štvrtok 2. januára 2025

HP Wolf Security: Nedostatočné zabezpečenie koncových zariadení

Zlé alebo nedôsledné zabezpečenie hardvéru a firmvéru počítačov, notebookov a tlačiarní oslabuje kybernetickú bezpečnosť firiem na dlhé roky. Správa HP Wolf Security vychádza z globálnej štúdie, ktorej sa zúčastnilo vyše 800 profesionálov zodpovedných za IT a bezpečnosť (ITSDM) a viac ako 6 000 zamestnancov pracujúcich aj na diaľku (WFA). Podľa 81 % ITSDM je nevyhnutné zamerať sa na bezpečnosť hardvéru a firmvéru, aby sa predišlo možnosti zneužitia zraniteľných zariadení. Napriek tomu až 68 % respondentov priznáva, že investície do tejto oblasti sú pri plánovaní celkových nákladov na vlastníctvo zariadenia (TCO) často zanedbávané. Táto nedbalosť si následne vyžiada nákladné riešenie vzniknutých bezpečnostných problémov.

Kľúčové zistenia z jednotlivých fáz životného cyklu zariadenia:
1. Výber dodávateľa –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 34 % respondentov priznalo, že ich dodávateľ počítačov, notebookov alebo tlačiarní v posledných piatich rokoch neprešiel auditom kybernetickej bezpečnosti. 18 % uviedlo, že v dôsledku závažného zlyhania s dodávateľom ukončilo zmluvu. 60 % odborníkov na IT a bezpečnosť poukazuje na to, že zanedbanie problematiky kyberbezpečnosti pri nákupe zariadenia je pre firmu rizikové.
2. Zapojenie a konfigurácia –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ viac ako polovica (53 %) ITSDM hovorí, že používajú zdieľané heslá systému BIOS alebo ich nemajú dostatočne silné. Okrem toho 53 % z nich priznáva, že počas celej doby, kedy zariadenie využívajú, menia heslá do BIOSu len zriedka.
3. Priebežná správa –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ cez 60 % ITSDM nevykonáva aktualizácie firmvéru notebookov alebo tlačiarní okamžite, akonáhle ich výrobca dá k dispozícii a ďalších 57 % priznáva, že u nich aktualizácie firmvéru vyvolávajú FOMU (strach z vykonania aktualizácií). Napriek tomu 80 % ľudí zodpovedných vo firmách za bezpečnosť verí, že s rozvojom umelej inteligencie bude rýchlejší aj vývoj útokov, čo zvyšuje význam rýchlych aktualizácií.
4. Monitorovanie a náprava –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ straty a krádeže zariadení stoja organizácie každoročne odhadom 8,6 miliardy dolárov. Každý piaty zamestnanec pracujúci na diaľku (WFA) počítač stratil alebo mu bol odcudzený. Následne trvalo v priemere 25 hodín, kým o tom informoval svoje IT oddelenie.
5. Druhý život a vyraďovanie z prevádzky –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ takmer polovica (47 %) ITSDM uvádza, že obavy o bezpečnosť dát sú hlavnou prekážkou opätovného použitia, predaja alebo recyklácie počítačov či notebookov. U tlačiarní je to prekážka pre 39 % respondentov.

Výsledky prieskumu tiež ukazujú potrebu zapájať expertov na IT a bezpečnosť do procesu zadávania zákaziek – a to už pri stanovovaní požiadaviek na nakupované zariadenia, ale aj pri overovaní deklarovaného zabezpečenia kupovaných produktov:
• 52 % ITSDM uvádza, že nákupné tímy len zriedka spolupracujú s oddelením IT a kyberbezpečnosti, keď si overujú tvrdenia dodávateľov.
• 45 % ITSDM priznáva, že musia veriť tvrdeniam dodávateľov o zabezpečení hardvéru a firmvéru, pretože nemajú prostriedky na ich overenie.
• 48 % ITSDM dokonca tvrdí, že nákupné tímy často pôsobia ako „bezbranné obete“, pretože veria všetkému, čo dodávatelia uvádzajú.

