptomenová burza“, nedostatočné znalosti priznáva 14 % mužov a 24 % žien. V prípade ETF fondov obchodovaných na burze, ktoré čoraz častejšie investujú do kryptomien, nízku znalosť indikovalo 29 % mužov a 41 % žien.

Aby drobní investori mohli využiť potenciál kryptomien, mali by o tejto investičnej oblasti vedieť čo najviac. V tomto smere majú ženy veľký potenciál: síce dnes podľa štatistík vlastnia menej kryptomien v porovnaní s mužmi, ale prieskum poukazuje na to, že ženy sú viac otvorené zvyšovať svoje znalosti o kryptomenách. To indikuje potenciál silnejšieho investičného zapojenia do krypta, keďže práve vzdelávanie a informovanosť pomáhajú prekonávať prekážky, akými sú napríklad prirodzená nedôvera či obavy plynúce z neznalosti.


utorok 12. novembra 2024

Konkurzy: V októbri zatiaľ najviac

Október 2024 priniesol štatistické prvenstvo v počte vyhlásených konkurzov na majetok podnikateľských subjektov na Slovensku. Podľa analýz CRIF – Slovak Credit Bureau ide s celkovým počtom 42 konkurzov o najvyššie skóre v rámci tohto roka. V medzimesačnom porovnaní stúpli konkurzy o 75 %, v septembri ich bolo len 24. V medziročnom porovnaní však ide len o nepatrný nárast o 2,44 %, keď v októbri 2023 konkurz postihol 41 subjektov.

Takmer 98 % dlžníkov tvorili eseročky, tretina z nich nemala žiadneho zamestnanca. Viac ako 42 % dlžníkov zamestnávalo od 1 do 9 zamestnancov. Spomedzi zbankrotovaných firiem mali najväčší obrat a zároveň najväčší počet zamestnancov (v rozmedzí 10 až 19) eseročka Karpatia Truck, ktorá sa zaoberala nákladnou cestnou dopravou a spoločnosť PRORESTAURANT, s.r.o., ktorá prevádzkovala jedálne. Obe firmy majú sídlo registrované v Bratislavskom kraji. Z geografického hľadiska dominoval Bratislavský kraj so 14 konkurzmi. Zaujímavé je, že identicky dopadol aj pred rokom, na čele bol presne s tým istým počtom konkurzov. Nasledoval Nitriansky kraj s 9 a Prešovský kraj s 5 konkurzmi. Trnavský s Trenčianskym krajom zaznamenali po 4 konkurzy, Košický mal 3, Banskobystrický 2 konkurzy. Najlepšie obstál Žilinský kraj s 1 konkurzom. Najviac zbankrotovaných firiem 8 bolo v obchode, 6 v priemysle, v stavebníctve a v doprave a skladovaní.

Október priniesol aj 42 zastavení konkurzných konaní pre nedostatok majetku a 20 zrušení vyhlásených konkurzov z rovnakého dôvodu. Reštrukturalizácia bola povolená dvom firmám, jednej so sídlom v Nitrianskom a druhej v Košickom kraji. Jedna z nich pôsobí v priemysle, druhá v obchode. Najväčší počet zamestnancov (v rozmedzí 50 – 99) mala CALEARO SLOVAKIA, spol. s r.o., zaoberajúca sa výrobou ostatných komunikačných zariadení. Jej tržby v roku 2023 presiahli 20 miliónov eur. Medzimesačne ide pri reštrukturalizáciách o 60-percentný pokles, medziročne o viac ako 66-percentný pokles.

pondelok 11. novembra 2024

Reklamovať: Ale u koho?

Pokazený výrobok je spravidla možné reklamovať. Nie vždy je však jasné, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž hneď niekoľko. Kedy reklamovať u predávajúceho a kedy v servise či priamo u výrobcu? Základným pravidlom je reklamovať tam, kde ste tovar či službu kúpili. Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii. Existujú ale prirodzene aj výnimky.

Iná situácia nastane v prípade, že predávajúci výslovne označí inú osobu, u ktorej je možné vytknúť závadu, typicky autorizovaný servis. Na túto okolnosť by však mal predajca upozorniť kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky. „Ak vás predajca odkáže na servis, kde je možné vadu vytknúť, obracajte sa priamo na neho. Servis však spravidla vykoná iba opravu. S ostatnými požiadavkami, napríklad na zľavu či odstúpenie od zmluvy, je tak naďalej nutné sa obrátiť na predávajúceho, ktorý za vady tovaru v konečnom dôsledku zodpovedá,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Pre úplnosť pripomíname, že reklamáciu je možné uplatniť v jeho sídle, mieste podnikania alebo inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho. Ak má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich. Rovnako vyzerajúci obchod však nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu. Môže totiž ísť o takzvaný franchising. Obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa.

Spotrebiteľ spravidla nie je s výrobcom v žiadnom zmluvnom vzťahu. V niektorých prípadoch sa ho napriek tomu oplatí osloviť, napr. ak zakúpi tovar s nadštandardnou zárukou – napríklad práčku s 10-ročnou zárukou na motor, potom často ide o záväzok, ktorý na seba dobrovoľne prevzal práve výrobca. V obdobných prípadoch preto teda svoje práva uplatňujte u neho. Rovnako sa ponúka skúsiť výrobcu osloviť v situáciách, kedy s výrobkom nepochodíte u predajcu. Výrobca síce nie je povinný sa takouto reklamáciou zaoberať, v záujme budovania pozitívneho imidžu vám však môže, ale nemusí vyhovieť.

Pri nákupe použitého tovaru z bazáru či od iného podnikateľa sa postup prakticky nelíši. Problém môže nastať pri nákupe od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo stále častejšie na sociálnych sieťach. V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, avšak s pôvodným predajcom nie je majiteľ už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu. V praxi pôvodní predajcovia väčšinou nerobia pri takejto reklamácii problémy. Správne by ste však mali reklamáciu uplatniť u predajcu, od ktorého ste tovar zakúpili. Situáciu je možné riešiť aj postúpením práv zo zodpovednosti za vady, keď sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho.