streda 18. decembra 2024

Radíme: Za poškodený balíček nezodpovedá Ježiško

V snahe vyhnúť sa preplneným obchodom veľa spotrebiteľov uprednostňuje nákup darčekov na internete s pohodlným doručením až domov, prípadne do výdajných boxov. Ani tento spôsob nákupu však nezaručuje bezchybné darčeky pod stromčekom. Jednou z nepríjemností môže byť aj poškodená zásielka. Kto za ňu zodpovedá a ako takýmto prípadom radšej predchádzať?

„Poškodená krabica môže naznačovať, že tovar vo vnútri zažil nejakú nehodu. Ak očakávate krištáľové poháre alebo keramický hrniec, je vhodné zásielku s odkazom na možné poškodenie na mieste vôbec neprebrať,“ uvádza Eduarda Hekšová z dTest. Následne je vhodné ihneď kontaktovať predávajúceho a oboznámiť ho s odmietnutím prevzatia zásielky aj s jeho dôvodmi. Ak dopravca balík doručí a odíde pred jeho kontrolou, odporúčame balík zdokumentovať a bezodkladne kontaktovať predávajúceho. Na dokumentáciu využite fotografie alebo rovno videozáznam preberania a rozbaľovania zásielky. Dátum a čas zhotovenia fotografií či videa možno následne vyčítať z metadát obsiahnutých v danom súbore. Za určitých podmienok je tiež možné rozbaliť zásielku pred pracovníkom doručenia ešte pred jej prevzatím. Ľahšie tak preukážete, že k poškodeniu tovaru došlo ešte pred prevzatím zásielky. Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing- Aj nepoškodený balík však môže obsahovať poškodený tovar. V takejto situácii je rovnako možné vadu reklamovať. Predávajúci totiž zodpovedá nielen za dopravu, ale aj za riadne zabalenie tovaru. Tovar by mal byť zabalený takým spôsobom, aby pri bežnej manipulácii nedošlo k jeho poškodeniu. V prípade bezchybného stavu krabice, a napriek tomu poškodeného tovaru, sú prakticky možné len dva varianty – tovar nebol riadne zabalený a k jeho poškodeniu došlo počas prepravy, alebo bol tovar zaslaný už poškodený. Problematické následky môže mať situácia, keď si spotrebiteľ zásielku prevezme, nechá ju však nerozba-lenú a až po dlhšom čase zistí, že jej obsah je poškodený. V takom prípade spotrebitelia oslabujú svoju dôkaznú pozíciu a ich šance na bezproblémovú reklamáciu sa znižujú.

U koho reklamovať? Obdržali ste mierne pokrčený alebo dokonca zdeformovaný balíček a neviete, na koho sa obrátiť – na predávajúceho alebo na prepravcu, ktorý tovar doručil? Odpoveď nie je zložitá. Spotrebiteľ nemusí skúmať, kedy k poškodeniu zásielky došlo. Pri nákupe cez e-shop predávajúci spravidla zodpovedá za balíček až do okamihu jeho doručenia spotrebiteľovi. Je to totiž práve predávajúci, s ktorým spotrebitelia uzatvárajú zmluvu. Naopak, s prepravcom je v zmluvnom vzťahu predávajúci, nie samotný spotrebiteľ. Ak vám príde poškodený balíček, reklamujte ho priamo u predávajúceho. Zisťovanie, kto je konkrétnym vinníkom, aj prípadnú reklamáciu u prepravcu nechajte na predávajúcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka. Vtedy musíte reklamáciu zásielky riešiť aj s doručovateľom.

utorok 17. decembra 2024

SR: Inflácia aj v novembri nad 3 %

Inflácia na Slovensku na medziročnej úrovni dosiahla podľa štatistického úradu hodnotu 3,2 %, tretiu najvyššiu hodnotu od začiatku roka. Rast cien nad úrovňou 3 % sa udržal v tomto roku v januári, februári a v októbri. Spotrebiteľské ceny tovarov a služieb v pritom novembri v porovnaní s októbrom vzrástli iba o 0,2 %. Pri novembrovej úhrnnej miere medziročnej inflácie 3,2 % dosiahla jadrová inflácia hodnotu 2,6 % a čistá inflácia hodnotu 1,9 %. Medzimesačne jadrová inflácia dosiahla hodnotu 0,3 % a čistá inflácia hodnotu 0,2 %. V súhrne za jedenásť mesiacov roka 2024 boli spotrebiteľské ceny na Slovensku medziročne vyššie o 2,8 %.