IT profesionáli majú tiež obavy z obmedzených možností ako inštalovať a konfigurovať zariadenia až na úroveň hardvéru a firmvéru:
• 78 % ITSDM chce, aby bezkontaktný onboarding prostredníctvom cloudu zahŕňal konfiguráciu zabezpečenia hardvéru a firmvéru, čo by zvýšilo úroveň zabezpečenia.
• 57 % ITSDM cíti frustráciu z toho, že nemôžu pripájať a konfigurovať zariadenia prostredníctvom cloudu.
• Takmer polovica (48 %) WFA sa sťažovala, že proces inštalácie a konfigurácie po doručení počítača narúšal ich prácu.

Až 71 % odborníkov na IT a bezpečnosť tvrdí, že nárast práce na diaľku sťažuje zabezpečenie, odráža sa na produktivite pracovníkov a umožňuje ich rizikové správanie:
• Každý štvrtý zamestnanec sa radšej zmieri so zle fungujúcim notebookom, než aby požiadal IT oddelenie o jeho opravu alebo výmenu, pretože si nemôže dovoliť prestoje v práci
• 49 % zamestnancov, ktorí si niekedy nechali svoj notebook opravovať uviedlo, že zásah trval dlhšie ako 2,5 dňa. Mnohí preto museli používať na prácu svoj osobný notebook, čím sa stiera hranica medzi osobným a pracovným využitím
• 12 % zamestnancov si nechalo opraviť pracovné zariadenie neautorizovaným poskytovateľom, čo mohlo ohroziť bezpečnosť systému a sťažiť IT oddelenie kontrolu nad stavom zariadenia

Monitorovanie a náprava hrozieb pre hardvér a firmvér sú kľúčové pre ochranu citlivých dát a kritických systémov. Napriek tomu 79 % odborníkov zodpovedných za IT bezpečnosť priznáva, že ich znalosti zabezpečenia hardvéru a firmvéru zaostávajú za povedomím o softvérovej bezpečnosti. Navyše im chýbajú pokročilé nástroje na získavanie prehľadu a kontroly nad zabezpečením zariadenia:
• 63 % ITSDM tvrdí, že sa stretávajú s mnohými slepými miestami v zraniteľnosti a so zlými konfiguráciami zariadenia.
• 57 % nedokáže analyzovať vplyv skorších bezpečnostných udalostí na hardvér a firmvér a určiť tak ohrozené zariadenia.
• 60 % respondentov tvrdí, že detekcia a zmiernenie hardvérových alebo firmvérových útokov je nemožné, a za jedinú možnú cestu považujú nápravu až po prieniku.

Obavy o bezpečnosť systémov tiež bránia firmám v opakovanom použití, recyklácii a ďalšom predaji vyradených zariadení:
• 59 % ITSDM tvrdí, že je príliš ťažké dať takýmto zariadeniam druhý život, preto ich často ničia z obáv o bezpečnosť dát.
• 69 % respondentov tvrdí, že majú na sklade značné množstvo zariadení, ktoré by mohli byť znovu využité alebo darované, ak by ich dokázali bezpečne vymazať.
• 60 % ITSDM priznáva, že ich neschopnosť recyklovať a znovu používať dokonale použiteľné notebooky vedie k nárastu množstva elektronického odpadu.

Ďalšou komplikáciou je, že mnoho zamestnancov si starú pracovnú techniku ponecháva. Tým znemožňujú jej ďalšie využitie, ale vzniká tiež riziko scudzenia dát, pretože tieto „osirelé“ zariadenia stále môžu obsahovať firemné informácie:
• 70% WFA má doma alebo vo svojej kancelárii aspoň jeden starý pracovný počítač alebo notebook
• 12 % WFA opustilo zamestnanie bez toho, aby svoje zariadenie hneď vrátili a takmer polovica z nich tvrdí, že tak neurobili nikdy.

Viac ako dve tretiny (69 %) organizácií tvrdia, že ich prístup k správe zabezpečenia hardvéru a firmvéru zariadení rieši iba malú časť ich životného cyklu. Odporúčania HP Wolf Security pre správu zabezpečenia platformy v celom životnom cykle zahŕňajú:
• Výber dodávateľa: zaistite spoluprácu nákupného oddelenia s IT a bezpečnostnými tímami pri stanovovaní požiadaviek na zabezpečenie a odolnosť nových zariadení, overovanie tvrdení dodávateľov a overovanie štandardov bezpečnosti u dodávateľov.
• Onboarding a konfigurácia: hľadajte riešenia, ktoré umožňujú bezpečné bezkontaktné nasadenie zariadenia a pripojenie používateľov, zaistite bezpečnú správu firmvéru bez spoliehania sa na slabú autentizáciu.
• Priebežná správa: nájdite nástroje, ktoré IT oddeleniu pomôžu vzdialene monitorovať a upravovať konfiguráciu zariadenia a rýchlo nasadiť aktualizácie firmvéru, aby sa znížil priestor pre útoky.
• Monitoring a náprava: zaistite, aby IT a bezpečnostné tímy mohli vzdialene nájsť, zablokovať a vymazať dáta zo zariadenia – dokonca aj z tých, ktoré sú vypnuté – tým sa zníži riziko spojené so stratenými alebo odcudzenými zariadeniami. Zvýšte odolnosť sledovaním protokolov o audite zariadenia, aby ste identifikovali bezpečnostné riziká ako odhaľovanie neoprávnených zmien hardvéru či firmvéru a príznakov zneužitia.
• Druhý život a vyradenie z prevádzky: uprednostňujte zariadenia, ktoré umožňujú dôkladné vymazanie citlivých dát, aby mohli byť bezpečne vyradené. Pred opätovným použitím zariadenia skontrolujte ich históriu používania, aby ste zaistili transparentnosť správy a integritu hardvéru aj firmvéru.

streda 1. januára 2025

Aktuálne: Čo s nevhodným vianočným darčekom?

Vianoce sú už za nami a s nimi aj tradičný sviatočný nákupný ošiaľ. Síce sa hovorí, že dávať darčeky je väčšia radosť, ako ich dostávať, v prípade nevhodne zvoleného darčeka nemusí mať radosť ani jeden. Namiesto toho, aby ste nevhodný či chybný darček nechali ležať v kúte, ponúka sa hneď niekoľko spôsobov, ako takúto situáciu vyriešiť.

Vrátenie darčeka bez dôvodu: Odstúpenie bez udania dôvodu je možné priamo zo zákona pri tovare zakúpenom v rámci tzv. dištančného predaja, typicky cez e-shop. Predávajúci vráti spotrebiteľovi kúpnu cenu a náklady na dodanie výmenou za tovar, avšak náklady na vrátenie tovaru ponesú spotrebitelia za predpokladu, že ich podnikateľ o tejto povinnosti informoval aspoň v obchodných podmienkach. Odstúpenie bez udania dôvodu možno využiť aj pri zmluvách uzavretých telefonicky alebo pri zmluvách, ktoré boli uzatvorené mimo obvyklých priestorov používaných na podnikanie predajcu. K uzavretiu mimo obchodných priestorov môže dôjsť len tak na ulici, či v rámci podomového predaja. To isté platí aj pre dočasne zriadené stánky, napr. na vianočných trhoch. Naopak, obvyklými priestormi podnikateľa sú spravidla jeho prevádzky a predajne, ale zaraďujú sa k nim aj trvale prevádzkované stánky, napr. v obchodných centrách. Ak darčeky zakúpite tu, právo na odstúpenie bez udania dôvodu nemáte.

Zradné výnimky: Napriek tomu, že je splnená podmienka distančného predaja či predaja mimo obchodných priestorov, existujú prípady, keď s odstúpením od zmluvy neuspejete. Toto právo nemožno uplatniť napríklad vtedy, ak ide o tovar upravený podľa vašich požiadaviek a prianí. Avšak napríklad výber z vopred stanovených možností, teda najmä výber farby a veľkosti zo vzorkovnice, do tejto kategórie nepatrí a odstúpeniu od zmluvy nič nebráni.

Výmenu či vrátenie ponúka sám podnikateľ: Aj keď ste nenakúpili tovar cez e-shop, alebo vám už ubehla lehota na odstúpenie od zmluvy, nehádžte flintu do žita. Veľa obchodov ponúka možnosť výmeny alebo vrátenia tovaru nad rámec zákona, a to aj po Vianociach. S touto ponukou sa možno stretnúť v kamenných aj internetových obchodoch. Zdôrazňujeme, že ide o dobrovoľnú službu, ktorú sa podnikateľ rozhodol svojim zákazníkom poskytnúť navyše. Ak takúto ponuku poskytne pri predaji tovaru, je pre neho záväzná, aj keď si predajca môže stanoviť rôzne obmedzenia. Tie sú väčšinou určené v obchodných podmienkach podnikateľa alebo v obchodnom oznámení (newsletteri). Podmienky výmeny tovaru nad rámec zákona tak odporúčame si vždy vopred starostlivo naštudovať, aby ste predišli prípadným komplikáciám. Ak podnikateľ možnosť vrátenia či výmeny výslovne neponúka, nemusí ísť nutne o beznádejnú situáciu. „Nie je vylúčené, že vám dobrý obchodník vyjde v ústrety a nepoužívaný tovar napríklad vymení za iný, ak mu predložíte účtenku,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.