Spotrebiteľské ceny na Slovensku v novembri t. r. medzimesačne vzrástli od 0,1 % v odbore bývanie a energie či vzdelávanie do 0,8 % v odbore doprava. Lacnejšie v porovnaní s októbrom t. r. sa predávali len rozličné tovary a služby. Najvýznamnejší vplyv na rast cien mali potraviny, ktorým sa v priemere v porovnaní s októbrom zvýšili ceny o 0,6 %. Zásadný vplyv malo zvýšenie cien mlieka, syrov a vajec o takmer 5 % a miernejšie zvýšenie do 0,4 % zelenina, ako aj cukru a cukroviniek. Naopak zlacňovali oleje s tukmi ale aj mäso, chlieb a obilniny, ďalej ovocie ako aj ryby. Nižšie ceny mali medzimesačne aj minerálne vody alebo káva, čaj a kakao. Rast cien podporilo tiež zdražovanie v odbore doprava, a to opäť najmä rastom pohonných látok o 0,9 %. Celkovo rast cien podporili aj vyššie ceny v odbore odevy a obuv o 0,7 % a v odbore bývanie a energie o 0,1 % pre drahšie imputované nájomné, v ktorom sa odrážajú najmä vyššie ceny stavebných materiálov a drahšie stočné. Priplatili sme si aj pri nákupe domácich spotrebičov, pri stravovaní v reštauráciách a kaviarňach, v ubytovacích službách, pri nákupe nábytku a bytového zariadenia, kaderníckych služieb, osobných doplnkov. Naopak menej sme zaplatili za výrobky osobnej starostlivosti (vybraná drogéria), ako aj tovary a služby za bežnú údržbu domácnosti alebo organizované dovolenkové zájazdy.

Významný vplyv na negatívny medziročný vývoj inflácie malo zvýšenie cien potravín s nealko nápojov o 4,7 %. Drahšie boli najmä oleje a tuky (o takmer 25 %), ovocie (o vyše 12 %), ďalej mlieko, syry a vajcia, zelenina, cukor a cukrovinky o 5 až 7 %. Chlieb a obilniny mali ceny o 2,5 % vyššie ako pre rokom, ceny mäsa ostali bez zmeny. Významný nárast o 5,9 % bol aj v odbore reštaurácie a hotely, čo ovplyvnili najmä drahšie stravovacie a ubytovacie služby a rast cien v odbore rozličné tovary a služby o 4,1 %, kde medziročne viac platili spotrebitelia najmä za kadernícke služby (o 7,6 %), ambulantné a nemocničné služby a poistenie. Rast cien je ovplyvnený aj rôznymi úpravami daní či poplatkov v predošlých mesiacoch, čo sa však vždy prejavuje v inflácii nasledujúcich 12 mesiacov po zmene. V tomto roku to boli úpravy dani pri alkohole, tabaku a tiež školské poplatky, ktoré už niekoľko mesiacov udržujú medziročný rast cien v odbore vzdelávanie na úrovni okolo 10 %. Najvýznamnejšia položka vo výdavkoch domácnosti – bývanie s energiami si udržala aj v novembri len minimálnu medziročnú zmenu na úrovni +1 %, vplyvom menej významných položiek ako zvýšenie cien dodávky a odvádzania vôd, smetí, údržby a opráv obydlia. Podobne malý vplyv na infláciu mal odbor doprava, kde sa ceny zvýšili medziročne len o 1,3 %. Aktuálne novembrové ceny pohonných látok boli síce nižšie o 6,2 %, ale celý odbor ovplyvnili najmä o 17 % drahšie dopravné služby.