utorok 31. decembra 2024

Financie: Pod kontrolou

Inflácia požierajúca úspory a rastúce dane majú dopad nielen na financie firiem, ale aj bežných ľudí. Odborníci z Fingo.sk zdôrazňujú, že prehľadný rodinný rozpočet a kvalitný finančný plán ľuďom pomôžu prekonať aj finančne náročnejšie obdobia. Na prelome rokov si preto urobte revíziu rodinného rozpočtu. Je dôležité, aby ste mali prehľad o svojich príjmoch a výdavkoch. Odporúčame míňať zmysluplne, snažiť sa redukovať výdavky, ktoré nie sú nevyhnutné, a ušetrené peniaze vhodne sporiť, resp. investovať.

10 rád, ako si zostaviť rodinný rozpočet a efektívny finančný plán
1. Chcete sa mať finančne lepšie?
Finančný plán je najmä o správnom rozdelení a efektívnom zhodnotení úspor tak, aby ste si dokázali splniť vaše finančné ciele. Ak máte efektívne nastavený finančný plán a držíte sa ho, s veľkou pravdepodobnosťou sa môžete mať v budúcnosti finančne lepšie. Tak ako je to vo firmách, kde je samozrejmosťou plánovanie budgetov, optimálnych a negatívnych scenárov a cieľov v niekoľkoročnom horizonte, podobne by ste mali mať nastavený aj osobný finančný plán. Na základe vašich cieľov si nastavíte cestu, po ktorej sa k nim dopracujete.

2. Finančný plán je vhodný naozaj pre každého
Finančný plán má svoje opodstatnenie pre každého, nielen pre ľudí s vyšším príjmom. Ešte dôležitejšiu rolu zohráva práve v rodinách s nižšími príjmami, ktoré si možno myslia, že nemajú z čoho šetriť. Súčasťou kvalitne spracovaného finančného plánu je totiž aj rozbor príjmov a výdavkov. Výsledkom môže byť, že dokážete identifikovať výdavky, ktoré viete znížiť, alebo možno dokonca úplne odstrániť.

3. Jasný rodinný rozpočet je základ, bez ktorého sa nepohnete ďalej
Bez pevného a jasného rodinného rozpočtu, v ktorom budete mať poriadok vo vašich príjmoch a výdavkoch, sa však nepohnete ďalej. Ak ho ešte nemáte, je čas začať rátať.
Zoberte si pero a papier a najskôr si zrátajte vaše príjmy – koľko zarába manžel a manželka, prípadne priateľka a podobne. Ak je žena na materskej či rodičovskej dovolenke, prirátajte štátnu dávku. V prípade, že ste nezamestnaný, poznačte si výšku podpory. Prenajímate byt? Zarátajte aj sumu nájmu.

4. Ako si odsledovať mesačné výdavky
Nasleduje prehľad výdavkov, pričom sú rôzne možnosti, ako si ho urobiť. Dnes už väčšina ľudí platí všetko platobnou kartou, čiže si z výpisu účtu môžete odsledovať, kam odchádzali vaše platby. Aj to, koľko ste platili v potravinách, v drogérii či za nákupy oblečenia cez e-shop. Existujú aj rôzne aplikácie, kde si môžete zaznamenávať výdavky a následne ich prehľadne kontrolovať. Stačí, ak si výdavky odsledujete za jedno mesačné obdobie, keďže väčšina pravidelných platieb a výdavkov sa z mesiaca na mesiac výrazne nemení.

5. Pravidlo 50 % + 30 % + 20 %
Dobré je poznať aj pravidlo 50 + 30 + 20. Najskôr si ujasnite fixné náklady ako je splátka hypotéky, nájomné, tankovanie, strava a všetky náklady na každodenné prežitie. Táto kategória by mala tvoriť max. 50 % z celkového príjmu rodiny. Nasledujú výdavky, ktoré nevyhnutne nepotrebujete, ale platíte za ne – napr. nový mobil, hračky, záľuby. Táto časť by nemala presiahnuť 30 % z príjmu. Posledné sú výdavky na sporenie na konkrétny účel, napr. na dôchodok, štúdium pre deti, na dovolenku a aj výdavky na poistenie – životné poistenie, poistenie majetku, PZP a podobne. Táto časť by mala tvoriť 20 % z príjmu.

6. Skontrolujte výhodnosť svojich finančných produktov
Často sa stáva, že pri kontrole výdavkov sa objavia platby aj za položky a služby, ktoré človek vôbec nevyužíva. Môže ísť o staré členstvo vo fitness klube, drahší balík bežného účtu, mobilného paušálu alebo cestovné poistenie, za ktoré sa automaticky stiahne poplatok z účtu a človek ani nevie, že ho má. Preto je dôležité aj prehodnotenie výhodnosti produktov ako sú spotrebné úvery, lízingy, PZP alebo poistenie bývania. Zistite, či v inej banke alebo poisťovni nemôžete získať lepšie podmienky. Skúsený finančný sprostredkovateľ vám rôzne možnosti na trhu porovná veľmi rýchlo.

7. Základný a komplexný plán
Existujú rôzne formy finančného plánu. Hlavné rozdelenie je na základný a komplexný. Základný finančný plán len rozloží prostriedky na tri časti – krátkodobé, strednodobé a dlhodobé. Svoje úspory si teda rozdelíte na krátkodobé s horizontom do 1 – 2 rokov, napr. na dovolenku či opravu auta, strednodobé s horizontom do 3 až 7 rokov, keby ste potrebovali peniaze na rekonštrukciu bývania či nové auto a do tretice dlhodobé s horizontom 8 a viac rokov, napr. na dôchodok, štúdium pre deti alebo splnenie iného cieľa. Komplexný finančný plán navyše rieši aj ostatné oblasti ako je životné poistenie, poistenie majetku, financovanie bývania úverom a podobne.

8. Zamerajte sa na konkrétne ciele
Ideálne je, ak si s finančným odborníkom sadnete, porozprávate sa o vašich plánoch a cieľoch, ktorými môže byť bývanie, auto, deti či dôchodok a finančný sprostredkovateľ vám aj s ohľadom na váš aktuálny príjem nastaví finančný plán s vhodnými riešeniami. Čím konkrétnejšie budete vedieť určiť kedy a akú sumu budete v budúcnosti potrebovať, tým lepšie a efektívnejšie sa k týmto sumám budete vedieť dopracovať. Ak nemáte konkrétnu predstavu, je vhodné sporenie rozdeliť na tretiny. Ak vám napríklad z príjmu ostáva 300 eur mesačne, tak si môžete investičné ciele rozdeliť po 100 eur.

9. Je lepšie byť pripravený ako prekvapený
Finančný plán sa drží hesla „lepšie je byť pripravený ako prekvapený”. Rieši záležitosti v predstihu a podstatné je naplánovať a skombinovať všetky finančné produkty pre vašu lepšiu budúcnosť. Nielen investičné, ale aj úverové a poistné tak, aby do seba zapadali a tvorili pevný základ. Je to akoby ste sa chystali na viacdňový výlet. Pravdepodobne by ste si nezobrali iba jednu vec, ale viacero. Niektoré na výlete možno vôbec nevyužijete, ale v prípade, že nastanú nepriaznivé okolnosti, môžu vám zachrániť život. Rovnako je to pri finančnom plánovaní.

10. Zmysluplné a cieľavedomé konanie
Finančný plán je bezplatná služba, za ktorú nič neplatíte a pritom s ňou v budúcnosti ušetríte tisícky eur aj vďaka tomu, že sa môžete vyhnúť zbytočným úverom. Dobrý finančný produkt vie človeku ušetriť od 10 do 100 eur mesačne, ale dobrý finančný plán vie ušetriť 100 až 1000 eur mesačne. Finančný plán povyšuje vyberanie výhodných produktov „na poslednú chvíľu” na zmysluplné a cieľavedomé konanie tak, aby ste čo najvhodnejšie naplnili vaše potreby, ale pripravili sa aj na prípadné hrozby. Má zásadný vplyv na vaše osobné financie, a teda aj na váš reálny život.