pondelok 16. decembra 2024

EU: Prvé továrne na umelú inteligenciu

Spoločný podnik pre európsku vysokovýkonnú výpočtovú techniku (EuroHPC) vybral sedem návrhov na zriadenie a prevádzku prvých tovární na umelú inteligenciu v celej Európe. Ide o míľnik pre Európu pri budovaní ekosystému na trénovanie pokročilých modelov umelej inteligencie a vývoj riešení umelej inteligencie. Ďalšie členské štáty prejavili záujem buď o vstup do novovybraných tovární na umelú inteligenciu, alebo o vytvorenie nových tovární na umelú inteligenciu. Nasledujúcim konečným termínom pre členské štáty na predloženie ďalších návrhov týkajúcich sa tovární na umelú inteligenciu je 1. február 2025.

Prvé továrne na umelú inteligenciu budú predstavovať investíciu vo výške 1,5 miliardy EUR, ktorá bude kombináciou vnútroštátnych finančných prostriedkov a finančných prostriedkov Európskej únie. Polovica tejto sumy bude financovaná EÚ prostredníctvom programu Digitálna Európa pre infraštruktúru umelej inteligencie a programu Horizont Európa pre služby AIF. Vybrané továrne na umelú inteligenciu budú umiestnené v týchto výskumných a technologických centrách:
  • Barcelona, Španielsko: „BSCAIF“v Barcelonskom superpočítačovom centre
  • Bologna, Taliansko: „IT4LIA“na veľtrhu CINECA – Bologna Tecnopolo
  • Kajaani, Fínsko: „AIFLUMI“na úrovni CSC
  • Bissen, Luxembursko: „Meluxina-AI“v spoločnosti LuxProvide
  • Linköping, Švédsko: „MIMER“na Linköpingskej univerzite
  • Stuttgart, Nemecko: HammerHAIna Stuttgartskej univerzite
  • Atény, Grécko: „Pharos“ na GRNET-e
Sedem tovární na umelú inteligenciu zahŕňa 15 členských štátov a 2 štáty zúčastňujúce sa na EuroHPC. Portugalsko, Rumunsko a Turecko sa pripojili k AIF BSC; Rakúsko a Slovinsko sa pripojili k ITA4LIA; a Česko, Dánsko, Estónsko, Nórsko a Poľsko sa pripojili k AIF LUMI. Päť z vybraných hostiteľských lokalít zavedie úplne nové superpočítače optimalizované umelou inteligenciou svetovej úrovne, konkrétne vo Fínsku, Nemecku, Taliansku, Luxembursku a Švédsku. Továreň na umelú inteligenciu v Španielsku bude výsledkom modernizácie existujúceho systému EuroHPC MareNostrum 5. V Grécku sa zriadi a bude prevádzkovať továreň na umelú inteligenciu spojená so superpočítačom DAEDALUS. Továrne umelej inteligencie v Španielsku a Fínsku budú mať aj experimentálnu platformu, ktorá poskytne špičkovú infraštruktúru na vývoj a testovanie inovačných modelov a aplikácií umelej inteligencie a podporí spoluprácu v celej Európe. Továrne na umelú inteligenciu majú viac ako zdvojnásobiť výpočtovú kapacitu EuroHPC, čím sa vyriešia osobitné potreby a posilnia európske spôsobilosti v oblasti umelej inteligencie. Nasadia sa v rokoch 2025 – 2026.

Očakáva sa, že ekosystémy umelej inteligencie sa budú rozvíjať okolo superpočítačov EuroHPC, pričom budú spájať univerzity a akademickú obec, superpočítačové centrá, priemysel a finančné subjekty. Tým sa prepojí excelentnosť a talent s finančnými príležitosťami potrebnými na rozvoj a rozširovanie podnikania.