V oblasti osobných financií Slováci často opakujú tú istú chybu a rozhodujú sa bez jasnej stratégie, dostatočnej prípravy, jednoducho bez finančného plánu. Ľudia väčšinou riešia výhodnosť finančných produktov ako takých, ale pokiaľ to robia bez kontextu, tak v konečnom dôsledku môžu urobiť veľa zlých rozhodnutí. A to aj na priek tomu, že si v danom momente zvolia najvýhodnejšiu hypotéku, najlepšie životné poistenie alebo investíciu.

pondelok 30. decembra 2024

Radíme: Zmena miesta doručenia balíčka

Zvýšený záujem o elektronické nákupy sa môže prejaviť aj obsadenosťou doručovacích miest, ktoré sú často pohodlnejším variantom než čakanie na balík. Následne sa však môže stať, že doručovacia spoločnosť zistí, že je miesto doručenia preplnené (napríklad obsadené staršou zásielkou, ktorú si ale iný spotrebiteľ stále môže vyzdvihnúť) a je tak nútená uložiť balík inde. Môže si to doručovacia spoločnosť dovoliť a prípadne za akých podmienok? Aké práva majú v takom prípade spotrebitelia?

Hoci si pri nákupe na internete môžete spravidla vybrať miesto doručenia, ktorých sú vo väčších mestách desiatky až stovky, nie vždy si môžete balík vyzdvihnúť na rovnakom mieste. Doručovacia spoločnosť sa totiž rozhodne balík doručiť na iné miesto. Tento postup je bežne stanovený v obchodných podmienkach spoločnosti, s ktorou (spravidla) predávajúci uzatvára zmluvu. Táto zmena by však nemala byť samovoľná a bezdôvodná. „Typickým dôvodom na zmenu doručovacieho miesta uvedeným doručovateľom je obsadenie toho vybraného. Pri naplnení podmienok je však taká zmena možná. Okrem vyhradenia si tejto skutočnosti v zmluve je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo znamená nielen primeranú vzdialenosť, ale aj napríklad otvárací čas,“ upresňuje Eduarda Hekšová z dTest. Problém nastáva vo chvíli, keď nové miesto nie je podobné. Pokiaľ ide o rozdiel stoviek metrov či dokonca ide o kilometre, už možno jednoducho pochybovať o tom, že je miesto obdobné. Zložitejšie je to pri otváracom čase. Pokiaľ sa napríklad miesto doručenia zmení z úložného boxu, ktorý je prístupný nonstop na predajňu, ktorá má otvorené len počas pracovných dní od 8 do 14 hodín, je to spravidla pre spotrebiteľov veľmi obmedzujúce a rozdiel týchto miest je podstatný. Ak však ide o dve predajne, ktorých otvárací čas sa líši o hodinu či dve, je už podstatnosť rozdielu sporná. Pre niektorých spotrebiteľov to totiž nehrá žiadnu úlohu a tovar si môžu vyzdvihnúť aj na novom mieste. Ak má však spotrebiteľ priestor na vyzdvihnutie balíka od 15:00 a pôvodné výdajné miesto zatvára o 16:00, zatiaľ čo nové o 14:00, je pre neho vyzdvihnutie prakticky nemožné.

Niektoré spoločnosti ponúkajú možnosť zmeny doručovacieho miesta vo chvíli, keď zistia, že to pôvodné je obsadené. Pre spoločnosti samotné je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité – zatiaľčo niekedy si spotrebiteľ vyzdvihne balíček počas pár hodín, v iných prípadoch si môže balíček vyzdvihnúť až na konci úložnej doby, ktorá môže byť niekoľko dní. Spotrebiteľ má potom v týchto spoločnostiach v takom prípade možnosť vybrať si náhradné miesto, ktoré mu bude najviac vyhovovať. Nemusí ísť teda o podobné, ale vo výsledku môže byť spotrebiteľ spokojnejší, než keby mu nové miesto vybrala spoločnosť napríklad podľa automatického systému. Nie všetky spoločnosti však túto možnosť ponúkajú a nie vždy je v okolí dostatok alternatívnych miest.